oeioei lastig. Mosschijfje en kelkje

Gestart door Ismael, april 27, 2010, 22:00:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Weer eens wat gevonden in potjes.. Nu een mosschijfje en een kelkje. Ze lijken allebei wat te maken te hebben met parapluutjesmos Marchantia polymorpha. Maar er staat denk ik ook haarmos in. De kelkjes zijn gesteeld en staan op het parapluutjesmos. De sporen zijn ca 11 * 6. De parafysen ca 4 * 82.5. Het oranje schijfje is lastig, tenminste wat de familienaam betrefd dan. Hij heeft mooie sporen van 22.5 * 15 en haren die oranje zijn en 7.5 * 312.5 zijn few das lang! Misschien octospora humosa? Hoewel die gebogen parafysen moet hebben...
Groeten Ismaël Wind

Ismael

en het mosschijfje
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

Leuk hoor, dat je nog wat vindt in die potjes. Ik overweeg om ook maar eens in een tuincentrum te gaan werken. Of een andere hobby te nemen, palmen en cacteen bijvoorbeeld
Groeten van Christiane

BenS

Kunnen we na dit ooit nog door een tuincentrum lopen en potjes met planten zien?
Ik ga mee met nieuw hobby-voorstel, maar zie nog niet veel in palm/cactus, die zie je hier ter plekke niet veel in het wild (en droog is het toch genoeg).
Ik blijf op dit forum genieten (en leren), dus gaat u vooral zo door.
Groet,
BenS
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

ratje

Citaat van: Gulistan op april 27, 2010, 22:55:39 PM
Leuk hoor, dat je nog wat vindt in die potjes. Ik overweeg om ook maar eens in een tuincentrum te gaan werken.
Kom je (dan) nog wel aan werken toe ?  ;D

xenion

#5
Leuk hoor!
Heb even zitten zoeken; op ascofrance kwam ik Bryoscyphus tegen, kwam daar voor ook nog een sleutel tegen die ik je even zal mailen, te groot voor het forum. Met Ellis & Ellis kom ik ook niet veel verder dan Bryoscyphus. Het probleem met de soorten in dat geslacht is dat die doorgaans (veel) bredere sporen hebben. En de combinatie van sporengrootte met het substraat lijkt al helemaal niet voor te komen...
Er is trouwens ook nog een Hymenoscyphus rhytidiadelphi welke ook in Bryoscyphus thuis zou horen schijnbaar, volgens mij groeit die alleen op nog heel andere mossen, maar misschien zitten er in Hymenoscyphus nog meer mogelijke kandidaten.
Groeten,
Martin

Ismael

#6
Dank Martin. Daar kwam ik ook op uit. Maar ik zal ze in ieder geval opsturen. Wat wel leuk is in het verhaaltje wat je stuurde is dat die soort (Bryoscyphus atromarginatus) ook in een bloempot is gevonden! Ben benieuwd, denk wel dat het bryoscyphus wordt (B. marchantiae maakt een grote kans, hoewel ik met de sleutel op B. conocephali uitkom. Daar kan ik verder niets over vinden)
Groeten Ismaël Wind

xenion

Citaat van: Ismael op april 28, 2010, 22:57:53 PM
Dank Martin. Daar kwam ik ook op uit. Maar ik zal ze in ieder geval opsturen. Wat wel leuk is in het verhaaltje wat je stuurde is dat die soort (Bryoscyphus atromarginatus) ook in een bloempot is gevonden! Ben benieuwd, denk wel dat het bryoscyphus wordt (B. marchantiae maakt een grote kans, hoewel ik met de sleutel op B. conocephali uitkom. Daar kan ik verder niets over vinden)
B. conocephali zou geen duidelijke steel hebben volgens die sleutel, Ellis & Ellis geeft een sporenmaat van 16-20 x 4-5,5 µm, weer van die smalle... Ik ben benieuwd wat er uitkomt, soms lijken ze zo makkelijk...
Groeten,
Martin

Ismael

bedoel je asci without distinct stalk? Dat betekend toch dat de sporenhouder(asci) gesteeld moet zijn en niet het vruchtlichaam? Of begrijp ik da dat verkeerd?
Groeten Ismaël Wind

xenion

Citaat van: Ismael op april 29, 2010, 12:53:37 PM
bedoel je asci without distinct stalk? Dat betekend toch dat de sporenhouder(asci) gesteeld moet zijn en niet het vruchtlichaam? Of begrijp ik da dat verkeerd?
Eh, ja, klopt. Ellis & Ellis meldt wel een erg korte, dikke steel bij die soort.
Groeten,
Martin

Stip

Hoi Ismaël,
een pasklare oplossing heb ik niet. Het bruinige kelkje heeft in ieder geval niks met het mos te maken, groeit waarschijnlijk van ander plantaardig materiaal al dan wel of niet met sclerotium. Sclerotinia of Botryotinia, de Botrytis anamorph kom je vaak tegen in potjes
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Ismael

#11
he Stip,

dank voor je antwoord! Hij heeft geen sclerotium. Het lijkt mij sterk dat hij niets met het mos te maken heeft. De soort begint op het levermos als een klein schijfje (maar dat wil niet zeggen dat het geen botryotinia is). Tenzij dat weer een ander soortje is, ik zal die eens onder de  :micro: leggen
Groeten Ismaël Wind

Ismael

verrassende ontwikkelingen! Ik heb het schijfje op het levermos maar eens bekeken, Stip heeft gelijk! Het is een andere soort. Sporen ca 14 * 4 veel guttatie. Asci 110 * 10. Dat had ik niet verwacht, een mazzeltje 2 in 1
Hier komen de foto's.
Groeten Ismaël Wind

xenion

Het wordt steeds leuker!
Dit lijkt me wel zeker zo'n Bryoscyphus, zo te zien B. atromarginatus!
Groeten,
Martin

Ismael

de sleutel volgend lijkt mij dat inderdaad B atromarginatus. Foto van de gesteelde asci
Groeten Ismaël Wind

Stip

Hoi Ismaël,
inderdaad deze is een echte Bryoscyphus, ik kom ook op atromarginatus uit.
Leuk hoor die potjes!
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Ismael

#16
dankjewel stip :duim:  Hij kan op zeker dus?
Groeten Ismaël Wind

Ismael

het oranje mosschijfje is Octospora roxheimii. Gedetermineerd door Atte v/d Berg
Groeten Ismaël Wind

xenion

Citaat van: Ismael op mei 03, 2010, 18:44:54 PM
het oranje mosschijfje is Octospora roxheimii. Gedetermineerd door Atte v/d Berg
Leuk! En dat allemaal in 1 potje! Al een idee voor dat kelkje?
Groeten,
Martin

Ismael

nee helaas nog niet. Nouja wat Stip aangeeft, botryiotinia oid.
Groeten Ismaël Wind

xenion

Groeten,
Martin

Ismael

de bryoscyphus laten controleren door Stip en Atte die kwamen beide uit op atromarginatus. Dus nu kan het wel zeker :duim: (overigens met nieuwe vruchtlichamen eind mei gevonden)
Groeten Ismaël Wind