Vlieg in vlucht

Gestart door jack_windig, april 24, 2010, 21:30:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Deze hing te zweven vandaag in mijn tuin. Het is wel een aardig plaatje geworden, maar welke kan het nou zijn, met zulke oranje poten?

barebigfoot

Hoi, dit keer zit je wel naast, maar ik kan met mijn gok ook ver vanaf zitten! ;D
Anthomyiidae sp. is mijn gok maar er zijn meer welk stilstaand zweven.
En vlieg voor Joke in elk geval!
Uwe

jack_windig

Een antho met een gelige vlek aan de vleugelbasis?

nielsyese

Die gele vlek lijkt me niet aan de vleugels te zitten, het is m.i. een van de calypters.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

han.endt

nielsyese

Dat lijkt mij dan ook. Anthomyiidae heeft meestal veel kleinere calypters.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jack_windig

Hmm... wel atypisch gedrag dan, was echt precies het zweefvliegengedrag met stilhangen in de lucht en af en toe een uitval naar een voorbijvliegend insekt en dan weer terug op z'n oorspronkelijke plek. Toen ik mijn netje gehaald had was hij helaas niet meer op z'n plek. Ik heb nog een fotootje maar daar is het beestje wat overbelicht.

jack_windig

Vandaag zweefde het vliegje weer, en ik heb hem gevangen. Beetje genant, maar bij het vangen is het beestje per ongeluk onthoofd. Kan nu wel bekijken wat het is, en ik vind hem lijken op Phaonia angelica (Muscidae) dus dan had Han had gelijk. Kan iemand bevestigen dat het Phaonia angelica is?

javanerkelens

Het is een Fanniidae.
Fannia sp.
Maar ik kom er niet goed uit welke het nou is.....
Ik zie een mooie rij met ongeveer 7-8 av haren op de hindtibia..
Maar kom er niet uit, misschien later....

Fanniidae staat erom bekend dat het echte zwevers zijn !
Vooral onder bomen..

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Het is de Fannia lustrator
Beharing klopt.......alleen zien de abdomen er wat grijzig uit en meestal zijn die wat meer gelig van kleur.
En daarbij klopt ook de fel gele calypters en geel begin van de vleugels
Bekende zwever!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

jack_windig

Ha Joke, bedankt voor het op naam brengen. Misschien zijn mannetjes wel wat grijzer, ik zag op het web tenminste een mannetje van Thijs met ook een grijs achterlijf, en verder alleen oranje vrouwtjes.