Hoofdmenu

zand wandelaar

Gestart door peterpeperkamp, april 12, 2010, 17:54:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

deze hield blijkbaar van zand...
Gezien in de duinen  is dit een boktor ?





Peter

Groet Peter


beetlestitch

hybrida. maritima heeft meer witte haren op schedel. groeten toon.
Toon Keukelaar

thijsdegraaf

Ah... Weer wat geleerd Toon.
Ik heb de foto's van C. maritima bekeken. Ik kon van veel kevers niet veel haren ontdekken. Er was er niet een goedgekeurd. Bij C. hybrida was een aantal goedgekeurd. Ik vraag me af of het allemaal klopt. Of zijn er nog meer verschillen?
Groeten, Thijs

peterpeperkamp


hallo Thijs, ik heb de 2 soorten van je link vergeleken en ik kwam tot de maritima,  verschil wat ik zag was dat bij de maritima het dekschild aan de achterzijde iets korter was dan bij de hybrida, de strandwandelaar loopt er wat bloter bij om zo te zeggen , niet verwonderlijk natuurlijk aan zee.. maar ja of het een kenmerk is ..... ?


Peter
Groet Peter

Arp

#5
Hoi Thijs,

Ik denk inderdaad dat er, naar mijn bescheiden mening, een hoop bij de verkeerde soort staan - vooral een aantal hybrida die ingevoerd zijn als maritima, maar ik weet er welbeschouwd geen zak van dus ik zal ze maar liever niet melden - het schijnt ook beter te zijn dat ze nog 5 jaar verkeerd staan en dan pas gemeld worden door iemand die het wel zeker weet  :rolleyes:

Van wat ik op internet gevonden had, lekker betrouwbaar enzo, zou maritima de al door Toon genoemde bosjes haren achter de ogen moeten hebben en loopt bij maritima die middelste "muzieknoot-vormige" vlek veel meer met een dun haaks middenstukje in langsrichting naar achteren door (maar enigzins variabel). Verder genitaal.  Deze zou dan een schoolvoorbeeld maritima moeten zijn.

@Peter: Please nevernooitniet een identificatie baseren op het vergelijken van foto's op waarneming.nl tenzij de foto's zijn goedgekeurd (en dat is bij maritima bij geen enkele het geval!). Iedere onbenul (zoals ondergetekende ook) kan een willekeurige naam op een beest plakken en deze als "zeker" invoeren - en dat gebeurt dus ook, veel, heel veel. Vooral de foto's op de eerste fotopagina('s) van elke soort - dus de foto's die je het eerst krijgt voorgeschoteld - zijn erg hachelijk, want die zijn het meest recent ingevoerd en hebben dus de minste kans dat er al eens iemand over gestruikeld is. Ook de goedgekeurde foto's zijn overigens niet allemaal juist (vooral bij hele "oude" waarnemingen/goedkeuringen wat minder), maar doorgaans wel behoorlijk betrouwbaar.

Bovendien had je al een antwoord van Toon ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Blijft lastig met dit duo. De vorm van de vlek geeft meestal wel een goede indicatie, maar die vorm is wel variabel. Ook de locatie geeft wel een indicatie: in het binnenland vrijwel altijd hybrida, aan de kust komen beide soorten voor. De aard van de beharing vormt weliswaar een duidelijk kenmerk, maar op foto's (in ieder geval de foto's op waarneming.nl) niet te beoordelen. Dus voor een zekere determinatie moet toch liefst het beest onder de binoc gehouden worden. Dit zal ook de oorzaak ervan zijn dat er zo veel ongevalideerde foto's op waarneming.nl staan ...

thijsdegraaf

Goede morgen allemaal  :)
Dan is het misschien toch handig om er een Cicendela spec. bij te zetten. (Nu gaan de mensen toch tussen deze twee kevers kiezen.) En de hier genoemde kenmerken er bij te zetten. Dan wordt men gedwongen wat zorgvuldiger te kiezen. (Het beste is natuurlijk om ze hier in te brengen)
Maar ik snap ook wel dat de administrators het al druk genoeg hebben.
Voor die eenvoudige klusjes zou je een hulpadmin. moeten hebben. Maar daar is al genoeg over gediscussieerd.

Groeten, Thijs

peterpeperkamp

okidoki mannen, hele ( ware ) verhalen ! ik zal in ieder geval mijn beesie op onzeker zetten , bedankt voor de moeite !


Peter
Groet Peter