Ruig behaard plantje.

Gestart door Grada Menting, juli 26, 2006, 15:39:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Westnol, Wissenkerke, Zeeland 15 juli

Grada Menting

nog een van dichtbij!

Robje

Dit zou een kiemplant van de Gele Hoornpapaver kunnen zijn, ik weet het echter niet zeker, ik vind hem wat groen en bladeren van de hoornpapaver zijn wat grijzer, een andere optie is viltig of kleverig kruiskruid?

Robje

Dirk van der Est

Het is idd viltig of kleverig kruiskruid... wat wel leuker is .. is die krielparnassia ook op die foto oftewel sierlijke vetmuur....

Grada Menting

Citeerwat wel leuker is .. is die krielparnassia ook op die foto oftewel sierlijke vetmuur....
Zag dat ook net....leuk zo'n bijvangst.  :rolleyes:  

Grada Menting

Citeerkleverig kruiskruid?

Robje
Had hij dan niet moeten bloeien?

Robje

Het is een zomer en herfstbloeier dus die kan nog gaan bloeien. Die Krielparnassia had ik ook gezien, staat in die omgeving veel tussen de stenen van de dijk, een voor mij enigzins verassende groeiplaats.

Robje

Esther

Ik meen dat viltig kruiskruid zoutmijdend is, en had er aan verbonden dat ie dan niet aan de kust zal groeien? Nu weet ik niet of Westnol aan de kust is. Wel een prachtige foto ( met googelen kwam ik op Westnol en duiken en kust)

Esther

Grada Menting

CiteerIk meen dat viltig kruiskruid zoutmijdend is, en had er aan verbonden dat ie dan niet aan de kust zal groeien? Nu weet ik niet of Westnol aan de kust is.
Westnol is aan de kust.

Esther

Ik ben heel geinteresseerd in kruiskruiden, en ik twijfel nu of het misschien maritima kan zijn, Zilverkruiskruid, maar die lijkt me grijzer. De Heukels beschrijft wel "onderste bladeren witviltig behaard. " Ik ben benieuwd hoe deze is als ie wat groter is. dan is ie echt grijs. Qua groeiplaats klopt ie wel, tussen stenen rivier en zeedijken. Maar kleverig kruiskruid zou denk ik ook goed kunnen.

Esther  

Windekind

CiteerIk meen dat viltig kruiskruid zoutmijdend is, en had er aan verbonden dat ie dan niet aan de kust zal groeien? Nu weet ik niet of Westnol aan de kust is. Wel een prachtige foto ( met googelen kwam ik op Westnol en duiken en kust)

Esther
Die ziet er ook anders uit .

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Esther

Ik begin ook erg te twijfelen of het wel kruiskruid is.
Ik zal nog eens verder zoeken.

Esther

Corryabbink

M.i. gewoon Kleverig kruiskruid(Senecio viscosus). Daarvan kun je het hele jaar jonge planten vinden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Yes m.i. too. Hij is wat raar lichtgroen  van kleur, maar dat zal met de flits of de zon te maken hebben.
Je ziet ook klierharen e.d.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Grada Menting

We houden het dus op Kleverig kruiskruid...dacht daar ook aan maar vond hem erg licht van kleur. De zon scheen die dag nogal fel.
Dank je allemaal.


Esther

CiteerM.i. gewoon Kleverig kruiskruid(Senecio viscosus). Daarvan kun je het hele jaar jonge planten vinden.
Ik durf het haast niet te vragen, maar ik kom er gewoon niet uit als beginner.
Ik heb de oecologische flora er ook bij gepakt omdat ik dacht gaat het niet om klein KK die het het hele kan bloeien? (niet met klierharen natuurlijk, maar even gewoon een biologievraag dus)
Zoals ik het zie ( maar dat kan dus fout zijn) is Kleverig KK eenjarig, maar in tegenstelling van Klein KK bloeit ie niet het hele jaar door maar van juni t/m herfst dus best wel lang. Maar in de oecologische flora staat kieming vindt pas na de winter plaats. Dat betekent dan volgens mij dat de jonge plantjes er niet het hele jaar door zijn, en klopt het niet dat je het hele jaar door jonge kleverig kruiskruidplantjes kan vinden. Of begrijp ik er nu echt helemaal niets van?

Esther

characea

#17
Kieming na de winter..dat is toch van februari tot oktober ?
Dus als je nu zaad hebt dan heb je pas VOLGEND jaar van februari tot oktober plantjes en niet dit jaar.
KleinKr kan in november al gaan ontkiemen..

Esther

CiteerKieming na de winter..dat is toch van februari tot oktober ?
Dus als je nu zaad hebt dan heb je pas VOLGEND jaar van februari tot oktober plantjes en niet dit jaar.
KlKr kan in november al gaan ontkiemen..
Wat bedoel je nu met klkr :D  Kleverig of Klein??
Het is me nog niet helemaal duidelijk door de verwarring van kl. kr.
Maar klopt mijn theorie dan dat kleverig kruiskruid niet het hele jaar door is? En Klein kruiskruid wel?

Esther

Niko Buiten

Yes. Klein kruiskruid is het hele jaar door bloeiend te zien. Kleverig kruiskruid niet. Dit is Kleverig kruiskruid.

Interessante discussie trouwens.

Groet,

Niko Buiten.