Hoofdmenu

Ross' Gans

Gestart door Jan-Pieter, maart 26, 2005, 23:11:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Pieter

Hallo, ik ben ook op de Praambulten geweest en heb inderdaad een wit gansje zien zitten tussen de Brandganzen alfdaar. Tijdens vliegen weliswaar zwarte vleugelpunten gezien maar verder geen details omdat het beest veel te ver weg zat.
Ik vraag mij af hoe ver het beest van het spoor zat toen voor het eerst werd vastgesteld dat het om een Ross' Gans ging want ik durf dat namelijk niet te zeggen na wat ik heb gezien. Ben ook benieuwd wat de andeer waarnemers hebben gezien die hem hier al een aantal keren hebben gemeld de afgelopen dagen.

JP

Bram Rijksen

Het 'gevaar' bestaat nu inderdaad dat mensen op voorhand een wit gansje tussen de brandganzen langs de Praamweg zonder meer als Ross' Gans betitelen, terwijl er geen één doorslaggevend kenmerk is waargenomen. Aan de andere kant; het zal 'm waarschijnlijk ook wel zíjn...
Voor wat betreft de waarnemingsomstandigheden:

Soort: Ross' Gans / Ross's Goose / Anser rossii
Waarnemingsdatum: 21-3-2005
Plaats: Kleine Praambult, Oostvaardersplassen
Provincie: Flevoland
Atlasblok:  
Waarnemer: Arjan Hell en Erik de Waard
Opmerkingen: 1 exemplaar. Vanaf 08.30 uur vanuit verschillende observatieposten goed kunnen waarnemen gedurende de gehele dag. Temidden van enkele duizenden Brandganzen.  

Bron: Dutch Birding, recente waarnemingen.

Jan-Pieter

Prima de eerst ewaarnemingdetails wist ik niet maar zo te lezen zit dat wel snor. Wat je eerst opmerking betreft ben ik het met je eens vandaar dat ik dit starte. Op mijn lijst staat klein wit gansje en geen Ross' Gans.

JP