Hoofdmenu

Welke plant?

Gestart door andree, juli 24, 2006, 21:01:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

andree

Deze foto is begin juli genomen door mijn vader in Ober Engadin bij St. Moritz, Zwitserland op een hoogte van 1800 meter. We kunnen niet achter de naam komen. De plant is ongeveer 30 cm. hoog. Op deze plek is het 's ochtends en 's avonds behoorlijk koud zomers. Heeft iemand een idee?
André van Hengstum
Appelscha

marcel123

#1
Het lijkt wel op een Gele gentiaan, met nadruk op lijken.

characea

#2
ik dacht het zelfde..en er is nog een optie die ook dat blad heeft, in slovenie groeit en een zwarte/dieproodbruine en een gele/witte variant heeft...

Nu nog op de naam komen :-)

Veratrum nigrum.

Pieter Stolwijk

De Engadiner foto is inderdaad een Veratrum en wel: Weisser Germer (Veratrum album), in de Alpen algemeen. Schwarzer Germer (Veratrum nigrum) komt in het Engadin niet voor.

Overigens behoort de soort tot de Leliefamilie en is dus absoluut niet verwant met de Gele gentiaan (Gentiana lutea), die in het Engadin ook tamelijk wat voorkomt, maar lang niet zoveel als Veratrum album.

Let op het verschil in bladkleur en nervatuur (en de bloemen natuurlijk).
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

characea

#4
Hmm..

Het enige verschil dat ik zie is dat Veratrum de bladeren gevouwen heeft...de nervatuur lijkt me het zelfde of heeft Veratrum 30% meer nerven..wat mis ik ? heeft Gele gentiaan lichtere bladeren ?

Pieter Stolwijk

#5
Gentiaan (tweezaadlobbig!) heeft een geveerde nervatuur; Veratrum (eenzaadlobbig) heeft een paralelle nerven. Dit is op de foto's inderdaad niet goed te zien.
De bladkleur van G. lutea is min of meer zeegroen; van Veratrum meer groen-grijsgroen.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

andree

Bedankt allen, namens mij en mijn vader.
André van Hengstum
Appelscha