Onbekende bijtende larve/made/wormpje

Gestart door Hinko, juli 25, 2006, 20:04:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Van 't weekend werd ik in m'n voet gebeten door een mij onbekend larfje/made/wormpje. Het diertje was misschien iets groter dan een halve cm en wit/grijsachtig doorzichtig met een aantal korte stekelharen. Eén kant van het beestje was wat spitser en zat onder 't bloed. (mijn bloed, grr). De 'beet' voelde alsof ik in een brandnetel was gaan staan. Iemand anders had dezefde ervaring en dacht dat het misschien om een keverlave zou gaan. Iemand enig idee wat het geweest is?
mvgr, Hinko

characea

#1
Keverlarven bijten goed door. Ik stond ook een week geleden in het water zwommen er 3 van ondertsaande beestjes (spinnende watertor keverlarven) door het water..(10 cm ?)

Erik

als ik hier dan nog mag aansluiten met een soortgelijke vraag:

twee jaar geleden begeleidde ik een zomernatuurkamp voor kinderen. Op een gegeven moment werd een kind gestoken door een vliegend insect (maar met kleine vleugeltjes - leek haast ook op een larve als ik het me goed herinner). Ik stond er vlak bij en pakte het beest van haar arm af. Toe zag ik dat hij echt een soort slurfje had ingebracht, net als je ziet bij een bloedzuiger (ik hoop bij nader inzien toch niet dat het een legboor was  :o ) het was horizontaal onder de huid gestoken en er kwam bloed mee terug.

Ik heb nog nooit gezien dat een insect op deze manier bloed aftapte. Is dit een bepaalde soort vlieg die deze methode hanteert?

Stippen

Citeerals ik hier dan nog mag aansluiten met een soortgelijke vraag:

twee jaar geleden begeleidde ik een zomernatuurkamp voor kinderen. Op een gegeven moment werd een kind gestoken door een vliegend insect (maar met kleine vleugeltjes - leek haast ook op een larve als ik het me goed herinner). Ik stond er vlak bij en pakte het beest van haar arm af. Toe zag ik dat hij echt een soort slurfje had ingebracht, net als je ziet bij een bloedzuiger (ik hoop bij nader inzien toch niet dat het een legboor was  :o ) het was horizontaal onder de huid gestoken en er kwam bloed mee terug.

Ik heb nog nooit gezien dat een insect op deze manier bloed aftapte. Is dit een bepaalde soort vlieg die deze methode hanteert?
Larfjes kunnen niet vliegen, dat vooropgesteld.
Alle insecten die bloed zuigen, doen dat met aangepaste monddelen, een angel of legboor is alleen ter verdediging/eiafzetting.
Dit gezegd zijnde denk ik bij je beschrijving aan een wants. hun zuigmond is vaak achterwaarts gericht en heeft daardoor misschien wel wat van een slurfje.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

characea

#4
Hoeveel wantsen steken ? Zijn er wantsen die op een groene stinkwants lijken die ook mensen steken ? Iemand liet me eens een groene wants zien in een potje en die vertelde me dat dit gemeen steek beest hem gestoken had....

Stippen

#5
Ik weet het alleen van medewerkers van een educatieve tuin en heb niet kunnen achterhalen om welke soort(en) het ging.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

markenleij

Van de bedwants Cimex lectularius L. is bekend dat deze zeer pijnlijk kan steken.

gardensafari

Er zijn meer wantsen die pijnlijk steken. In maart zijn insectenbeten zelfs waarschijnlijker wantsenbeten dan muggenprikken.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.