Gewone wesp?

Gestart door Violet (en Remco), april 27, 2010, 22:55:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Is dit een Gewone wesp? Of valt dat uit deze foto niet uit te maken? Helaas geen betere foto van de voorkant kop aanwezig.

Op 18/4 in Soest (UT), op blaadje van Kruisbes.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

wilde

Ik heb wat twijfels. Zo zie ik bijv. geen gele vlekken op het postscutellum.
De voorkant kop zou wel handig zijn, of de zijkant om de wanglengte te zien. Ik denk aan een Saksische wesp, maar helaas is dat niet zeker met alleen deze foto.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Violet (en Remco)

Dag Albert,
Bedankt voor je reactie. We hadden al enige twijfel.

Een postscutellum? Daar gaan we ons eens in verdiepen, we hebben nog geen idee wat dat is  ;D  Maar dankzij dit forum leren we veel!

Nog 2 foto's toegevoegd (meer is er niet), maar ben bang dat dit ons niet verder gaat helpen. Het rottige beest vliegt constant in onze tuin, maar mooi met z'n kop op de foto willen, ho maar  :-\  Beetje mensenschuw denk ik.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Auratus

Ik ben geen expert, maar voor wat het waard is, lijkt het mij eerlijk gezegd een koningin gewone wesp. Ben benieuwd wat anderen er nog van denken
Groet,

Jan

wilde

Citeer.... voor wat het waard is, lijkt het mij eerlijk gezegd een koningin gewone wesp.
Ik neem aan dat je toch een mening hebt op grond van argumenten. Waarin herken je de gewone wesp dan?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Harsbijtje

Mij lijkt het ook een Saksische wesp; het geel in de ooguitholling
zit alleen aan de onderkant en verder langs het oog naar beneden lopend.
Dat wijst op een Saksische wesp.

Auratus

Citaat van: wilde op april 28, 2010, 19:05:52 PM
Citeer.... voor wat het waard is, lijkt het mij eerlijk gezegd een koningin gewone wesp.
Ik neem aan dat je toch een mening hebt op grond van argumenten. Waarin herken je de gewone wesp dan?

Albert, het lag/ligt absoluut niet in mijn bedoeling om je autoriteit op dit gebied in twijfel te trekken.

Zoals ik al aangaf ben ik absoluut geen expert op dit gebied. Enkele dagen geleden heb ik echter zelf een, in mijn ogen vergelijkbare wesp gefotografeerd en "gedetermineerd"als koningin Vespula vulgaris (zie hieronder). Ik vond de gelijkenis treffend met de wesp van Violet en Remco.

Ik besef nu dat ik een aantal denkfouten heb gemaakt:
1. "Mijn" wesp is misschien ook helemaal geen Vespula vulgaris
2. Ik heb niet goed naar de onderscheidende kenmerken gekeken tussen Vespula vulgaris en Dolichovespula saxonica. Tekening van de kop is op beide foto's niet te zien en het postscutellum volgens mij ook niet.

Om je vraag nog even te beantwoorden: Ik kwam overigens op Vespula vulgaris op basis van de tekening op het eerste achterlijfsegment wat volgens mij Duitse wesp uitsluit. In mijn onwetendheid, zoals ik al eerder aangaf, heb ik hem alleen vergeleken met de overige Vespula-soorten.

Samenvattend: Ik heb weer wat bijgeleerd.
Groet,

Jan

wilde

Jan, ook die van jouw heeft alleen vlekken op het scutellum en niet ook op het postscutellum. Dat hebben bijv. De Duitse en de Gewone wesp wél. Op grond van de achterlijftekening is het zeker geen Duitse wesp, maar ik denk ook geen gewone wesp. Ook deze zou een Saksische wesp kunnen zijn, maar voor zekerheid is een andere foto (frontaal en/of lateraal van de kop) nodig.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Auratus

Ik heb een (slechte) foto van de kop (frontaal) teruggevonden in mijn prullenbak. Het leek wel of ze haar gezicht niet wilde laten zien  ;) .

Is het desondanks genoeg?
Groet,

Jan

wilde

#9
Ogv. de vorige foto is het vrijwel zeker geen gewone of Duiste wesp. Die hebben beide op het midden van de thorax vanaf de voorkant een licht streepje lopen, dat halverwege ophoudt. Bij de Gewone eindigt dat meestal puntig (smaller; bij de Duitse breder (stomp). Bij jouw wesp is dat onduidelijk. De vlekken op het postscutellum kan ik ook niet goed zien, maar misscheien zijn ze er wel.
Ik blijf bij het vermoeden dat het een Saksische wesp betreft, maar kan geen zekerheid geven.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Auratus

Albert, bedankt voor de moeite, ik zal mijn waarneming aanpassen en proberen om in de komende dagen een goede foto van de kop te maken (lateraal of frontaal)
Groet,

Jan

Harsbijtje

De laatste 2 foto's zijn van de Gewone wesp.

Auratus

#12
Albert en Albert,

Ik ben vandaag teruggegaan naar de plek waar ik de vorige foto's heb gemaakt en heb een aantal nieuwe foto's gemaakt waarbij mij wat zaken zijn opgevallen.

1. Op de eerste foto is de wesp te zien met een duidelijke thoracale streep. op de tweede foto is die streep niet meer te zien, klaarblijkelijk kan die streep, onder invloed van licht of houding van het lichaam zichtbaar zijn of niet.

2. Op de foto's zijn duidelijk de gele vlekken op het postscutellum te zien, die op het propodeum helaas niet. Als je nu heel goed kijkt naar de eerste van mijn foto's, zie je daar rechts ook heel dun een geel streepje. Blijkbaar kan het beest zijn houding dusdanig aanpassen dat de vlekken op het postscutellum en propodeum ook op een dorsale foto niet altijd zichtbaar zijn.

Ik heb daarnaast nog een aantal detail foto's van de kop toegevoegd, maar dat krijg ik niet echt scherp in beeld.

Op basis van het bovenstaande, ga ik er vanuit dat zowel de foto's van vandaag als die van vorige week, betrekking hebben op een koningin Vespula vulgaris. Die van vorige week zet ik dan wel op onzeker, omdat op basis van die foto's Dolichovespula saxonica misschien niet helemaal uit te sluiten is.

Nogmaals bedankt voor alle aandacht en moeite die jullie in dit onderwerp hebben gestoken.

Violet en Remco, sorry dat dit onderwerp helemaal lijkt overgenomen. Ik vind het in ieder geval tot nu toe een leerzame ervaring.

Edit: Ik zie dat Albert (wilde) helaas zijn vorige posting heeft weggehaald. Jammer, want daar stond een prachtige dorsale foto bij met alle vlekkenparen op postscutellum en propodeum.
Groet,

Jan

wilde

#13
Ja, die reactie heb ik weggehaald omdat ik jouw foto nog eens goed bekeek en zeer vaag toch de vlekken op het postscutellum zag. De conclusie (van Albert harsbijtje) is dus juist dat het V. vulgaris betrof.
Hier nogmaals de dorsale foto van een koningin V. vulgaris, waarop in volgorde alle vlekken op scutellum, postscutellum en propodeum zijn te zien. Ook het spits toelopende witte streepje op de thorax is goed zichtbaar. Dat is soms door de belichting minder goed te zien. De Duitse wesp heeft geen vlekken op het propodeum, tenminste niet de exemplaren die ik fotografeerde. Ook niet alle gewone wespen hebben vlekken op het propodeum en dat is dus een variabel kenmerk, waarop voor determinatie niet te vertrouwen is.

Omdat er zeer veel vragen zijn over het verschil tussen de Gewone wesp en de Duitse wesp, heb ik die verschillen recent op mijn site beschreven en met plaatjes toegelicht: http://www.ahw.me/wespen.html

Jouw laatste foto's zijn van een koningin Vespula vulgaris.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Violet (en Remco)

Jan,
Geen probleem dat je het topic hebt 'overgenomen', we volgen het met veel belangstelling! De bijdrages van jou en de Alberts zijn interessant, hartstikke leuk  :duim:
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Auratus

Allen bedankt, ik ben er uit.

Alvert (wilde) ik kijk uit naar de vergelijking op je website. Zoals je al aangaf, het is lastige materie.
Groet,

Jan

Auratus

Albert,

dat is een mooi duidelijk overzicht geworden. Zal ik in de toekomst zeker gaan gebruiken.
Groet,

Jan