Hoofdmenu

fitis of tjif tjaf??

Gestart door gerke, april 17, 2010, 14:52:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerke

Hoop dat hij/zij zo goed te determineren is

Gr Gerke

HPM

Wat zong hij?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Rickschonewille

Door dat gelige kleurtje bij zijn oogstreep en andere onderdelen, zou ik zeggen Fitis.

Theovanv

Theo van Veenendaal

HPM

Dat beest zat luidkeels te zingen. Dan hoef je toch niet moeilijk te gaan doen aan de hand van een foto?
(Behalve als de fotograaf doof is natuurlijk  :) )

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Theovanv

Het is ook niet moeilijk met deze foto ;)
Theo van Veenendaal

gerke

Citaat van: HPM op april 17, 2010, 15:36:17 PM
Dat beest zat luidkeels te zingen. Dan hoef je toch niet moeilijk te gaan doen aan de hand van een foto?
(Behalve als de fotograaf doof is natuurlijk  :) )

Ben al een keer eerder de mist ingegaan met deze vogel, en hij reageerde op de tjif tjaf
Maar ja, das ook familie :)

Gerke
--
Groeten, Herman van der Meer

gerke

Bedankt allemaal voor de juiste benaming

Vr Gr Gerke

frankneijts

Citaat van: HPM op april 17, 2010, 15:36:17 PM
Dat beest zat luidkeels te zingen. Dan hoef je toch niet moeilijk te gaan doen aan de hand van een foto?
(Behalve als de fotograaf doof is natuurlijk  :) )

--
Groeten, Herman van der Meer

Nergens staat/stond dat die vogel zat te zingen maar wat dan nog? Wij kunnen dat geluid tenslotte toch niet horen maar hebben wèl een fraaie, duidelijke foto en dan hoef hoef je helemaal niet moeilijk te doen over dat geluid........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Dan zit hij op de onderste foto zeker te gapen?
Maar ik was oprecht verbaasd dat het nodig was hier om een foto van een zingende vogel te
plaatsen met de vraag of het een Fitis of Tjiftjaf was. Ik dacht dat de zang van Tjiftjaf zo
gemakkelijk te herkennen was dat het in ieder geval duidelijk zou kunnen zijn of het een
Tjiftjaf was of niet.
En zoals je ziet heb ik als eerste gevraagd wat hij zong. Daar zou iemand misschien meer van
kunnen leren dan van een paar verklaringen zonder tekst en uitleg dat het een Fitis is.

--
Groeten, Herman van der Meer





Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op april 17, 2010, 18:40:49 PM
Dan zit hij op de onderste foto zeker te gapen?
Maar ik was oprecht verbaasd dat het nodig was hier om een foto van een zingende vogel te
plaatsen met de vraag of het een Fitis of Tjiftjaf was. Ik dacht dat de zang van Tjiftjaf zo
gemakkelijk te herkennen was dat het in ieder geval duidelijk zou kunnen zijn of het een
Tjiftjaf was of niet.
En zoals je ziet heb ik als eerste gevraagd wat hij zong. Daar zou iemand misschien meer van
kunnen leren dan van een paar verklaringen zonder tekst en uitleg dat het een Fitis is.

--
Groeten, Herman van der Meer

Had even niet naar de onderste foto gekeken, sorry... Maar ik zei al "wat dan nog?": die zang is voor ons toch niet te horen en blijkbaar is het voor Gerke erg verwarrend wat overigens normaal is voor beginnende vogelaars. 'Zelfs' Tjiftjaf is geen appeltje-eitje zoals een wat gevorderde vogelaar misschien al te gemakkelijk denkt. Als er dan als heel concrete aanwijzing een goede foto beschikbaar is is er toch helemaal niks mis mee om daarmee de soort te bepalen? Of dat dan mèt of zònder uitleg moet is hier nogal eens onderwerp van discussie geweest en was jij niet 1 van diegenen die vond dat je gewoon antwoord op de vraag moet geven, zònder al die schoolmeesterachtige poespas? (Bij voorbaat excuus als ik me hierin vergis.... 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Precies, moeten we dan zeggen, sorry Gerke, we geven je geen antwoord, want dat geluid is zo makkelijk te herkennen, dat kan je zelf wel ;) Uit het feit dat deze vraag gesteld werd leid ik af dat determinatie nog niet duidelijk is, of de vogel nou wel of niet zong, dus dan geef ik antwoord op de vraag. Ik heb inderdaad geen argumentatie gegeven, niet met een bewuste reden overigens, maar wanneer iemand daar behoefte aan heeft en daarnaar vraagt wil ik die met alle liefde neerzetten ;)
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: frankneijts op april 17, 2010, 18:58:08 PM
Citaat van: HPM op april 17, 2010, 18:40:49 PM
Dan zit hij op de onderste foto zeker te gapen?
Maar ik was oprecht verbaasd dat het nodig was hier om een foto van een zingende vogel te
plaatsen met de vraag of het een Fitis of Tjiftjaf was. Ik dacht dat de zang van Tjiftjaf zo
gemakkelijk te herkennen was dat het in ieder geval duidelijk zou kunnen zijn of het een
Tjiftjaf was of niet.
En zoals je ziet heb ik als eerste gevraagd wat hij zong. Daar zou iemand misschien meer van
kunnen leren dan van een paar verklaringen zonder tekst en uitleg dat het een Fitis is.

--
Groeten, Herman van der Meer

Had even niet naar de onderste foto gekeken, sorry... Maar ik zei al "wat dan nog?": die zang is voor ons toch niet te horen en blijkbaar is het voor Gerke erg verwarrend wat overigens normaal is voor beginnende vogelaars. 'Zelfs' Tjiftjaf is geen appeltje-eitje zoals een wat gevorderde vogelaar misschien al te gemakkelijk denkt. Als er dan als heel concrete aanwijzing een goede foto beschikbaar is is er toch helemaal niks mis mee om daarmee de soort te bepalen? Of dat dan mèt of zònder uitleg moet is hier nogal eens onderwerp van discussie geweest en was jij niet 1 van diegenen die vond dat je gewoon antwoord op de vraag moet geven, zònder al die schoolmeesterachtige poespas? (Bij voorbaat excuus als ik me hierin vergis.... 8) )
Excuus aanvaard. Ik ben juist heel erg voor zelfwerkzaamheid en zo. Wat niet wegneemt
dat ik ook wel eens gewoon gelijk het juiste antwoord geef.
Met determinatie aan de hand van een foto, zeker een goede, is uiteraard niets mis.
Ik verbaasde me alleen dat het hier kennelijk nodig was.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

Los van het geluid, let vooral op de handprojectie, zie bovenste foto. Dan is het direct duidelijk of het een Fitis of Tjiftjaf betreft. Zie bv ook ANWB gids of de Kenmerken gids.

gr, Phil

diertjesvriend

idd het is voor beginners echt niet logisch dat een vogeltje wat op zich wel met de tekening in het boekje met een tjiftjaf overeen komt, en ook wel een tweetonig zang liet horen, dan ook 100% zeker een tjiftjaf is.
hij lijkt namelijk volgens het boekje ook op de fitis, en op nog wel andere vogeltjes,
want je ziet vogels nog als kleine vogeltjes, kraaien, duiven en nog wat types.
en binnen die types moet je dan veel soorten leren onderscheiden.

ik dacht zelf altijd dat ik die vogelsoorten nooit uit elkaar zou houden
zoveel soorten, en ze lijken op elkaar enzo ;)
dus ja, iedereen die erin geinteresseerd raakt begint ergens, en internet is heel handig daarbij, dus ja ook gewone beginners kunnen hier vragen stellen.
ze willen toch ook juist expres dat beginners en niet beginners door elkaar heen blijven posten zegmaar, ipv alle beginners in een speciaal gedeelte.

frankneijts

Citaat van: diertjesvriend op april 17, 2010, 22:31:17 PM
idd het is voor beginners echt niet logisch dat een vogeltje wat op zich wel met de tekening in het boekje met een tjiftjaf overeen komt, en ook wel een tweetonig zang liet horen, dan ook 100% zeker een tjiftjaf is.
hij lijkt namelijk volgens het boekje ook op de fitis, en op nog wel andere vogeltjes,
want je ziet vogels nog als kleine vogeltjes, kraaien, duiven en nog wat types.
en binnen die types moet je dan veel soorten leren onderscheiden.

ik dacht zelf altijd dat ik die vogelsoorten nooit uit elkaar zou houden
zoveel soorten, en ze lijken op elkaar enzo ;)
dus ja, iedereen die erin geinteresseerd raakt begint ergens, en internet is heel handig daarbij, dus ja ook gewone beginners kunnen hier vragen stellen.
ze willen toch ook juist expres dat beginners en niet beginners door elkaar heen blijven posten zegmaar, ipv alle beginners in een speciaal gedeelte.

Desondanks is dit handig in dit geval:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=102225.0.html
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

diertjesvriend

ja dat is zo,
maar ook daar lijken de beide vogeltjes wel erg veel op elkaar, en even later blijkt er nog een soortgelijk vogeltje te zijn: de fluiter.
er zijn veel soorten en ondersoorten, en dan het verschil in adult en jong in kleed.
weet je eindelijk de mus, is er nog de heggemus, de huismus en misschien nog andere soorten mussen.
of pimpelmeesjes, dat blijken kool, zwartkop, matkop enz meesjes te zijn, allemaal verschillende meesjes. die op elkaar lijken.   :rolleye:


maar goed, ik ga een beetje off topic hier.

Theovanv

Citaat van: diertjesvriend op april 17, 2010, 22:45:23 PM
ja dat is zo,
maar ook daar lijken de beide vogeltjes wel erg veel op elkaar, en even later blijkt er nog een soortgelijk vogeltje te zijn: de fluiter.
er zijn veel soorten en ondersoorten, en dan het verschil in adult en jong in kleed.
weet je eindelijk de mus, is er nog de heggemus, de huismus en misschien nog andere soorten mussen.
of pimpelmeesjes, dat blijken kool, zwartkop, matkop enz meesjes te zijn, allemaal verschillende meesjes. die op elkaar lijken.   :rolleye:


maar goed, ik ga een beetje off topic hier.
Zo beginnen alle vogelaars, dus maak je geen zorgen. Gewoon lekker buiten om je heen blijven kijken en je oren open zetten. Eventueel foto's maken, veel in vogelboeken kijken en vergelijken, en kom je er niet uit kun je altijd vragen stellen, er zijn altijd wel mensen die willen helpen. Kijk ook naar determinatievragen van anderen en probeer, desnoods met vogelgids erbij, mee te denken, je hoeft niks te posten, maar probeer voor het antwoord te lezen te kijken hoever je zelf komt, daar leer je ook weer van ;) En dan ga je vanzelf beter doorkrijgen waar je op moet letten, kwestie van ervaring ;) Het allerbelangrijkste is dat je het zo doet dat je er plezier in hebt, of je dan het verschil tussen Koolmees en Pimpelmees wel of niet weet, maakt dan niet uit.
Theo van Veenendaal

gerke

En deze dan ha ha
Is een fitis, maar met een afwijkend kopje??
Reageerde ook op het geluid van de fitis, en heeft huidskleurige pootjes

MAAR, dat koppie

Gerke

Jarinka

Huh, wat apart! Lijkt me ook een Fitis, een leucistische.
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Citaat van: Jarinka op april 18, 2010, 12:12:29 PM
Huh, wat apart! Lijkt me ook een Fitis, een leucistische.

Waarom lijkt je dat een Fitis?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jarinka

Citaat van: HPM op april 18, 2010, 12:44:32 PM
Citaat van: Jarinka op april 18, 2010, 12:12:29 PM
Huh, wat apart! Lijkt me ook een Fitis, een leucistische.
Waarom lijkt je dat een Fitis?
Door de houding, de roze poten en de roze snavel met een zwart puntje.
Groeten, Jarinka Heijink

gerke

Citaat van: Jarinka op april 18, 2010, 13:08:41 PM
Citaat van: HPM op april 18, 2010, 12:44:32 PM
Citaat van: Jarinka op april 18, 2010, 12:12:29 PM
Huh, wat apart! Lijkt me ook een Fitis, een leucistische.
Waarom lijkt je dat een Fitis?
Door de houding, de roze poten en de roze snavel met een zwart puntje.

En hij/zij maakte het geluid van een fitis

Gerke

HPM

Maar Jarinka zei dat ze het óók vond en dat kan ze niet op basis van het geluid doen.
Door de afwijkende kleur moet je ook een beetje voorzichtig zijn. Bovendien is een
roze snavel met een zwart puntje geen kenmerk van een Fitis. Hij heeft dan ook geen
zwart puntje aan zijn snavel maar schaduw van die stengel.

Overigens zou deze beter in 'Kleurmutaties van vogels' passen dan hier.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Michiel en Milka

En misschien kan Gerke voor zijn eigen administratie de namen van de eerste foto's aanpassen? (boomklever xxx.jpg  ;D )
Groet, Michiel

gerke

Citaat van: Michiel en Milka op april 18, 2010, 15:45:37 PM
En misschien kan Gerke voor zijn eigen administratie de namen van de eerste foto's aanpassen? (boomklever xxx.jpg  ;D )
Jullie hebben helemaal gelijk, maar had meer foto's van de boomklever op mijn camera staan
dus geef ik die map maar de naam boomklever(is toch een heel ander vogeltje  ;D  )

Gerke

gerke

Citaat van: HPM op april 18, 2010, 13:28:51 PM
Maar Jarinka zei dat ze het óók vond en dat kan ze niet op basis van het geluid doen.
Door de afwijkende kleur moet je ook een beetje voorzichtig zijn. Bovendien is een
roze snavel met een zwart puntje geen kenmerk van een Fitis. Hij heeft dan ook geen
zwart puntje aan zijn snavel maar schaduw van die stengel.

Overigens zou deze beter in 'Kleurmutaties van vogels' passen dan hier.

Nou bij deze
Daar staat hij nu ook
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103857.0.html

Gerke
--
Groeten, Herman van der Meer