Hoofdmenu

Welke kever is dit??

Gestart door siebke, juli 26, 2006, 11:16:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

siebke

We hebben sinds enkele dagen ontzettend veel van deze kevers (zie bijlage) in en om het huis. Heeft iemand enig idee wat voor een soort kever het is?

Lijkt veel op een meeltor maar weer niet helemaal omdat de onderkant lichter van kleur is......

Alvast bedankt.

waterworld_78

Wij zijn ook erg benieuwd om welk soort kever het hier gaat. Wij hebben sinds een week ook erg veel overlast van deze kever in het huis (garage & woonkamer). We kunnen echter nergens precies vaststellen om welke kever het gaat, maar hij lijkt voor 100 % op de door jou geplaatste foto's. Zelf twijfelen we tussen een "normale kever" of de houtwormkever.

Kenmerk van de kevers is dat ze voornamelijk 's avonds te voorschijn komen. Ze kunnen razend snel lopen maar zover we weten niet vliegen.

Wij hopen dat iemand weet om welke kever het gaat en of deze schadelijk is (houtworm).

Eryngium

Hoewel niet voor 100% zeker denk ik dat het om de loopkever Pseudoophonus rufipes gaat. Een zeer algemene soort.

Deze soort kan goed vliegen en komt op licht af, misschien dat er daardoor wel eens in huis komt? Wat bedoel je met overlast? Vind je ze gewoon in huis of veroorzaken ze werkelijk materiele schade??

De larve leeft volgens mij op en in de grond en dus niet in hout, tenminste, als het om bovengenoemde soort gaat..

Groet,

Ernst-Jan

 
Groeten,
Ernst-Jan

siebke

Voor zover ik weet vliegen ze niet, heb ik nog niet kunnen waarnemen. klopt inderdaad dat ze zich pas s'avonds laten zien.

We hebben gespoten met een middel tegen kruipende insecten en hebben er in drie dagen tijd ongeveer 150 opgeruimd (binnenshuis) dus ik zou heel erg graag weten wat voor iets het is zodat ik beter weet wat de oorzaak cq oplossing is.


waterworld_78

Welk middel hebben jullie gebruikt? Gewoon een standaard middel tegen kruipende insecten of iets specifieks. We zijn er achter gekomen dat ze bij ons naar alle waarschijnlijkheid naast een regenafvoerpijp uit de grond omhoog komen. Het lijkt op een nest omdat we ook baby kevers (3mm) en volwassen exemplaren gezien hebben (tot 18mm). Ook het feit dat de kevers meestal "wit zand" op de de rug dragen bevestigt dit vermoeden. Deze is afkomstig van het fijne zand dat tussen/onder de oprit klinkers aanwezig is.

Verder betreft het bij ons een volledige nieuwbouwwijk (6 maanden oud) waarbij de ondergrond leem-achtig is.

Th.Heijerman

Op de afbeelding staat inderdaad P. rufipes, maar waterworld_78 moet toch andere soorten hebben: P. rufipes is kleiner dan 17 mm en baby-kevers zijn larven en zeker langer dan 3 mm.
Pseudophonus rufipes is een cultuurvolger die heel algemeen is in heel Nederland. Ze eten van alles, zowel dierlijk als plantaardig voedsel. Hij wordt wel de aardbijloopkever genoemd omdattie schade zou kunnen veroorzaken aan aardbijen. Maar dit doen sommige andere loopkevers ook en omdattie omnivoor is, is dit dus een slechte Nederlandse naam: je zou hem net zo goed of beter paardebloemzaadloopkever kunnen noemen. Niet gebruiken dus!
Dit beest is een goede vlieger en kan op warme avonden zwermen on komt ook op licht af.
Betrijding lijkt me onnodig.

Theodoor

siebke

We hebben een standaard middel geprobeerd van de Boerenbond omdat we ook niet wisten wat het was hebben we maar iets geprobeerd.

Wat nog niet begrijp is dat ze kunnen vliegen? Ik heb ze tot nog alleen maar zien lopen en bijna allemaal over de vloer, een enkeling op het aanrecht.

Theodoor je zegt dat bestrijding niet nodig is maar als je er elke nacht 50 of meer in je keuken/woonkamer hebt lopen lijkt me dit ook niet zo hygiënisch. Of heb je een ander idee hoe we ze uit het huis krijgen?

Tja wat betreft de omgeving wonen we nogal landelijk, tussen diverse akkers van boeren in maar zelf hebben we alleen een wei waar wat schapen in lopen.

Th.Heijerman

Ze vliegen in de schemering en meestal zie je ze niet werkelijk vliegen, tenzij je met een wit laken en licht vangt of wanneer ze de verlichte woonkamer door een open deur binnen vliegen. Maar uiteraard lopen ze ook veel...
Tja, wat is hygiënisch. Ze doen geen kwaad, bijten niet, steken niet, brengen geen ziektes over en zijn niet vies. Maar als je ze vervelend vindt kan je ze misschien ook vangen en buiten zetten. De vraag is hoe ze binnen komen. Als je dat ontdekt hebt kan je daar misschien wat aan doen. Zou iig een duurzamere en milieuvriendelijker oplossing zijn (niet dat in principieel tegen (incidenteel) spuiten ben).
Op een gegeven moment verdwijnen ze natuurlijk vanzelf weer; in augustus worden eieren gelegd en daarna zal het wel grotendeels afgelopen zijn ...hoewel ze tot in september nog wel kunnen worden waargenomen.

Theodoor

siebke

Tja ik heb het hele huis al afgezocht maar kan niets vinden waar ze naar binnen komen. Maarja het gaatje waar ze binnenkomen hoeft natuurlijk niet zo groot te zijn.

Komen ze elke dag opnieuw naar binnen of blijven ze binnen als ze er eenmaal zijn?

Ik wil ze best vangen maar heb je misschien tips hoe ik er zoveel kan vangen?

waterworld_78

Wij willen ook graag weten hoe je ze het makkelijkst met zoveel mogelijk tegelijk kunt vangen. Het begint hier bij ons ook een ware overlast te worden! Het moet niet gekker worden.'s avonds vangen we de meeste levenden, in de ochtend kunnen we de doden van de parketvloer vegen.

laatvlieger

Beste Waterworld_78 heb je ook foto´s van de kevers die bij jullie in huis lopen? Zoals eerder gezegd kan het een andere soort zijn dan de ongevaarlijke kevers die hier op de foto´s staan.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

waterworld_78

Nee, helaas heb ik geen foto, maar ik kan wel als ik de bovenstaande foto's vergelijk met 98% zekerheid vaststellen dat het hier om dezelfde kever gaat.

Robert Heemskerk

#12
Ze gaan ook weg als je een grote vlammenwerper gebruikt  :gap:
Dan zijn ze voor een hele tijd weg is mijn ervaring.
(je huis is dan ook weg)