6 wantsen van gran canaria

Gestart door Harm digitaal, april 21, 2010, 11:59:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Wie weet welke wantsen het zijn? In maart 2010 gefotografeerd op Gran Canaria.
nr.1 Eurydema ventralis?
nr.2 Eurydema ventralis?
nr.3 lygaeus creticus?
nr.4 ??
nr.5 ??
nr.6 Palomena spec.??
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Mark Lammers

nr. 5 doet me denken aan Adelphocoris

MarjoSmeets

Ik ben niet zo goed in het determineren, maar vorig jaar had ik ook een paar topics met rood-zwarte wantsen uit Bulgarije en toen heeft Arp mij de volgende links gestuurd. Misschien heb je er wat aan!  ;D   http://insektenfotos.de/forum/thread.php?threadid=10960
http://insektenfotos.de/forum/thread.php?postid=125169#post125169
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

roelandlibeer

Voor nr. 6 denk ik aan Acrosternum heegeri

Arp

Citaat van: roelandlibeer op april 21, 2010, 23:19:28 PM
Voor nr. 6 denk ik aan Acrosternum heegeri
Ach ja Acrosternum, daar had ik al eens iets voor opgezocht ... op de Canaraische Eilanden zitten er een stuk of drie ... misschien heb je wat aan de link, zelf weet ik er niks van.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Arp

Tsjonge, ja zeg ... ik had er helemaal nog niet naar gekeken (alleen de postzegels), maar Dolf zou zomaar gelijk kunnen hebben. Zie bijvoorbeeld ook hier.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ik zie dat er nog geen suggestie is voor nr. 4 ... ?

Is Beosus een optie? Als ik tussen de twee aldaar aanwezige moest kiezen zou ik vanwege lekker intelligent plaatjesvergelijken iets meer naar de algemene B. maritimus neigen (de plaatjes van Beosus quadripunctatus die ik zie hebben lichtere (voor)poten???). Maar wie weet is het wel helemaal niet eens een Beosus - kwenievanwantsen tenslotte.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Harm digitaal

#8
Waarom geen ornata?
Die heeft minder grote duidelijke zwarte blokken aan de randen vergeleken met E. ventralis en rood-zwarte kop(Ventralis zwarte kop!).
Ik heb echter op Fauna Europaea gevonden dat ook E. lundbaldi en E. herbacea daar voorkomen; ik heb echter van die soorten geen afbeelding of beschrijving van het uiterlijk op het internet kunnen vinden, maar vermoedelijk gaat het hier gezien de langgerekte zwarte vlek(niet bij ventralis) om Eurydema lundbaldi of E. herbacea. Wie weet daar meer van?
Volgende link geeft een behoorlijk aantal namen van soorten wantsen gevonden op Gran Canaria, maar daar staan geen beschrijvingen of foto's bij helaas.
http://www.biologiezentrum.at/pdf_frei_remote/LBB_0028_2_1117-1148.pdf

Wat betreft Acrosternum spec. ; dat is voorzover ik daar informatie van kan vinden een goede optie.
Alleen komen er 3 soorten acrosternum op gran canaria voor nl. heegeri , rubescens en millerei.
Het verschil tussen die drie kom ik ook niet achter. Wie kan daar meer duidelijkheid in geven?

Arp ook bedankt voor het meezoeken; ik denk dat je gelijk hebt met Beosus maritimus(voor de zekerheid voer ik hem in met een vraagteken)

Mark ook bedankt voor je reaktie, echter voor zover ik weet is er nog nooit een Adelphocoris spec. waargenomen op Gran Canaria.
Maar wat is het dan wel?
Groet Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Arp

#9
Citaat van: Pudding4brains op april 22, 2010, 12:57:29 PM
Ach ja Acrosternum, daar had ik al eens iets voor opgezocht
:rolleye: :rolleyes:

;D

(zie vooral ook de literatuurlijst met PDFs onderaan ;) )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Voor wat betreft de Eurydema's : Weet je zeker dat ventralis een zwarte kop moet hebben??

Het dier dat deze discussie opent heeft ook rood op de kop en is volgens Paride toch een ventralis en ook bij de E. ventralis op insecte.org zitten beesten met rode vlekken op de kop??

De Eurydema-sleutel in de hierboven gelinkte discussie staat overigens ook nog eens op deze pagina, maar dan met links naar foto's van de soorten.

Een beschrijving van E. herbacea (destijds Strachia herbacea) vind je hier.

Voor lundbaldi wordt lastiger - de soort is pas in 1960 beschreven. Anyhoo, op deze pagina vind je deze foto waar die naam bij staat. Hoe betrouwbaar die determinatie is weet ik natuurlijk niet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Harm digitaal

#11
Na het lezen van de soortbeschrijvingen op de link die Arp gegeven heeft denk ik dat het waarschijnlijk Acrosternum rubescens is.
Na de laatste informatie van Arp concludeer ik dat het hier gezien de grote langgerekte zwarte vlek(het gebied wat omcirkeld is in de eerste link van Arp over het verschil E.ventralis en E.Ornata ) het dus Eurydema lumbaldi is die op mijn foto's staat.
Groet Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Berend Aukema

1. Eurydema ornata
2. Eurydema ornata
3. Cosmopleurus fulvipes: Het tweede exemplaar dat bekend is van de Canarische Eilanden. Het eerste werd verzameld op Fuerteventura in 2004. Kun je mij vindplaats en datum doorgeven?
4. Beosus maritimus
5. Reuterista instabilis
6. Acrosternum cf rubescens

Harm digitaal

#13
Cosmopleurus fulvipes heb ik gevonden op de promenade langs de zuidkust in Playa del Ingles. Zie:
http://observado.org/waarneming/view/47305267

Verder waren wij er redelijk uitgekomen op Cosmopleurus fulvipes en Reuterista instabilis na dan.
Alleen bij Eurydema spec. was er wat onduidelijkheid; waarom concludeer jij nu dat dit E.ornata is, want aan de hand van de links van Arp kwam ik tot de conclusie dat het mogelijk Eurydema lumbaldi betreft op de eerste 2 foto's. Ik heb ook nog een zijdelingse opname van de copula.
http://www.entomo.pl/forum/download.php?id=13441&sid=6ee6f11feb156575bf7a6097b007c5f4 (Eurydema lumbaldi met meer langerekte zwarte vlek)
http://www.galerie-insecte.org/galerie/view.php?adr=image%2Fdos48%2Ftemp%2Fornata_vs_ventra.jpg (Vergelijking E. ornata en E. ventralis met omcirkeling van het betreffende gebied dat bij lumbaldi zwart is!)
De foto van lumbaldi is denk ik van een dood exemplaar met fletser geworden rode kleur)
Groet Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Berend Aukema

Het kleurpatroon van E. lundbladi op halsschild, scutellum en corium is duidelijk anders!

Arp

Hé Harm,

Heb je er bezwaar tegen als ik de Cosmopleurus fulvipes in dit overzichtje verwerk? *please*  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Harm digitaal

Hoi Arp,
Je mag de foto wel gebruiken in het overzichtje met vermelding van de maker en plaats van de waarneming en datum s.v.p.
Playa del Ingles(Gran canaria) 18-03-2010.

Berend bedankt voor de uitleg; ik vind het toch nog steeds moeilijk om de eurydema soorten uit elkaar te houden gezien de kennelijk aanwezige uiterlijke variaties bij E. ornata(wel of niet zwarte kop of rood met zwart, wel of niet zwaar zwartgeblokte rand van abdomen en variatie in zwarte tekening op halsschild) als ik daarvan de op het internet aanwezige foto's vergelijk.
Groet Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Harm digitaal

Nr. 4 blijkt toch een andere soort te zijn dan Beosus maritimus, namelijk Dieuches schmitzi; Determinatie door Jan Tomàs (Waarnemingbeheerder Wantsen, cicaden en plantenluizen).
Met vriendelijke groet Harm Alberts