twee wespen

Gestart door frankvb, april 11, 2010, 21:32:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvb

wie kan mij vertellen welke wespen ik gisteren zag.. (en waar dat aan te zien is)

de eerste: ik schat ongeveer 10 mm lang
is het uberhaupt wel een wesp?
Frank

frankvb

de tweede: een stuk groter, ruim 2 cm
Frank

LakeSide

De eerste is een bij en in het bijzonder een wespbij (Nomada sp.), namelijk Nomada goodeniana.

De tweede is inderdaad een wesp. Ik vermoed dat dit de gewone wesp is (Vespula vulgaris), maar een foto van de voorkant van de kop zou dat kunnen bevestigen.

frankvb

bedankt! ik zal vanavond eens kijken of ik een plaatje van de voorkant van de kop kan vinden
Frank

frankvb

#4
of natuurlijk gewoon nu

minder belabberd dan dit heb ik de kop er niet op staan helaas
Frank

MarjoSmeets

De Gewone wesp/ Vespula vulgaris heeft in de tekening op de kop een soort ankertje. Dat heeft deze niet, dus dit is m.i. een Duitse wesp/ Vespula germanica
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo

wilde

CiteerDat heeft deze niet, dus dit is m.i. een Duitse wesp/ Vespula germanica
Die is het niet. Het achterlijf van die wesp is echt anders.
Is er geen foto vanaf de zijkant beschikbaar?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

LakeSide

Is inderdaad geen vespula, dus moet het een Dolichovespula sp zijn.

Ivo Raemakers

De bij is vanwege het rood op tergiet 1 geen N. goodeniana. Waarschijnlijk een Nomada lathburiana man.
Op basis van de gele tekening op de thorax en de zwarte tekening op de clypeus betreft de wesp hoogst waarschijnlijk een Dolichovespula saxonica.

Groet Ivo
Groet Ivo

frankvb

dan gaan we gewoon nog even verder. de zijkant heb ik er niet erg overtuigend op. aangezien ik geen idee heb wat er aan de zijkant te zien moet zijn hier alle 4 de plaatjes waar enigszins de zijkant op staat
Frank

frankvb

en de laatste:

valt hiermee meer zekerheid te brengen?

en wat betreft de wespbij, is het mogelijk om op basis van een foto meer zekerheid te krijgen over de precieze soort, en zo ja, wat zou er dan op zo'n plaat moeten staan? ik heb namelijk nog wel wat fotos van het beestje.
Frank

Harsbijtje

Lijkt mij ook een Saksische wesp: let vooral op het geel in de ooguitholling.
Dat is bij deze soort alleen een smal bandje in de onderkant en verder naar
beneden lopend en niet geheel opgevuld met geel zoals bij de Duitse- en
de Gewone wesp.