zegge of zand?

Gestart door Gerrian, april 23, 2010, 21:40:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Is dit nu een zegge- pf een zanddoorntje? Ik ga voor zand op grond van de golvende rand van de middendij en de knik in de kiel van de achterdij, maar ik twijfel. Kijk ik naar de juiste kenmerken?

Wim Bakker

Ik durf hier wel een Zanddoorntje van te maken. De knik zit in een wit vlekje in de kiel op de achterdij, ongeveer 1 cm boven de pijl die jij hebt getekend. Waar heb je 'm gezien?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gerrian

Bij een plas bij de wijk Zuidbroek (in aanbouw) in Apeldoorn (197 - 472). Ik heb er meerdere gezien, ook zwemmende. Dus waarom ik er nou net eentje met een ontbrekende achterpoot op de foto moet zetten .....
Ik voeg hem nog een keer bij. Wijst de pijl nu wel naar de knik?

Ik voeg ook een (door iemand anders gemaakte) foto bij van een sprinkhaantje dat hij als zanddoorntje heeft gedetermineerd. Ik zie geen knik. Kun jij er op grond van deze foto iets van zeggen?

Wim Bakker

De pijl wijst inderdaad naar de knik. Maar soms is de knik moeilijk te zien zoals in dit geval. Jammer dat hij een poot mist, want afhankelijk van de kijkhoek is soms de knik duidelijk te zien in maar een van de poten. Kijk maar eens naar de foto's op waarneming.nl.


Van die laatste zou ik toch een Zeggedoorntje maken, hoewel de kiel moeilijk te zien is op deze foto...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Mark van Veen

Laatste twee foto's zijn zeggedoorntjes. De knik op dij 3 is afwezig, maar er is een geleidelijke bocht te zien.
groet,

Mark van Veen

Wim Bakker

Volgens mij is die een na laatste toch een Zanddoorntje. Vegelijk hem eens met deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/44779381?_popup=1

Op de grote foto is het lastig te zien aan de rechterpoot dat het een Zanddoorntje is. Maar de detailfoto is overtuigend.

Tsja, wat doen we nu? Wachten op een derde expert?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

RoyKleukers

Ik stem voor 1. zanddoorntje en 2. zeggedoorntje ...
EIS-coordinator sprinkhanen

Gerrian

Nou dacht ik dat ik het een beetje begon te snappen, maar kennelijk is het ingewikkelder dan ik dacht. Slechte foto's, moeilijke soorten of een combinatie van beide? Ik voeg nog een foto van het vijfpotige exemplaar bij en een foto van een zwemmende. Ik vrees dat het er nog niet duidelijker van wordt. Ik ga gewoon nog een keer terug naar die plek met loeppotje en voorzetlens.
In ieder geval bedankt tot zover.

Wim Bakker

Die laatste twee vind ik duidelijk Zanddoorntjes.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

kan dit topic niet gepind worden? of aangevuld met wat andere zand/zegge foto's? Of een nieuw gepind zand/zeggetopic?
Ik geloof dat ik m nu helemaal heb, maar het blijft lastig en elk jaar weer 'inkomen' dat geldt vast voor meer mensen
groet!
Gert Veurink



Wim Bakker

Op zich een goed idee. Maar...

       
  • te veel gepinde topics maken het forum niet overzichtelijker
  • de topics gaan vaak niet over de makkelijkste gevallen
Ik heb in het verleden al eens een gepind topic over "de beruchte drie" weggehaald omdat in mijn ogen het topic meer verwarring schiep dan het oploste.


Misschien moet de tekst bij de soortinformatie worden aangepast zodat het wat duidelijker wordt. Is dat een idee? Zijn er vrijwilligers?  8)


http://waarneming.nl/soort/info/1921
http://waarneming.nl/soort/info/1922
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

Ik bedoel eigenlijk op de manier zoals bij Libellen-->  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=29598.0.html

Is soms handig om die discussiegevallen makkelijk terug te vinden. Zeker als er foto's met pijltjes en wat lastige exemplaren tussen staan. Zowel de beruchte drie als de doorntjes komen dan wel in aanmerking denk ik?

Meer hé het is maar een suggestie  ;)
groet!
Gert Veurink



Wim Bakker

CiteerIk bedoel eigenlijk op de manier zoals bij Libellen
O, dat is nog wel een keer te doen. Ik zal wel eens wat bij elkaar zoeken. (maar nu even niet  ::) )
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson