Hoofdmenu

Wie spot wat en hoe?

Gestart door Michèl, maart 24, 2005, 18:17:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michèl

Ik ben nieuwsgierig naar hoe iedereen hier zijn waarnemingen doet..

Ik raak steeds meer geinteresseerd in vogels.. Ik ben de laatste tijd steeds vaker onderweg om vogels te zoeken en te bekijken. Deze site is daar een er goed hulpmiddel bij!
Ik zoek meestal vanuit de auto, maar stop ook regelmatig bij een stuk natuur om daar te voet doorheen te gaan.
Ik heb een Minolta (7x35) verrekijker, moet zeggen dat ik wel tevreden ben met deze kijker, al zou ik de vogels soms toch wel korter bij willen hebben.. Deze kijker heb ik al lang liggen maar nooit echt gebruikt.. Leuk om te beginnen denk ik.
Hoe gaan jullie meestal vogels kijken en hebben jullie wat tips voor beginners??

Groeten Michèl

thijs

Pfff, zal wat proberen.
Praat veel met oudere en meer ervaren vogelaars, en ga vooral vaak het veld in.
Een CD aanschaffen met vogelgeluiden kan ook best handig zijn, en ik vind het zelf leuk om mijn vogelboeken keer op keer te lezen, om kenmerken te leren.
Toch blijft veel vogelen het beste, verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen ;)

succes,

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

CiteerIk ben nieuwsgierig naar hoe iedereen hier zijn waarnemingen doet..

Ik raak steeds meer geinteresseerd in vogels.. Ik ben de laatste tijd steeds vaker onderweg om vogels te zoeken en te bekijken. Deze site is daar een er goed hulpmiddel bij!
Ik zoek meestal vanuit de auto, maar stop ook regelmatig bij een stuk natuur om daar te voet doorheen te gaan.
Ik heb een Minolta (7x35) verrekijker, moet zeggen dat ik wel tevreden ben met deze kijker, al zou ik de vogels soms toch wel korter bij willen hebben.. Deze kijker heb ik al lang liggen maar nooit echt gebruikt.. Leuk om te beginnen denk ik.
Hoe gaan jullie meestal vogels kijken en hebben jullie wat tips voor beginners??

Groeten Michèl
Dag Michèl,

Neem vooral een schetsboekje met potlood mee, en probeer de vogel op papier te 'vangen'!

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

Michèl

Mijn tekenkunsten zijn niet echt geweldig...
Ik kan ze gelukkig wel goed in mijn geheugen opslaan. En daarbij schrijf ik me wel eens wat kenmerken op.. En dan zoeken in de vogelgids/waarneming.nl

Jan-Pieter

Wat ook erg kan helpen is een cursus bij een lokale club. dan hoor je vaak dingen waar je vogels aan kan herkennen die niet in boekjes staan. En verder is lezen en doen het beste. Als je ergens bent waar meer vogelaars staan zijn de meeste niet te beroerd je ergens op te wijzen of je even door hun telescoop te laten kijken.

JP

Bram Rijksen

CiteerMijn tekenkunsten zijn niet echt geweldig...
Dat is ook niet nodig; het dwingt je wel om naar de details van een vogel te kijken: hoe zit een vleugel in elkaar, hoe is een rugtekening van een bepaalde soort 'opgebouwt' etc. Dat kan je enorm helpen bij het determineren van soorten die op het eerste gezicht weinig in kleed verschillen.

vr. gr.,

Bram  

Thijs Fijen

Blader ook vaak je vogelboek door. Ook al ben je niet aan het vogelen. Het is erg leerzaam. Wat Thijs al zegt, ga veel het veld in en luister en kijk goed. Praat met ervarener vogelaars. En het belangrijkste is geniet en heb er plezier in.. Dan komt alles goed.

Thijs
Thijs Fijen

thijs

Niet opbouwend voor je vogelkijkunsten, maar wel leuk.
Schrijf al je waarnemingen op in een goed notitieboekje of schriftje.
Dan kan je later zien of data van bijv. de eerste Boerenzwaluw verschuiven.
En als je niet goed bent in tekenen, kan je de kenmerken ook opschrijven...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Michèl

Bedankt voor al jullie tips. Ik zal vandaag een kladblok en potlood meenemen. Vandaag hoop ik eens een ijsvogel te zien... En de middelste bonte specht..

Groeten Michèl

Jan-Pieter

Opschrijven wat je ziet is juist wel opbouwend vor je vogelkijkkunst want als je wat opschrijft dan ben je zeker van de soort en heb je dus goed gekeken. Als je niet zeker bent schrijf je een omschrijving op en kijk je ook goed en daar gaat het om.

JP

Pim

CiteerVandaag hoop ik eens een ijsvogel te zien... En de middelste bonte specht..


Succes, ik vogel al jaren en heb nog geen MIBO op mijn lijst, ijsvogel >500.
Maar voor de Middelste bonte specht zijn natuurlijk wel bekende lokaties te vinden, ver van mijn thuisbasis verwijderd.

groetjes,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Mooi voorbeeld dat vogelen ook een niet geringe geluksfactor kent.
Ik ben als onervaren vogelaar 1 keer in Zuid-Limburg geweest, Vijlenerbos, ook wel een "hotspot" voor de MIBO, en meteen raak :lol:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

dat is inderdaad een hotspot en een niet te missen plek voor mibo's. Heb er daar zelf ook 2 gezien.. Daar zit trouwens ook kortsnavelboomkruiper, en vele fluiters
Thijs Fijen