of toch 550D... ipv 7D

Gestart door Gert Veurink, april 11, 2010, 10:12:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mars Muusse

Ik denk dat je hier eens het een en ander moet doornemen, een forum helemaal toegespitst op alle canon mogelijkheden.
Maar het moet gezegd, 1080 progressive voor zo'n prijs... Die besparing kun je mooi in het glaswerk steken!

http://www.cinema5d.com/viewforum.php?f=39&sid=5abbff632b5b03e70789bc952698af12

Weia

Waar gaat dit over? Iets minder cryptisch mag best.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

Citaat van: Weia op april 11, 2010, 19:08:28 PM
Waar gaat dit over? Iets minder cryptisch mag best.

ik dacht dat de linkjes wel duidelijk waren...

canon had de erg mooie 7D nog niet zo lang. nu komen ze met de eveneens erg mooie 550D die nauwelijks meer dan de helft van de prijs van de 7D is (Ongeveer € 675 versus ongeveer € 1300) de 550D lijkt niet eens zoveel minder te kunnen. Nog niet zo lang geleden werd op het libellenforum gediscussieerd over de 7D.

Jammer dat t topic verplaatst is. Ik ben namelijk vooral geinteresseerd in de mening van Libellenfotografen. No offense, maar dat is toch een andere tak van sport dan vogelfotografie. Maar goed, als anderen er een mening over hebben hoor ik het ook graag natuurlijk.

De 1080 waar Mars het over heeft gaat over de videomogelijkheden. Die zijn van de 550D hetzelfde als van de 7D. Als ik voor de 550D kies kan ik de bespaarde € 600 mooi in glaswerk (=lenzen) steken, zo is zijn volgens mij goede suggestie... Ik neig dan ook naar de 550D maar hoor graag meer meningen...
groet!
Gert Veurink



Limosa

Met dezelfde redenen zit ik ook te denken aan de 550D. Ik weet alleen niet precies wat de kwaliteit van het videobeeld is. Weinig kennis van, maar is de beeldkwaliteit hoog genoeg om 'HD' kwaliteit die het suggereert terug te vinden op je computerscherm?
Groeten,

Joachim

Gert Veurink

Citaat van: Limosa op april 11, 2010, 21:10:19 PM
Met dezelfde redenen zit ik ook te denken aan de 550D. Ik weet alleen niet precies wat de kwaliteit van het videobeeld is. Weinig kennis van, maar is de beeldkwaliteit hoog genoeg om 'HD' kwaliteit die het suggereert terug te vinden op je computerscherm?

ik heb inmiddels een hele serie recensies en gebruikserservaringen zitten lezen. De breed gedeelde conclusie is dat de videomogelijkheden van beide camera's gelijk zijn. Hoe dat bevalt weet ik niet, maar op dit punt wint de 7D niet. Op youtube staan een aantal video's van zowel de 550d als de 7d, lastig daaraan is dat youtube zelf natuurlijk ook al kwaliteitsverlies betekent. Maar het geeft toch een idee.
Maar goed, ik ben ook nog duidelijk zoekende
groet!
Gert Veurink



Mars Muusse

CiteerIk ben namelijk vooral geinteresseerd in de mening van Libellenfotografen.

gert, gaat 't je om foto's of video?

Gert Veurink

Citaat van: Mars Muusse op april 11, 2010, 22:25:01 PM
CiteerIk ben namelijk vooral geinteresseerd in de mening van Libellenfotografen.

gert, gaat 't je om foto's of video?

allebei... ik heb nauwelijks ervaring met video, maar het lijkt me wel heel spannend om daar wat mee te experimenteren. Vooral Libellen, misschien ook wat andere insecten, dus vooral macro.

Tegelijkertijd moet het een ècht goede foto-camera zijn. Maar daarbij kijk ik vooral naar mijn eigen doelen. 7D is extreem snel, maar daar heb ik niet zoveel aan. De scherpstelpunten van de 7D zijn weer wel handig. 18mp hebben ze allebei en is stiekem toch wel handig bij het croppen bij echt kleine insecten etc.

groet!
Gert Veurink



Mars Muusse

Ik ben natuurlijk al een 'ouwe l*l', maar naar mijn mening zijn het toch wel verschillende professies. En ik vraag me af of je nou net bij macro-video echt fijn uit bent met een DSLR. Scherptepunt verleggen zonder veel trilling, een keertje zoomen of pannen, al met al lastige dingen vanachter je fotocamera...
Voor statische beelden van een zittend beest zal het allemaal wel lukken met een fotocamera en zal het beeld erg mooi zijn, daar niet van. Maar voor wat dinamiek in je beeldmateriaal zul je de hele tijd lenzen moeten gaan verwisselen in het veld; word je toch ook niet vrolijk van ( en je sensor ook niet).

JohnvR

Tja, ik heb de 7D, maar dus geen ervaring met de 550D. Ik heb een paar keer een videotje gemaakt. Ziet er best goed uit, maar je zit zo op 100Mb en dat vindt die oude computer van mij nog niet echt leuk, in combinatie met het programma waar ik het mee afspeel. Ik ben erg tevreden met de 7D, maar ik ben geen fotograaf, d.w.z. ik heb tot nog toe niet mijn best gedaan er foto's mee te maken voor het mooie, maar me vooral gericht op foto's voor determinatiedoeleinden. Ik moet er ook nog beter mee om leren gaan (had geen DSLR hiervoor). Die 18 scherpstelpunten gebruik ik eigenlijk nog nauwelijks, ik gebruik toch vooral handmatig scherpstellen. Dat de camera snel is, is in sommige gevallen toch wel handig vind ik.

Gert Veurink

Citaat van: Mars Muusse op april 12, 2010, 20:15:20 PM
Ik ben natuurlijk al een 'ouwe l*l', maar naar mijn mening zijn het toch wel verschillende professies. En ik vraag me af of je nou net bij macro-video echt fijn uit bent met een DSLR. Scherptepunt verleggen zonder veel trilling, een keertje zoomen of pannen, al met al lastige dingen vanachter je fotocamera...

Nou ben ik ook al een hele tijd geen 20 meer  :(  en ik had ook niet de illusie dat ik video's ging maken van het niveau waarmee jij ons op de NVL-dag hebt vermaakt... :duim:
Maar meer in de categorie 'als het nou toch kan met die camera, is het wel leuk om wat uit te proberen'
Ik lees dat verechillende filmers hun videobeelden aanvullen met special-effects die ze hebben gemaakt met de DSLR. Hoe doe jij dat? Heb jij gewoon een of andere megadure videocamera naast je DSLR?
groet!
Gert Veurink



Mars Muusse

Nee hoor Gert, zeker niet mega-duur. maar ik lijd denk ik wel aan hetzelfde euvel als waar velen van ons zich in herkennen: "Jeee, die camera, die dure, die maakt natuurlijk echt pas fraaie beelden!".
Je blijft maar omhoog kijken he, of het nu om foto's of video gaat.  En wat betreft video is het full HD waar nu iedereen voor gaat. Dat heeft wel z'n voordelen hoor; op 2e-hands sites kun je voor een prikkie zeer goede PAL camera's overnemen, vaak met vele accesoires, van mensen die de overstap maken naar full HD.
De kwestie is 'hoe veeleisend ben je zelf?'. En ga je zo meteen spijt krijgen dat je bepaalde beelden / bepaalde excursies hebt gefilmd in PAL en niet in HD, want later kun je daar weinig mee als je toch naar HD overstapt (en die stap gaat komen natuurlijk). Overigens zullen DVD's nog wel even PAL blijven, en een mooie DVD afleveren met zelfgeschoten materiaal is al heel leuk toch?

jack_windig

Ik heb de 550D net een paar dagen (noodgedwongen na diefstal van mijn 450D) en dezelfde afweging gemaakt. Iets goedkopere body en een duurdere lens. En dat bevalt uitstekend. Ik heb de camera niet gekocht voor video, en dat ook (nog) niet uitgeprobeerd dus daar kan ik niet zoveel over zeggen, maar ga je voor foto's investeer dan in ieder geval in een lens.

Gert Veurink

bedankt voor het meedenken allemaal. Het is de 550d geworden.
groet!
Gert Veurink



Limosa

En Gert, hoe bevalt ie? Ik zit er zelf aan te denken om deze komend weekend aan te schaffen dus nog een kleine review is welkom  :angel: !
Groeten,

Joachim

Gert Veurink

Citaat van: Limosa op april 17, 2010, 09:35:29 AM
En Gert, hoe bevalt ie? Ik zit er zelf aan te denken om deze komend weekend aan te schaffen dus nog een kleine review is welkom  :angel: !

nog wenig tijd gehad om echt grondig te testen, maar tot nu toe ben ik erg tevreden.  Ik had een 20D maar dit voelt toch als een flinke stap vooruit. Het filmen is inderdaad lastig, maar toch erg leuk.
Hij is wel minder solide dan de 20d die ik had en zeker dan de 7d die ik op het oog had. Persoonlijk geef ik daar niet zoveel om, je moet m toch gewoon niet laten vallen... voordeel is dat-ie daardoor wat lichter is wat ik bij macro toch wel prettig vind.
Die 18mp vind ik ook toch wel erg fijn, bij de megakleine beestjes blijven er dan tenminste nog wat pixels over als je cropt. De iso kan erg hoog zonder al teveel ruis wat weer erg prettig is bij nachtvlinders omdat je dan wat vaker de flits uit kan laten.
Ik ben blij met m'n keus, inderdaad kun je dan beter geld in glas steken, bovendien vergeef je het hjezelf eerder als je over een paar jaar weer es wat anders wilt...

Nou das ongeveer my 5 ct worth op dit moment...

groet!
Gert Veurink



Limosa

Bedankt Gert, dat klinkt goed! Robuustheid is ook niet mijn grootste eis (al krijgen die van mij soms het nodige te verduren  :) ), maar die cropmogelijheid staat mij vooral erg aan icm de video, waar ik ook wel eens wat mee wil gaan stoeien.

Veel foto- en filmplezier met je nieuwe camera en we zien de resultaten graag terug bij de soortwaarnemingen  :D !
Groeten,

Joachim

Bart van den Boogaard

#17
Hoi Allemaal,

Ik heb ook de 550D gekocht en vooral voor natuur videowerk. En dat is echt niet makkelijk.

       
  • geen raw, wel picture profiles waarmee je scherpte, contrast en verzadiging kunt verminderen voor meer dynamiek.
  • geen auto focus. Extra fijn voor macro als de kleinste beweging van je onderwerp tot onscherpte leidt. Kom je aan de lens dan begint het beeld te schudden.
  • aliasing bij fijne rasterpatronen in beweging. Daar doe je niks aan. Komt door de wijze waarop de camera van 18MP naar 1080p converteert. Dat gebeurt met line-skipping. Fijne horizontale en verticale lijnen zitten soms wel in het videobeeld, soms niet. Als dat gebeurt heb je gewoon pech. Ik heb nog niet genoeg insecten gevonden om dit te zien, maar als ik de kat closeup film zie je allemaal onrustige patronen in de vacht. Dit is wel mijn grootste vrees, maar heb van anderen prima resultaten gezien om het erop te wagen.
  • maar wel: veel meer licht bij 1080p/25 want filmen gaat het beste bij 1/50 voor de natuurlijke bewegingen. Diafragma dicht of ND filters kopen.
  • en ook: hand scherpstelling dus enorm aanbod aan cheapo oude lenzen van prima kwaliteit. Ik heb al een pentax SMC 50/1.4 voor 45 euro en een 300mm tamron sp macro 5.6 voor 70 euro. Adaptertjes kosten 10 euro en klaar ben je. Liveview compenseert voor donkerder beeld als het diafragma handmatig dichtgezet wordt. Scherpstellen bij f16 kan nog prima.
  • en... niet 1 moment van je beleving vastleggen, maar het hele verhaal. Blauwtjes die vleugels wrijven, pantserjuffers die maffe bewegingen maken met de vleugels. Smakkelijk prooi eten. En natuurlijk vogels/sprinkhanen met beweging en zang (geluid op 7d/550d is nog een verhaal apart)
  • takjes weg klonen of achtergrond blurren is in veel gevallen vrijwel onmogelijk. Je richt je niet meer op 1 moment, maar meer op gedrag van een onderwerp in zijn omgeving en door gras beweging geeft een mooie diepte. Je denkt meer in verhaal vertellen dan moment bevriezen.
  • en tot slot een stevige computer met scheepsladingen Gigabytes.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee en heb nu ten opzichte van mijn canon hv20 hd videocamera een veel grotere werk afstand (eindelijk witsnuitlibellen filmen), veel betere beeldkwaliteit en een prachtig bokeh. Niet van dezelfde kwaliteit als veel nederpix macrofoto's, maar wel gedrag opnames en een verhaal. Je bent pionier en op de verschillende videosites is veel belangstelling voor mooie opnames met verhaal.
Voorbeeld van meerwaarde met gedrag is de film van de korhoen op de nieuwspagina van waarneming.nl
Natuurvideo op
www.redkitemedia.nl

Iedereen die met mij op stap wil:
http://www.facebook.com/Bartboog
http://redkitemedia.hyves.nl/