Hoofdmenu

Beflijsters

Gestart door Timo Roeke, april 11, 2010, 21:08:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Vandaag mijn eerste beflijster gezien. De perfecte tijd aangezien we haast een invasie hebben. Eergisteren had ik mijn vogelbuddy nog een e-mail gestuurd dat ik absoluut een beflijster wilde zien. Dus we gingen op pad en nog voor we het natuurgebied inreden stond er een achter een bom in een weiland. Ik zag hem nog net op tijd.

Hier een foto:

sjonnoh

1st hadden we een invasie van kramsvogels en nu de beflijsters, krijg elke dag wel een melding van een beflijster bij mij in de buurt  :D

hoe zou het eigenlijk komen dat we nu plots die "invasies' hebben?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Robertmeer

Citaat van: sjonnoh op april 11, 2010, 21:38:16 PM
1st hadden we een invasie van kramsvogels en nu de beflijsters, krijg elke dag wel een melding van een beflijster bij mij in de buurt  :D

hoe zou het eigenlijk komen dat we nu plots die "invasies' hebben?
Volgens mij is dit niet echt een Beflijsterinvasie maar 'gewoon' doortrek. Dit gebeurt elk jaar in april / mei.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Timo Roeke

Dacht ergens te lezen dat er nu al bijna 300 exemplaren waren gemeld. Neem aan dat dit geen normale aantallen zijn? Ben in ieder geval erg blij met deze waarneming. In Overijssel worden er al niet bijzonder veel gezien en het was erg treffend dat we voor de gein juist op zoek gingen naar deze vogel en hem al voor het natuurgebied hadden waargenomen.

Jarinka

Heb je ook tips voor Beflijsters? Komende week ben ik redelijk vroeg vrij van school, dus dan wil ik gaan kijken of ik ze kan zien. April is wel dé maand voor Beflijsters.
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

De "invasie" van Kramsvogesl had alles te maken met aanhoudende sneeuw en vorst in het noorden/oosten en Nederland zelf waardoor de vogels naar de steden trokken. Elke winter met langdurige sneeuw en ijs laat een dergelijk verschijnsel zien, zeker als ook in Noord- en Oost-Europa het weer winters is.
Het optreden van Beflijsters in april is heel normaal, feitelijk vind ik het dit voorjaar in mijn omgeving tot nu toe nogal tegenvallen (vergeleken met andere jaren op dezelfde plekken en tijdstippen)! In het voorjaar echter vallen de vogels meer op dan in de herfst omda ze nu vooral open en bloot op graslanden fourageren. op zoek naar wormen. In de herfst fourageren ze vaak meer op bessen in dichte hagen e.d. Op de Waddeneilanden kun je zo midden april groepen Beflijsters van soms wel 10-tallen vogels bijeen zien. In het binnenland is dit wat minder grootschalig meestal maar zelfs midden in Eindhoven heb ik op een sportveld wel eens een groep van 9 exx. gezien. En op datzelfde veld zat enkele jaren terug een wijfje dat zich hier blijkbaar thuisvoelde en zich na enkele dagen als een doodordinaire stadsmerel begon te gedragen...!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Jarinka op april 11, 2010, 21:52:22 PM
Heb je ook tips voor Beflijsters? Komende week ben ik redelijk vroeg vrij van school, dus dan wil ik gaan kijken of ik ze kan zien. April is wel dé maand voor Beflijsters.

Timo: Zoals ik hierboven al zei: vooralsnog is dit geen abnormaal jaar voor Beflijsters al ik het vergelijk met andere jaren in mijn omgeving (Eindhoven e.o.). Dat jij 300 veel vindt komt vooral omdat je je eigen ervaringen als referentie neemt.........
Jarinka: Beflijsters fourageren graag op kort of schaars begroeide nogal droge open plekken dichtbij bosranden, dichte hagen e.d. Ze zijn nl. nogal schuw en vluchten graag snel in struiken en bomen weg bij gevaar (behalve die idioot die ik hierboven heb geplaatst!). Graslanden waar schapen grazen in de buurt van heidevelden zijn altijd de moeite waard om op te letten, wel van een afstandje! Let op dat soort plekken ook op Draaihalzen, vooral tegen het einde van de maand.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Hier een artikel over de Beflijster uit Sovon-nieuws 2004-1
http://www.sovon.nl/Archief/BSP_Beflijster.pdf

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Timo Roeke

Dit is inderdaad geredeneerd vanuit mijn eigen referentiekader. Ben sinds kort weer aan het vogelen en 15 jaar geleden zag ik ze gewoon nooit (kan opnieuw ook aan mij liggen). Bovendien is in het oosten van het land de kans op een beflijster toch wat lager dan aan de kust. In ieder geval een geweldige vogel die ik eindelijk heb mogen aanschouwen.

HPM

Let ook op dit geluid. http://waarneming.nl/sound/view/2273
en het laatste geluid op deze pagina http://www.lauwersmeer.com/php/geluid.php?taal=nl&vogelnr=243
Het lijkt wat op dat van Merel, maar klinkt 'mechanischer'.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Sjoerd

Citaat van: Jarinka op april 11, 2010, 21:52:22 PM
Heb je ook tips voor Beflijsters? Komende week ben ik redelijk vroeg vrij van school, dus dan wil ik gaan kijken of ik ze kan zien. April is wel dé maand voor Beflijsters.
in den treek bij langeveen is er laatst een gemeld, ik ga daar vandaag waarschijnlijk ook even langs (ook vanwege die rare roodstaart). Dus daar heb je een goede kans!

Jarinka

Citaat van: Sjoerd V. op april 12, 2010, 10:26:27 AM
Citaat van: Jarinka op april 11, 2010, 21:52:22 PMHeb je ook tips voor Beflijsters? Komende week ben ik redelijk vroeg vrij van school, dus dan wil ik gaan kijken of ik ze kan zien. April is wel dé maand voor Beflijsters.
in den treek bij langeveen is er laatst een gemeld, ik ga daar vandaag waarschijnlijk ook even langs (ook vanwege die rare roodstaart). Dus daar heb je een goede kans!
Dan ga ik daar woensdag of donderdag heen, ben dan vrij ;D.
Groeten, Jarinka Heijink

Sjoerd

vandaag heb ik er een op die plek gezien, samen met wat kramsvogels en een grote lijster.

Jan vH

En onderweg kun je nog even langs landgoed Schothorst: http://waarneming.nl/waarneming/view/47310406.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Sjoerd

miss even een beflijster topic openen en hier weer ot gaan ;)

Jarinka

Dacht ik ook net aan. Is er ook een moderator in de buurt? :angel:
Groeten, Jarinka Heijink

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

HJDT

Citaat van: Jan vH op april 12, 2010, 17:37:53 PM
En onderweg kun je nog even langs landgoed Schothorst: http://waarneming.nl/waarneming/view/47310406.

Op deze weide zitten elk voorjaar wel een keer Beflijsters. Soms blijven ze wat langer soms wat korter en de aantallen varieren ook wel. Heb jaren in Amersfoort gewoond en zag ze daar meestal tussen 10 en 25 April.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jan vH

Ik ben er toevallig vrijdag net geweest, maar toen helaas geen Beflijster gezien. Ik was dan ook vooral naar boven aan het kijken voor Bosuilen.  ;) Wel een mooie man Bonte Vliegenvanger.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Marnix

Citeeren nog voor we het natuurgebied inreden stond er een achter een bom in een weiland. Ik zag hem nog net op tijd.

Heeft de vogel de explosie ook overleefd? Of was ie alleen geschrokken en weggevlogen?  ;D   ;)
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

firecrest

Bij ons op trektelpost Parnassia hebben we ze ook elk jaar. Dit jaar rond de 15 stuks.

Jan vH

Gaaf!  :) Ik kom helaas niet verder dan twee exemplaren op het Wekeromse Zand (maar ook al heel leuk  ;) ).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Sjoerd

wow dat is leuk zoveel op een foto :)  

Jarinka

Haha xD Ik speelde het Beflijstergeluid af, en spontaan reageert er hier een Merel met ongeveer hetzelfde geluid xD
Groeten, Jarinka Heijink

sjonnoh

haha, toevallig het verkeerde geluid afgespeeld?  :P
heb zelf 1 keer geprobeerd vogels te lokken met hun geluid maar de reactie die ik kreeg was dat ze juist wegvlogen  ;D

dit weekend ga ik toch ook maar eens op zoek naar wat beflijsters in een bos, waren ook redelijk wat groepjes gezien. blijven ze nou vaak een wat langere tijd op 1 plek of verplaatsen ze zich steeds? (en dan ook in de zin van het ene bos naar het andere bos)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Timo Roeke

Citaat van: Marnix op april 12, 2010, 18:50:34 PM
Citeeren nog voor we het natuurgebied inreden stond er een achter een bom in een weiland. Ik zag hem nog net op tijd.

Heeft de vogel de explosie ook overleefd? Of was ie alleen geschrokken en weggevlogen?  ;D   ;)
Het was inderdaad een spannende dag :)

Geweldige foto trouwens!

BramtK

Ik lees hierboven iets over Den Treek, ook op De Stulp zitten regelmatig Beflijsters.
Groeten,

Bram ter Keurs

Sjoerd



Jarinka

Daar zitten er best wel veel...
Ik ben vandaag naar Landgoed Schothorst geweest, maar geen Beflijsters gezien. Wel supermooi mevrouw Bosuil en haar drie jonge spruiten kunnen fotograferen, en een (bewoond) nest van Groene Specht gevonden, plus Groene Specht man zien vliegen. Dus ook zonder Beflijsters is Schothorst leuk ;D
Groeten, Jarinka Heijink