Hoofdmenu

cyclus gaffel

Gestart door Weia, april 21, 2010, 17:55:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

In het jaaroverzicht van de vlinder- en libellenmonitoring staat dit plaatje van de gaffellibel. Het lijkt me dat daar een prachtige driejarige cyclus te zien is. De schaal is logaritmisch dus er zit een factor 3 grofweg tussen de goede jaren en de slechte.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Zou kunnen beteken dat het 2e jaar in cyclus stijgt doordat er ook exemplaren zijn die er 4 jaar over doen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 21, 2010, 18:06:58 PM
Zou kunnen beteken dat het 2e jaar in cyclus stijgt doordat er ook exemplaren zijn die er 4 jaar over doen?

Weet niet of gaffels er ook 4 jaar over kunnen doen, maar meen ergens gelezen te hebben dat een deel er 2 jaar over doet. (Moet ook eigenlijk wel, omdat je anders uiteindelijk 3 verschillende soorten zou overhouden die elk eens in de 3 jaar zouden vliegen. Weet niet of daar voorbeelden van bestaan.)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Zou, als de soort er 2 jaar over zou doen niet de grafiek andersom liggen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

volgens mij staat in suhling/muller dat ze er 2-4 jaar over doen, maar weet dat niet zeker.
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Leuk om te zien dat de cyclus hier blijkbaar in de meeste gevallen 3 jaar is. Dat moet je toch bijna wel concluderen uit deze grafiek (al zal vast een deel er 4 en misschien een enkeling er 5 over doen).
Wat ik ook leuk vind is dat de tussen de pieken liggende jaren wel steeds een stukje om hoog schuiven. Ze trekken blijkbaar langzaam bij?

Goyatlah

#6
In Suhling & Muller wordt verwezen naar Robert (1959) : 3 - 4 jaar.
In Sternberg/Buchwald 2 wordt verwezen naar Muller (1995) (zelfde als boven): tussen 2 en 3 (4) jaar.

Laatste is bij mij blijkbaar beter blijven hangen  ;D

Weet iemand hoe ik aan dat boek kan komen?
Mueller, O. (1995): Oekologische Untersuchungen an Gomphiden (Odonata: Anisoptera) unter besonderer Beruecksichtigung ihrer Larvenstadien. Gottingen (Cuvillier) 234 S.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Als een soort verschillende cycli heeft dan zal op den duur geen cyclus in het soort grafieken te zien zijn dat hierboven staat – uit de regelmaat in de grafiek volgt dus denk ik dat de populatie recent ontstaan is. Als die grafiek inderdaad een echte driejarige cyclus toont, dan moet je haast wel concluderen dat drie jaar vóór het begin van de grafiek 1 paartje zwervers een smak eitjes in de Roer heeft gedumpt. Die dan grotendeels na drie jaar uitkomen (2000, ontdekking van de populatie), een paar deden er vier jaar over (die verschijnen in 2001) en een paar vijf jaar (2002).
Het kan natuurlijk ook nog weer drie jaar eerder zijn gebeurd, dan is de piek uit 1997 iedereen ontgaan. Wat me niet zo moeilijk lijkt.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

#8
Waar in de literatuur staat 5 jaar?

Zelfs 4 jaar is wellicht discutiabel...

Maar dat een jonge (of anderszins zwakke) populatie een sterk cyclisch karakter heeft is niet anders dan volledig voorspelbaar.

En sinds wanneer zwerven libellen in paartjes?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

Veel soorten zwerven in groepjes. Dat zie je bij A. afffinis en A. ephippiger en Sympetrums.
Of Gomphiden dat ook doen vraag ik me echter af.

Bij de Geleenbeek zijn er twee waarnemingen in opeenvolgende jaren (1995 en 1996). Dat is wel vreemd in dit licht.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Taka

Als de grafiek verklaard wordt met "driejarige cyclus", is het wel opvallend dat er een lineair verband lijkt te zijn tussen het aantal gelegde eieren en het aantal imago's drie jaar later, terwijl er tegelijkertijd geen exponentiële groei van de populatie is.

Hoeveel cycli duurt het voordat een populatie in een gebied niet langer meer zal groeien?
(Sybe)

Goyatlah

Misschien moeten we wat meer over de (Duitse) grens heen kijken. Helaas zijn ze daar nog steeds niet in staat een goede atlas bij elkaar te krijgen (of een site ala Waarneming.nl natuurlijk).

Vreemd, want bijna al mijn boekjes zijn duits (B/W, H&S, Neue Brehm, Libellula, etc.)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Citaat van: Taka op april 22, 2010, 09:08:29 AM
Als de grafiek verklaard wordt met "driejarige cyclus", is het wel opvallend dat er een lineair verband lijkt te zijn tussen het aantal gelegde eieren en het aantal imago's drie jaar later, terwijl er tegelijkertijd geen exponentiële groei van de populatie is.

Hoeveel cycli duurt het voordat een populatie in een gebied niet langer meer zal groeien?

Was bezig met mn vorige reply toen jij de jouwe deed.
Snap het niet, waar staat iets over gelegde eieren? En of een ontwikkeling exponentieel is of lineair, of iets daar tussen heb je meer data nodig. Enige wat hier over gezegd kan worden is inderdaad dat er een 3 jarige cyclus lijkt te zijn (wat te verwachten was) met 1 piek, en 2 mindere jaren. En het is ook te verwachten dat die verschillen in de loop van de tijd steeds kleiner worden. Zelfs als er geen sprake is van intergeneratie huppeldepup (weet de term niet). Als er onderpopulatie is zal een populatie de neiging hebben om groter te worden, en des te sneller, als er meer ruimte is. Toch ???
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

De veronderstelling lijkt te zijn dat ergens in de jaren '90 een enkel paartje (individu) ter plekke arriveerde, resulterend in een populatie van 100 individuen in 2000. Sommige larven ontwikkelen zich in 2 (of 4) jaar, en zorgen voor een populatie in andere jaren. Maar die zou het niet lukken om het in tien jaar tot een populatie van 100 te brengen?

Daar klopt ergens iets niet.

Ik zou de verklaring van de grafiek zoeken in jaarlijke verschillen in omstandigheden, niet in populatiebiologie.
(Sybe)

Goyatlah

Denk je dat er een 3-jarige cyclus is in gewijzigde omstandigheden? Zo ja wat zijn die volgens jou dan?

Populatiebiologie is mi op dit moment de beste verklaring.
Er was eens... een grootoudergezin (of een zwangere grootmama), en toen
(verhaal over bloemetjes en bijtjes)
en uiteindelijk werden de verschillen in jaarpopulaties steeds minder - soms kwamen er neie beessies bie, en soms was het doodsimpel dat een crowded room minder toegangers toelaat.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

Citaat van: Goyatlah op april 22, 2010, 09:55:42 AM
Denk je dat er een 3-jarige cyclus is in gewijzigde omstandigheden? Zo ja wat zijn die volgens jou dan?
Ik denk niet dat er een driejarige cyclus is in omstandigheden, maar dat het de laatste jaren toevallig zo uit is gekomen. Er zullen pieken en dalen blijven in de populatie, maar de driejarige cyclus is slechts schijn.
(Sybe)

Goyatlah

Die cyclus is mijns inziens geen schijn, maar zal in de loop van de tijd afvlakken - helemaal in de trant van de populatie biologie.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

We zullen zien.

Maar hoe zou het kunnen dat in de piekjaren 2000, 2003, 2006 de populatie op 100 blijft steken, terwijl de populatie in 2009 naar 300-400 (ofzo) springt. Dat is al minstens een factor 3. Zou je dat verklaren met populatiebiologie of met omstandigheden?

Het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat het voortplantingssucces per individu jaar op jaar hetzelfde is, en onafhankelijk van omstandigheden.
(Sybe)

Goyatlah

De populatie blijft denk ik nergens steken. Het zijn rombouten en die hebben hun eigen manier om zich te laten zien. Ben ik ook pas relatief kort achter.

Wil een ding kwijt. Gaffel zit in Polen in de grote rivieren (Odra etc.) Daar heb ik ze ook gefotografeerd, dus ik loop niet uit mn nek te geslachtsdelen.
In Nederland zitten ze in een totaal ander biotoop (waar ik in Polen juist Tang zou verwachten). Ga alsjeblieft niet generaliseren op wat in feite kleine aantallen zijn. Drie jarige cyclus lijkt heel aannemelijk, en is ook te verwachten. De rest? Hocus pocus, Techo Mages, of misschien heeft iemand een echte verjklaring.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Echt zeker weten doen we hier niets , maar speculeren is altijd leuk.
Er zijn omgevingsinvloeden. Er is een dominante cyclus (3 jaar). Er zijn andere cycli, stel dat er alleen nog 2 jaar bestaat. Het water was smerig, is schoner en die beesten zijn hier nieuw gekomen. Ze zijn hier eenmaal gekomen of meermalen. Ze zijn met weinig gekomen of met veel tegelijk.


Kijk je dan naar het plaatje dan zijn er verschillende mogelijke verklaringen.
A Ze zijn in 2000 in flink aantal hier gekomen en hebben zich goed voortgeplant, zo goed dat er drie jaar later weer ongeveer evenveel waren. Aangezien een cyclus van 1 jaar niet bestaat (stelde ik als randvoorwaarde zoëven) moeten er in 2001 ook een paar aan zijn komen waaien. Ook die hebben zich voortgeplant met als resultaat dat er drie jaar later ongeveer evenveel zijn. In 2002 kunnen er een paar aan zijn komen waaien of zijn het beesten uit 2000 die een 2-jarige cyclus deden.
B In 1997 is er eenmalig een flinke influx met voortplanting geweest. Dat leidt tot de driejarige pieken. Een klein deel had een 2-jarige cyclus maar in 1999 heeft niemand ze gezien. Die hebben zich ook weer in 2 of 3 jaar voortgeplant en dat geeft de off-jaren 2001 en 2002.
C Er zijn nog een heleboel andere scenario's denkbaar die tot hetzelfde plaatje leiden. Bij het plaatje moet je bedenken dat de aantallen niet groot zijn en dat je daardoor details er niet uit kunt afleiden. De aantallen blijven door de jaren heen redelijk gelijk dus de nis zit zeg maar vol óf de monitoring is niet in staat meer bloot te leggen. Hoeveel routes zijn er? Misschien maar 1!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

De soort breidt zich wel uit naar andere rivieren en beken. Echter is de roer (zoals velen weten) erg onoverzichtelijk en ben jij bij Gaffellibel erg afhankelijk van geluk en goed weer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

In Polen heb ik de soort zien uitsluipen in een soort habitat wat het meeste lijkt op de Overijsselse IJssel, heet daar de Odra, en vliegt verder Rivier- en Rivierrombout. Ik heb de beestjes gezien, uitsluipers, en huidjes. Gaffel verder in Polen was er niet (wat anderen ook mogen zeggen - Nonsensei)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Ik neem aan dat je Rivier en Beekrombout bedoelt?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

monitoring is sowieso vaak erg beperkt, en werkt alleen op heel lange termijn of als er veel routes zijn die liefst ook nog op de goede plek liggen. zo zou de Noordse winterjuffer flink achteruit zijn gegaan, maar dat is niet zo, alleen op meerdere plaatsen waar geteld word zit al jaren bijna niks meer. zelfs een route van de Bruine korenbout gaf een achteruitgang aan, terwijl dat beestje enorm uitbreidt.
monitoring kan daarom beter heel ruim genomen worden, zeker als er weinig routes zijn.

maar speculeren is zeker leuk, en kan ook erg nuttig zijn. maar om iets over de cyclus te kunnen zeggen moet je eigenlijk wel zeker weten dat er niet regelmatig nieuwe exemplaren de locatie bereiken. zit er een populatie in de buurt? zijn het goede zwervers?

bij de Albifrons populatie hebben we door huidjeszoeken wel kunnen vaststellen dat het dipjaar snel afvlakt, maar is dat door de variatie in de cyclus, of is ook daar sprake van aanvoer van buitenaf? het eerste is het meest logisch, maar de plek is gekoloniseerd (al hebben we nog geen idee waar vandaan, hoe hard we ook zoeken, er zijn geen andere populaties te vinden in NO Nederland) er kunnen dus ook zomaar nieuwe exemplaren opduiken.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 22, 2010, 16:58:57 PM
Ik neem aan dat je Rivier en Beekrombout bedoelt?

Nee, Beek en BeekRombout  :duim:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Ik ben het helemaal eens met Ronald. Iemand heeft ooit eens bedacht waar in het noorden de Plasrombouten zouden moeten zitten, en dat is nog steeds een dogma. Niemand heeft mij ooit gevraagd, waar ik al mijn plasrombouthuidjes vandaan heb, want dat zij sommige mensen hun libellenbeeld omver gooien.

BTW ik ben op zoek naar huidjes tellers in Noord-Drenthe. 2honderd meter per ochtend af zoeken. Als je in Haren, Glimmen, Zuid, Mid of NoordLaren woont is het maar een paar kilometer (vanuit Grun 15km en 15 km terug), Daarnaast vind je sowieso Smaragd, Viervlek, Witsnuit en Glassnijder (de laatste is zo dom dat die zich wel tien keer in het water laat vallen, voor dat je hem/haar kunt mee nemen om hm op veilige stek neer te kunnen zetten.)

Ontwakende rombouten is altijd een leuk gezicht, wat veel mensen je niet kunnen na zeggen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Goyatlah op april 22, 2010, 17:56:00 PM
Iemand heeft ooit eens bedacht waar in het noorden de Plasrombouten zouden moeten zitten, en dat is nog steeds een dogma. Niemand heeft mij ooit gevraagd, waar ik al mijn plasrombouthuidjes vandaan heb, want dat zij sommige mensen hun libellenbeeld omver gooien.

Bij deze raak je me even kwijt. Wat bedoel je precies?  ???

Goyatlah

Vrij simpel. Iedereen inclusief de kaartjes op waarneming.nl weten waar die beestjes zouden zitten. Helaas zitten ze op die lokaties alleen als zwerver.
En rara hoe kom ik aan honderd huidjes en evenzoveel fotos van tenerals, jonge beesten, volwassen beesten, en copula's. Maar goed op mijn lokatie zitten ze dus niet.  :P
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

Citaat van: Goyatlah op april 21, 2010, 23:18:39 PM

Weet iemand hoe ik aan dat boek kan komen?
Mueller, O. (1995): Oekologische Untersuchungen an Gomphiden (Odonata: Anisoptera) unter besonderer Beruecksichtigung ihrer Larvenstadien. Gottingen (Cuvillier) 234 S.

Dolf, kijk hier eens?

http://www.bioscience-art.de/o/engl-publi-diss.html

Groet,
Nick W

Goyatlah

Pooh, je bent echt goed in het goochelen  ;D

Bedankt, heb hem een mailtje gestuurd.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's