Zwartkop of tuinfluiter?

Gestart door Lonnie Bregman, april 15, 2010, 21:23:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Ik heb vandaag - denk ik - een zwartkop gehoord en ook ingevoerd, maar Tuinfluiter kan ik nog niet helemaal uitsluiten. Hoe groot is de kans dat het wel een tuinfluiter was? Er zijn wel al een paar waarnemingen maar wel erg weinig. Ook vind ik de zang die ik heb gehoord toch iets meer op Zwartkop lijken (voor zover ik me kan herinneren). Ook was het 2× vrij kort, dus niet zo onafgebroken als bij Tuinfluiter. Het was bij mij school; bepaalt niet een natuurgebied (in een woonwijk) maar er komen ook Groene spechten voor (vandaag nog gezien en gehoord) en het kwam uit een klein boompje, in een smal stukje bomen zeer dicht bij de bebouwing.
Ik wil eigenlijk dus gewoon weten of de kans op Tuinfluiter (op dit moment en op deze plek) groot genoeg is om te twijfelen aan Zwartkop en vooral hoe ik ze qua zang uit elkaar kan houden.
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

Er zijn nu vele 1000-en zwartkoppen in NL tegen maar enkele Tuinfluiters. Kans is het grootst op Zwartkop.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lonnie Bregman

OK bedankt Jeroen! (snel!)  :duim: Dan hou ik het maar gewoon op een zekere Zwartkop.

Iemand nog tips om ze uit elkaar te houden?
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

Kijken en wachten! Die geluiden kom ik ook niet uit....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

firecrest

Geluid van Tuinfluiter is wat sneller en ik vind het zelf ook wat melodieuzer.
Na enkele voorjaartjes oefenen herken je ze vast vanzelf ;)

HPM

Tuinfluiter in volle zang lijkt wel wat op een haastige Merel (Blackbird on speed).

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

MarianneW

Het geluid van een tuinfluiter kun je eigenlijk omschrijven als de zang van een snelle/gehaaste merel.
Het geluid van een zwartkop begint wat aarzelender maar als hij daarna op gang is is het heel helder, dat is toch wel vrij kenmerkend vind ik.
Marianne

Lonnie Bregman

OK, Bedankt Jeroen, Lars, Herman en Marianne!  :duim: Ik ga proberen te oefenen!
Groeten, Lonnie Bregman

Folkert Jan

Citaat van: MarianneW op april 15, 2010, 22:16:44 PM
Het geluid van een tuinfluiter kun je eigenlijk omschrijven als de zang van een snelle/gehaaste merel.
Het geluid van een zwartkop begint wat aarzelender maar als hij daarna op gang is is het heel helder, dat is toch wel vrij kenmerkend vind ik.

Een beetje een mix van het grasmus gekras met het zuivere van roodborst.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op april 19, 2010, 09:43:45 AM
Citaat van: MarianneW op april 15, 2010, 22:16:44 PM
Het geluid van een tuinfluiter kun je eigenlijk omschrijven als de zang van een snelle/gehaaste merel.
Het geluid van een zwartkop begint wat aarzelender maar als hij daarna op gang is is het heel helder, dat is toch wel vrij kenmerkend vind ik.

Een beetje een mix van het grasmus gekras met het zuivere van roodborst.

Hoe iemand een geluid omschrijft is nogal persoonlijk en daarom lastig om wat van te zeggen. In dit geval doe ik het toch omdat er nu eenmaal niks krasserigs zit in Tuinfluitergezang, ook niet gemixt en Roodborst hoor ik er ook niet echt in! De omschrijving past daarentegen wèl prima op subsongende Zwartkoppen..........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op april 19, 2010, 13:15:07 PM
Citaat van: rnbflavour op april 19, 2010, 09:43:45 AM
Citaat van: MarianneW op april 15, 2010, 22:16:44 PM
Het geluid van een tuinfluiter kun je eigenlijk omschrijven als de zang van een snelle/gehaaste merel.
Het geluid van een zwartkop begint wat aarzelender maar als hij daarna op gang is is het heel helder, dat is toch wel vrij kenmerkend vind ik.

Een beetje een mix van het grasmus gekras met het zuivere van roodborst.

Hoe iemand een geluid omschrijft is nogal persoonlijk en daarom lastig om wat van te zeggen. In dit geval doe ik het toch omdat er nu eenmaal niks krasserigs zit in Tuinfluitergezang, ook niet gemixt en Roodborst hoor ik er ook niet echt in! De omschrijving past daarentegen wèl prima op subsongende Zwartkoppen..........

Ik had het ook over de zwartkop.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'