toch wel ridderzuring zeker?

Gestart door huysse, juli 27, 2006, 17:22:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Toch wel Ridderzuring?

Groet,
Marijke

huysse


Nietspitten

Neen, geen Ridderzuring,wel Krulzuring Rumex crispus  
groeten, Gerrit

huysse

Heb ik wel naar gekeken maar de beschrijving was dat de bladen bijna zo gekroesd waren als boerenkool!
En dat kon ik er niet van maken!

Bedankt,
Marijke

Corryabbink

#4
Het zou maar zo Bermzuring kunnen zijn. De bastaard van Ridderzuring x Krulzuring(R.x pratensis). Daar lijkt ze me meer op.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nietspitten

#5
Hallo Corry ,wat je wil, is voor mij nog steeds een raadsel.
doen wat je gevoel ingeeft.
Groeten Gerrit
groeten, Gerrit

Corryabbink

CiteerHallo Corry ,wat je wil, is voor mij nog steeds een raadsel.
doen wat je gevoel ingeeft.
Groeten Gerrit
Dag Gerrit,

Ik begrijp deze tekst niet.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nietspitten

Hoi Corry

Het is voor mij nog steeds niet duidelijk wanneer het x pratensis is.
Dus de soort waarom het gaat kan zomaar x pratensis zijn en niet crispus.

Groet Gerrit
groeten, Gerrit

Corryabbink

CiteerHoi Corry

Het is voor mij nog steeds niet duidelijk wanneer het x pratensis is.
Dus de soort waarom het gaat kan zomaar x pratensis zijn en niet crispus.

Groet Gerrit
Dag Gerrit,

Deze moet ik wel gevoelsmatig bekijken daar ik de echte kenmerken zoals vruchtkleppen niet kan zien op de foto. De onderste bladen van de soort op de foto zijn breed en lang en hebben geen sterk hartvormige voet. Ridderzuring valt dus af. Krulzuring heeft onderaan ook bredere bladen maar die zijn meer gekroesd. Vooral bovenin zijn de bladen te breed en te weinig gekroesd. Het is dus een tussenvorm van bovenstaande soorten. Dat kun je ook in de vruchtjes terugvinden vooral in de eerste hybridezwermen. De latere kruisingen zijn steeds moeilijker te plaatsen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nietspitten

Hoi  Corry

Je zegt het zou zo maar Bermzuring kunnen zijn, ben ik met je eens,maar ik weet tot op vandaag nog niet de kenmerken van X pratensis versus crispus, daarom de opmerking "wat je gevoel ingeeft "
Is het crispus ? of X prat... .maar geen Ridder  
groeten, Gerrit

Corryabbink

Dag Gerrit,

Deze zou ik R.x pratensis noemen.

Het onderscheid zit behalve de bladen, die bij Krulzuring lancetvormig moeten zijn ook in de vruchtkleppen. Krulzuring heeft vruchtkleppen eirond tot rondachtig en bijna altijd met knobbels.

Ridderzuring heeft plusminus 3-hoekige vruchtkleppen alle met een knobbel.

R x pratensis haal ik er meestal uit door afwijkend blad.

Voor een goede Krulzuring zie hier:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DG

Dat is wel wat anders dan bovenstaande foto.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Hinko

#11
Ik kies toch voor Ridderzuring. Op de foto is trouwens wél een hardvormige voet v/h blad te zien.

Op deze foto heb ik de 3 soorten (Ridder/Berm/Krul-zuring) even naast elkaar gelegd
mvgr, Hinko

Nietspitten

Corry
Je zegt het : de bladen geven je het gevoel /aanzicht dat het x prat.. is
Verder geen discusie bedankt en tot ziens.
Groet Gerrit
 
groeten, Gerrit

Corryabbink

#13
CiteerIk kies toch voor Ridderzuring. Op de foto is trouwens wél een hardvormige voet v/h blad te zien.

Op deze foto heb ik de 3 soorten (Ridder/Berm/Krul-zuring) even naast elkaar gelegd
Dag Hinko,

Bekijk deze echte Rumex obtusifolius maar eens.
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DX

De onderste bladen moeten diep hartvormig zijn voor obtusifolius. Bij de exemplaren die jij als voorbeeld geeft is zie ik geen enkel echt hartvormig exemplaar. Het linkse exemplaar kan wel van Ridderzuring zijn maar dan is het een hoger aan de stengel geplaatst blad. De onderste bladen moeten beslist diep hartvormig zijn.

Voor de rest zie bovenstaand bericht van Gerrit.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nietspitten

Hallo Corry

Het kan zomaar x pratensis en niet crispus zijn, het feit is dat ik niet de argumenten weet/kan zien van x pratensie versus crispus.
Je zegt mogelijk x prasensis is dit op argument of wat ik bedoel met "gevoel"
Ik ken namelijk niet in het veld duidelijk zien het of x orat.. of crispus

Groet Gerrit
groeten, Gerrit

Corryabbink

#15
CiteerHallo Corry

Het kan zomaar x pratensis en niet crispus zijn, het feit is dat ik niet de argumenten weet/kan zien van x pratensie versus crispus.
Je zegt mogelijk x prasensis is dit op argument of wat ik bedoel met "gevoel"
Ik ken namelijk niet in het veld duidelijk zien het of x orat.. of crispus

Groet Gerrit
Beste Gerrit,

Dit "mogelijk" slaat op de foto. Ik kan nl. de onderste bladen van de plant op de foto niet goed zien. In het veld kun je zolang de grondbladen aanwezig zijn zien of je met een echte Ridderzuring te doen hebt.

Ridderzuring: Wortel- en onderste stengelbladen groot en breed, eirond met diep hartvormige voet.

Krulzuring: bladen lancetvormig zelden breder niet of zwak hartvormig tenminste de wortelstandige aan de rand gekroesd

R. x pratensis: Onderste bladen meestal langwerpig de hogere geleidelijk smaller meestal alle gekroesd.
Dit is een soort die je altijd aan het twijfelen brengt of het nu Krul- of Ridderzuring is.

Naar mijn idee is er in sommige bermen nauwelijks meer een echte Ridderzuring te vinden. Bij de boeren in het land zijn deze nog wel aanwezig.

Zodra ik dus een Ridderzuring vind die geen brede hartvormige wortelstandige bladen heeft en deze ook niet echt lancetvormig zijn dan kijk ik naar de rest van de bladen en wanneer die te gekroesd zijn enz. dan is het meestal R.x pratensis

Verder kan ik je er ook niet mee helpen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Ik ben het met Corry eens.
Ik dacht ook gelijk R.xpratensis en denk dat nog steeds.

Ik heb gisteren nog even geprobeerd om de foto op te blazen zodat ik de bloemdekken of vruchten kon zien, maar dan houst je dus alleen maar onduidelijke vierkantjes over.

Het lijkt mij dat de bloemdekken geen uitsteeksels hebben, maar het is niet goed te zien.

Dus kan/kon  ik alleen op basis van habitus en blad een uitspraak doen en dat geeft op deze foto geen echte duidelijkheid/zekerheid, vandaar dat ik ook niet heb gereageerd.
Maar gezien de gekroesde  bladeren boven in en de wat meer ridderzuringachtige onder in denk ik ook: Rumex x pratensis.

En Corry gaf ook al aan dat hier sprake is van hybidenzwermen.

Misschien kan het liefst vruchtdragend bloemdek optisch vergroot uitgebeeld worden, dan geeft dat meer zekerheid, maar nogmaals op basis van deze foto denk ik ook : Rumex xpratensis.



Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

huysse

#17
Net nog even wezen kijken voor detailfoto's.
Maar de maaimachine is langs geweest!

Bedankt allemaal,

Marijke

Hinko

Ik ben van gedachten veranderd en sluit me aan bij Corry. De wortelbladen geven een forsere indruk ('gevoel' of zoals vogelaars zeggen: jizz) dan dat ik bij Bermzuring gewend ben. Maar toch zijn ze te langwerpig en licht gekruld voor Ridderzuring.
mvgr, Hinko