Hoofdmenu

Vroege vogel

Gestart door DaanKuiper, maart 26, 2005, 03:25:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

DaanKuiper

Hallo allemaal,
Ik kan de slaap even niet vatten, dus maar een stukje therapie: Ik schrijf de problemen van me af.
Zit nog vol adrenaline: Heb zometeen een inventarisatie, waarvoor ik (nog niet ëcht) vroeg m'n bed uit moet: 5.15u. Moest even plassen en denk áh nog éven lékker slapen, want het is pas half drie! Lig ik net lekker onder de wol, begint me daar een merel voorzichtig maar met toenemend enthousiasme te verkondigen dat vlak bij mijn huis tocht écht zíjn territorium is! Dus ik direct klaar wakker en denk: mijn wekker staat niet goed, het moet al ca. 4.30 uur zijn! Een kontrole bij mijn nog in de badkamer liggend horloge bevestigt echter de juiste tijd.
Is deze merel dement ( gedesorienteert in tijd)of is het een trend? Het laatste waarschijnlijk als ik zo direct vele reacties krijg. Hopelijk ligt iedereen echter op één oor of hoe de favoriete slaaphouding ook mag zijn. Inventariseren in n.l. wel leuk, maar je moet er wat voor overwinnen: Het uit bed komen! Als dit een trend wordt zal het aantal nacht bezoeken wellicht moeten worden verhoogd en of ik bij de gedachte daaraan nu enthousiast moet worden??
Nog even buiten luisteren...
In middels is het hoor en wederhoor en samenzang geworden. Meerdere vogels beantwoorden zijn roep. Er lijkt zelfs een voorzichtig roodborstje tussen te zitten.
Het valt trouwens ook op, dat het verdacht licht is: als of het een midzomerse dag is en het nauwelijk donker wordt.
Goed nog maar even proberen te slapen. De therapie lijkt een beetje te gaanwerken. Ben benieuwd naar jullie reakties. Of zit iedereen zo bij de ovp? Die monniken zijn ook altijd vroeg op.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

DaanKuiper

Mijn vertrouwen in psychoterapeutische strategiën is ernstig geschaad. De therapie heeft niet gewerkt. Gedachten doorspinnen mijn brein. Of moet de oorzaak gezocht worden in de zanglijster die zich om 3.30 u onmiskenbaar maar niet blijvend liet horen? Een laatste stuiptrekking van een merel. Het is vrijwel still geworden. Pauze? Totdat iedereen zich om 4.30 u zich de juiste tijd realiseert?
Of heb ik een tijdsprong gemaakt. Ben ik "back to the future" juli 2005 oid?
Hoewel tijdreizen volgens mij alleen in de sterrenkunde mogelijk is: aanschouw de schoonheid van Andromeda en weet dat dit haar jeugd betreft van 2,2 miljoen jaar geleden. Zou ze rimpeltjes gekregen hebben?
Mijn computer laat mij (hoop ik) de juiste maand van het jaar zien: Het is echt maart. Met spanning ga iknog even naar bed. Voor een nieuw concert?
Ik voel mij een beetje als iemand die een oproep de ruimte in stuurt. Hij zal zeker niet direct beantwoordt worden. Maar misschien...ooit?
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

jeep

In de dagen dat de zoveelste sterfdag van Jules Verne wordt herdacht zijn dit soort mijmeringen niet zo vreemd en met een beetje psychoanalyse wel te verklaren misschien.
Het is natuurlijk niet onbekend dat licht op vogels en met name op het zingen een grote invloed heeft. En je zegt hetzelf al het wordt nauwelijks meer donker.
Mijn studententijd ligt ver achter me maar als ik op een laat/vroeg uur door de stad fietste hoorde je vooral in de buurt van lantaarnpalen ook op de gekste tijden roodborsten zingen. Ook op momenten dat je zelf nog naar bed moest.
Misschien dat dat allemaal nog wat erger is nu elke kruidenier vooral ook 's nachts zijn reclameboodschap de wereld in moet sturen samen met een hoeveelheid livht.
Waar is de duisternis gebleven?

boogey55

Invoed van de mens op de natuur. Arme vogels. Sommige merels slapen volgens mij niet meer dan een uur.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Marianne

Ik ben dus niet de enige die verbaasd naar de vroege vogels heeft liggen luisteren. Een paas dagen geleden was ik rond 3.30 uur wakker en hoorde verschillende vogels zingen, ik ben niet gaan kijken maar haalde er ook meerdere merels en een roodborst uit. Gelukkig werd ik door dit mooie geluid snel weer in slaap gezongen. De volgende morgen dacht ik: ik zal wel niet goed op mijn wekker gekeken hebben. Maar nu denk ik dus dat het toch echt zo vroeg geweest moet zijn.
groet,
Marianne Cramer

DaanKuiper

Het zal inderdaad het licht geweest zijn. Toch is dat hier niet gebruikelijk. Misschien de invloed van laaghangende bewolking en het daarop reflecterende (dorps) licht. De stilte (hoewel niet echt compleet) heeft to 4.15 uur geduurd. Toen begon een (andere?) merel weer te zingen en kwam langzamer hand de rest opgang. Nog even gedoezeld om om 5.30u weer bij bewustzijn was het echt feest.
Alles weer normaal: ca. 1 uur voor zonsopgang.
De inventarisatie was ook feest: heerlijk al die geluiden. De zwartkop en de boompieper ook weer terug. De dodaars weer druk baltsend.
Ook mysterieuze geluiden: Met enkele heb ik in het begin altijd weer problemen omdat ze op elkaar lijken: Ransuil, sperwer en nu ik weet dat hij er ook voorkomt, de wespendief, al is het daar nog wat vroeg voor. Het schema maar even iets opgeschoven om ca. 20 min. lang te proberen de vogel op te sporen. Toen we te dicht bij kwamen zweeg hij echter als het graf. De afstand was ca. 20 m en toch niet ontdekt. Heelijk die spanning. Wat zou het toch saai zijn als je alles altijd al weet!
En daar waar je ze zou vewachten inderdaad boomklevers. Alleen geen historisch vergelijkng materiaal.  
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

DaanKuiper

Vanmorgen nog opgelet of de merels weer even vroeg begonnen te zingen. Om 3.15 u was het nog steeds stil. Even naar buiten gekeken en er was geen laaghangende bewolking te zien. Dus de konklusie leek duidelijk: Blijkbaar reageren de merels toch op tijdelijke veranderingen in licht hoeveelheid. Om 5.45.u op weg naar m'n 6 uur afspraak bleek het toch nog wel erg donker te zijn!
Ach ja, tijd is maar een verzinsel van mensen even niet aangedacht!
De klok was natuurlijk verzet! Voor niets wakker gebleven dus. Het precieze begin vande zangtijd weet ikniet zeker: Om 5.10 u was er op de achtergrond al heel wat gezang hoorbaar. Alleen"mijn" merel sliep blijkbaar nog waardoor op bed liggend de beginzang werd gemist.
In het bos aagekomen was het op enkele meerkoet na nog muisstil. Na roodborst en dodaars kwamen meer vogels op gang. De eerste merel echter pas om 6.40 u! Stel dat de zang in het dorp weer op gang is gekomen tussen 3.30 u en 4.30 u, dan beginnen de vogels in het het bos maar lietst 2-3 uur later te zingen! Ik wist dat er een verschil was. Nu pas echter merk ik hoeveel het is! Ik had eerder bedacht dat de oorzaak  van het verschil mogelijk eengroter aantal merels in het dorp dan in het bos zou kunnen zijn en dat door eengrotere concurentie er eerder met zingen wordt begonnen. Door jullie reakties realiseer ik mij echter dat de oorzaak waarschijnlijk simpelweg in lichtvervuiling gezocht moet worden!
Ben benieuwd of jullie ook zulke grote verschillen  hebben gekonstateerd.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.