Hoofdmenu

Bloeiend aan zee

Gestart door Grada Menting, juli 25, 2006, 22:48:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

15 juli, Westnol, Zeeland

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

Ik zou daar ander blad bij verwachten. Ik gok sikkelklaver.

Corryabbink

Het is ook maar een gokje............niet gedetermineerd dus :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

Misschien levert deze foto iets meer duidelijkheid op.


Corryabbink

Dag Sofie,

Ik hou het bij mijn eerste indruk. Wondklaver dus. Voor echte determinatie zou ik meer moeten kunnen zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Wondklaver. Aangepast aan de omstandigheden.
Groet,

Niko Buiten.


Robje

Het lijkt mij een Rolklaver, en dan waarschijnlijk de smalle rolklaver (Lotus corniculatis subsp tenuifolius) een ondersoort van de Rolklaver die je vaak op dijken treft, deze is redelijk zout tolerant en komt ook op hoge schorren voor.

Het lijkt me geen wondklaver aangezien die sterk behaard is en dat is deze niet.

Robje

Corryabbink

CiteerHet lijkt mij een Rolklaver, en dan waarschijnlijk de smalle rolklaver (Lotus corniculatis subsp tenuifolius) een ondersoort van de Rolklaver die je vaak op dijken treft, deze is redelijk zout tolerant en komt ook op hoge schorren voor.

Het lijkt me geen wondklaver aangezien die sterk behaard is en dat is deze niet.

Robje
Dat zou heel goed kunnen. Aan die soort had ik nog niet gedacht :o  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Ik geef mij gewonnen. Deze ondersoort van Lotus corniculatus ken ik niet.  
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

Dat is geen ondersoort, maar een soort tegenwoordig ! n.l.

Lotus glaber.


Eerder werd deze ook al onderscheiden als Lotus tenuis.

En daartussen en daarvoor weer als ondersoort: Lotus corniculatus subsp. tenuifolius.


En ik denk ook dat dit Lotus glaber is, maar ik sluit een ander rolklaver niet uit.
Meestal hebben ze nog smallere bladen dan ik op de foto zie al heeft de bloeistengel hier redelijk smallee bladeren en daar gaat het eigenlijk om.


Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Robje

Kijk deze hebben ze dus ook van naam laten veranderen, dat had ik nog niet mee gekregen. Maar soms is het ook niet bij te houden <_<

De blaadjes onderaan zijn i.d. vrij breed maar de rest wel behoorlijk smal, overtuigender voor Lotus glaber vind ik de groeiplaats namelijk een plek met een behoorlijke zoutinvloed getuige de Zeealsem die nog net rechts op de eerste foto staat. Dat is toch een typische standplaats voor Lotus Glaber en niet voor andere Lotus soorten.?

Robje

Pieter Stolwijk

M.i. ook Lotus glaber.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Grada Menting

Het is dus Smalle Rolklaver. Dank iedereen.