Huismussen in een spouwmuur (en andere vreemde nestlokaties van mussen).

Gestart door Zonnekoning, april 08, 2010, 22:59:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Vandaag heb ik iets heel mafs gezien bij verzorgingstehuis Zandhove.
Ik zag een paar mussen verdwijnen c.q. wegvliegen onder de vensterbanken op de eerste verdieping van het gebouw (is daar ook niet hoger) nabij de "hooischuur" (waar de kippen, geiten en de rest zijn...)!
Daaronder zit over de gehele lengte van de ramen een vrij brede spleet en ze lijken daar in de spouwmuur te nestelen... :D
Ik weet dat boomkruipers en vleermuizen dat wel eens doen, maar dit is voor mij een nieuw fenomeen wat huismussen betreft en ben benieuwd of anderen iets vergelijkbaars hebben gezien!
Ik zal het in ieder geval in de gaten houden en als ik in de gelegenheid ben, foto's maken...
Ze zitten minimaal onder 2 ramen! :D
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Ik vind er niets mafs aan.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Zonnekoning

Citaat van: HPM op april 08, 2010, 23:14:38 PM
Ik vind er niets mafs aan.
Ik eigenlijk ook niet, maar zo'n constructie heb ik nog nooit gezien bij ramen, laat staan dat er huismussen er nestelen!
Ik ben dus alleen benieuwd of er andere gevallen bekend zijn...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jarinka

Bij ons kruipen ze niet in de muur, maar onder de dakpannen. Bij het huis tegenover mijn kamer zitten nu een stuk of vijf nestjes, terwijl de ruimte in het dak niet heel erg groot is. Mussen kunnen goed proppen ;D
Groeten, Jarinka Heijink

wittemus

#4
Hee Lodewijk Jan,

Wat geweldig !
Ik had er wel over gehoord en gelezen, maar dat het in Nederland toch nog mogelijk is, ondanks die akelig strenge bouwvoorschriften is helemaal schitterend !

Tuurlijk zitten er huismussen onder bepaalde typen, meest oude, dakpannen, maar een van de problemen van de huismus is dat ze aan onze huizen steeds minder gelegenheid krijgen. (Bij renovaties verdwijnen die dakpannen namelijk meestal.)

Je bedoelt waarschijnlijk niet "maf" in de zin van "gek", maar meer in de zin van "verrassing!".

Dus dit zijn prachtige berichten !
Misschien kun je het in de gaten houden voordat men er lucht van krijgt en de boel dicht maakt. Dat mag namelijk niet.

Zullen we hier iets over kortsluiten ?
Ik maak een poster die je in het huis kunt ophangen voor de bejaarden zodat de bewoners met de mussen mee kunnen leven en afsluiten van de nestingang onmogelijk wordt zonder dat iemand het merkt ?
Of een informatie blad voor de onderhoudsdienst van het gebouw, dat ze niet mogen afsluiten zonder contact met LNVloket misschien ?

Met vriendelijke groet,


Liset Karman
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Zonnekoning

Hoi Liset,

Ik denk dat ze het wel weten, maar ik zal het voor alle zekerheid navragen.
Ze zitten daar waarschijnlijk al heel erg lang. Ik weet niet hoe oud de gebouwen zijn, maar ik schat zeker 30 jaar.
Zolang ik daar werk, zal er zeker niets mee gebeuren omdat ze dan ruzie krijgen met mij en de Flora- en faunawet... ;)

Als ik foto's heb, zal ik je ze toesturen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wittemus

#6
Hoi Lodewijk Jan,

Heel recent was er een akkefietje met een doorgezaagde klimop.
Iedereen wist dat er huismussen zaten, blijkens de reagerende buurtbewoners, maar toch was de klimop opeens dood. Door een hovenier die de opdracht had gekregen van het politiebureau.

mussen dakloos na het afzagen van hedera

Daarbij is de bewuste stadsecoloog niet goed ge-informeerd.
De verblijfplaatsen van huismussen zijn sinds 2009 het jaar rond beschermd.
De nesten idem.
Er had in dit geval dus ook zonder meer contact met LNV-loket opgenomen moeten worden.


Met vriendelijke groet,


Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Jan vH

Bij mij lijken de mussen te willen gaan broeden in de ruimte tussen het rolgordijn (zo'n ding buiten) en de dakrand. Ze slapen er in ieder geval wel vaak. Op zich wel bijzonder, want de huizen hier zijn zo gemaakt dat de mussen niet onder de dakpannen kunnen komen, helaas.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Zonnekoning

Hoi Liset,

Ik denk dat de klimop in Apeldoorn een slaapplaats was.
Ik heb in ieder geval nog nooit van een broedgeval gehoord in een klimop.
Er is in ieder geval aangifte gedaan bij de AID, maar ik ken maar één geval dat een veroordeling die de media heeft gehaald.
Dat was de vernietiging van een aantal Wilde kievitsbloemen bij het opknappen van park de Weezenlanden te Zwolle, maar dat geval heeft zelfs het Europees parlement gehaald...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Hallo Jan,

Ook dit is een slaapplaats voor huismussen.
Als ze op zo'n plek zouden broeden, dan zouden ze ook genoegen nemen met een halfopen kast en dat doen ze niet.
Omdat ze er wel zitten, is het misschien een leuk idee om er een mussenkast in de buurt op te hangen.
Morgen zal ik een foto plaatsen van 2 kasten bij mijn moeder in Kollum.
Op mijn laptop heb ik geen foto's staan en alle 6 compartimenten waren vorig jaar bezet.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Ik ben eens een vrij nest tegengekomen in een Meidoorn in de duinen.
Dat was naast een schaftwagen van de bewaking.

Ook ben ik een nest tegengekomen in een halfopen ruimte.
Een met grof gaas afgedekte raamopening van het oude Haagse slachthuis.

Huismussen zijn heel flexibel. Als er maar een gat in zit en er een geschikte ruimte achter zit.
Als die er niet is maken ze een vrijhangend nest.

Er wordt veel in Klimop geslapen, maar nestelen is zeker niet uit te sluiten.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jan vH

Citaat van: Zonnekoning op april 09, 2010, 23:15:58 PM
Hallo Jan,

Ook dit is een slaapplaats voor huismussen.
Ik had ook zo'n vermoeden, ze vlogen ook meerdere keren met nestmateriaal naar de tuin van de buren. Maar wel erg leuk dat ze nu regelmatig in de tuin zitten. Ons nestkastje is trouwens helaas niet bezet.  :(
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Zonnekoning

Hallo Herman,

Weet je zeker dat het nesten waren van Huismussen?
Vooral het geval van het nest in een meidoorn in de duinen heb ik zo mijn twijfels.
Ik hen nog nooit een Ring- of Huismus in een duingebied zien broeden en kan me ook niet voor de geest halen dat ik überhaupt eentje (Terschelling) in het duingebied heb gezien!
Gisteren wel kauwen zien nestelen in halfopen ruimten (tussen draagbalken) van een viaduct.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Hallo Jan,

Heb je wel de goede kast opgehangen en op de juiste plaats?
De foto is een beetje onduidelijk door tegenlicht, maar de kasten hangen op het oostnoordoosten.
De linker kast hangt er al een jaar of 5 en was meteen een succes, de rechter is 2 jaar later opgehangen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Citaat van: Zonnekoning op april 10, 2010, 21:05:07 PM
Hallo Herman,

Weet je zeker dat het nesten waren van Huismussen?
Vooral het geval van het nest in een meidoorn in de duinen heb ik zo mijn twijfels.
Ik hen nog nooit een Ring- of Huismus in een duingebied zien broeden en kan me ook niet voor de geest halen dat ik überhaupt eentje (Terschelling) in het duingebied heb gezien!
Gisteren wel kauwen zien nestelen in halfopen ruimten (tussen draagbalken) van een viaduct.

Jij mag wel twijfels hebben, maar als ik niet zeker ben dan schrijf ik het niet.
In de Wassenaarse duinen waren broedende Ringmussen heel normaal, in holle bomen
maar voor een groot deel in nestkasten. Huismussen broeden alleen in/bij bebouwing.

--
Groeten, Herman van der Meer




Herman van der Meer

Zonnekoning

Ik zei ook alleen maar dat ik geen mussen in het duingebied heb gezien op Terschelling...
Wij hebben enkele tientallen broedparen ringmussen in de eendenkooi.
Zieke bomen worden daar gekapt en hebben dus weinig of geen natuurlijke nestholten, dus die zitten allemaal in nestkasten.
Dit is in een veenweidegebied met hier en daar bebouwing.

Mijn ervaring is dat de nesten van mussen te slordig (lees: niet stevig genoeg) zijn, zodat ze een (kunstmatige) nestholte nodig hebben.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Als je nooit een 'vrij' nest van een mus hebt gezien kan je ook niet weten
dat ze niet stevig genoeg zijn zodat ze een holte nodig hebben.
In een dichte Meidoorn hebben ze meer houvast dan in een spouwmuur.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

belle

Citaat van: HPM op april 10, 2010, 21:37:51 PM
Huismussen broeden alleen in/bij bebouwing.
--
Groeten, Herman van der Meer

En zelfs huismussen broeden soms in boomholten, ook als die niet vlakbij bebouwing staan.

http://waarneming.nl/waarneming/view/46596196
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Zonnekoning

Hallo Herman,

Niet als de spouwmuur is geïsoleerd...
Ik ken wel een bouwsel van een huismus op een balk in een "hooischuur" met geiten, konijnen en pluimvee.
Ik ken die locatie nog niet goed genoeg om daar iets zinnigs over te zeggen.

Waar was dat nest van ringmussen?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Citaat van: belle op april 10, 2010, 22:18:17 PM
Citaat van: HPM op april 10, 2010, 21:37:51 PM
Huismussen broeden alleen in/bij bebouwing.
--
Groeten, Herman van der Meer

En zelfs huismussen broeden soms in boomholten, ook als die niet vlakbij bebouwing staan.

http://waarneming.nl/waarneming/view/46596196

120 meter noem ik toch wel vlakbij bebouwing.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Zonnekoning op april 10, 2010, 22:21:58 PM
Hallo Herman,

Niet als de spouwmuur is geïsoleerd...
Ik ken wel een bouwsel van een huismus op een balk in een "hooischuur" met geiten, konijnen en pluimvee.
Ik ken die locatie nog niet goed genoeg om daar iets zinnigs over te zeggen.

Waar was dat nest van ringmussen?

Ik heb het niet over een nest van een Ringmus gehad.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Zonnekoning

Citaat van: HPM op april 09, 2010, 23:27:56 PM
Ik ben eens een vrij nest tegengekomen in een Meidoorn in de duinen.
Dat was naast een schaftwagen van de bewaking.
Citaat van: HPM op april 10, 2010, 21:37:51 PM
...
In de Wassenaarse duinen waren broedende Ringmussen heel normaal, in holle bomen
maar voor een groot deel in nestkasten...

Dus mijn vraag is dus, waar en wanneer...
Ik weet dat ringmussen buiten het broedseizoen rondtrekken en het is niet zo raar dat ze daar wel eens gezien en gevangen worden...

http://waarneming.nl/gebied/view/22862?from=2000-01-01&to=2010-04-10&sp=166&g=1&u=0
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Citaat van: Zonnekoning op april 10, 2010, 23:25:45 PM
Citaat van: HPM op april 10, 2010, 21:37:51 PM
...
In de Wassenaarse duinen waren broedende Ringmussen heel normaal, in holle bomen
maar voor een groot deel in nestkasten...

Dus mijn vraag is dus, waar en wanneer...
Ik weet dat ringmussen buiten het broedseizoen rondtrekken en het is niet zo raar dat ze daar wel eens gezien en gevangen worden...

http://waarneming.nl/gebied/view/22862?from=2000-01-01&to=2010-04-10&sp=166&g=1&u=0

"Wassenaarse duinen", "broedend", "holle bomen", "nestkasten".

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Zonnekoning

Ja, maar hoe zit het met het eerste citaat!
Daar heb je geen antwoord op gegeven... 8)

Citaat van: HPM op april 09, 2010, 23:27:56 PM
Ik ben eens een vrij nest tegengekomen in een Meidoorn in de duinen.
Dat was naast een schaftwagen van de bewaking.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Citaat van: Zonnekoning op april 10, 2010, 23:47:15 PM
Ja, maar hoe zit het met het eerste citaat!
Daar heb je geen antwoord op gegeven... 8)

Citaat van: HPM op april 09, 2010, 23:27:56 PM
Ik ben eens een vrij nest tegengekomen in een Meidoorn in de duinen.
Dat was naast een schaftwagen van de bewaking.

Dat ging duidelijk over Huismussen. Ringmussen waren nog helemaal niet ter sprake gekomen.
Je vroeg zelfs: "Weet je zeker dat het nesten waren van Huismussen?"

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Zonnekoning

Citaat van: HPM op april 09, 2010, 23:27:56 PM
Ik ben eens een vrij nest tegengekomen in een Meidoorn in de duinen.
Dat was naast een schaftwagen van de bewaking.

Ook ben ik een nest tegengekomen in een halfopen ruimte.
Een met grof gaas afgedekte raamopening van het oude Haagse slachthuis.

Huismussen zijn heel flexibel. Als er maar een gat in zit en er een geschikte ruimte achter zit.
Als die er niet is maken ze een vrijhangend nest.

Er wordt veel in Klimop geslapen, maar nestelen is zeker niet uit te sluiten.

--
Groeten, Herman van der Meer
Dan maar het hele citaat en daaruit kan ik niet opmaken van wie het nest is in die meidoorn!
Een simpel antwoord (welke soort, waar en wanneer) geven is kennelijk erg moeilijk...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Als je nou ook nog even naar het bericht had gekeken waar ik op reageerde zou het je
duidelijk moeten zijn. Ik heb je net ook nog gezegd dat Ringmussen nog helemaal niet
ter sprake waren gekomen. Daar kwam jij later pas mee.


Hier is nog iets waar jij zo je twijfels over mag hebben:

C. Harrison. Elseviers Broedvogelgids. Nesten, eieren en jongen van alle in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten broedende vogels.

Huismus Nestelt in elke holte of spleet van elke vorm in of bij een gebouw. In klimplanten groeiend aan gebouwen, of soms tussen takken in bomen. Ook in nestkastjes, zwaluwnesten, standbeelden of onderbouw van reiger-, kraaie-, roeke- en ooievaarsnesten.
Nest. In bomen een keurig rond koepelvormig bouwsel met een zij-ingang, in klimplanten of spleten een slordig koepelvormig bouwsel, of in een holte eenn komvormig bouwsel.

Ringmus Nestelt in een holte van een boom, klif, steengroeve, muur of roeten dak, hooiberg, dichte klimplanten tegen een muur of rots. Maar ook onder dakpannen, in nestkasten, spechtengaten en in de onderbouw van reiger- roeken- en ooievaarsnesten. Soms vrije boomnesten.
Nest. Een koepelvormig bouwsel of een slordig komvormig bouwsel.


--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Zonnekoning

Beste Herman,

1) Je citeert uit een boek dat ik heb en is misschien nog te verkrijgen in een antiquariaat.
Wat ik alleen maar heb gezegd, is dat nog nooit huismussen heb zien broeden in klimplanten tegen muren van gebouwen of bomen.
De situatie in Apeldoorn ken ik niet en kan daar dus niet goed over oordelen.
Het lijkt mij sterk dat daar een broedende kolonie van tientallen mussen heeft gezeten, wat niet wil zeggen dat er enkele broedpaartjes hebben gezeten...

2) Jij heb het over een (huis?)mussennest in een meidoorn (Wat voor één en hoe groot?) bij een schaftwagen voor bewakers in de duinen.
Dat lijkt mij behoorlijk 'in the middle of nowhere' en je zegt zelf dat "Huismussen broeden alleen in/bij bebouwing", tenzij je een bouwkeet bebouwing wilt noemen...
Het is dus niet zo heel erg vreemd dat ik als eerste de Ringmus erbij heb gehaald.
Daarnaast heb je nog steeds geen aanvullende informatie verschaft over die waarneming, dus ik kan er geen oordeel over vellen wat het was.
Omdat vooral de Huismus een gezelschapsdier en meer honkvast dan de Ringmus is, trek ik die waarneming in twijfel!

3) De waarneming van Tsjiske Lubach vind ik dus wel bijzonder!
120 meter van bebouwing in een landelijk gebied is best wel ver voor een paartje huismussen...
En dan de opmerking "120 meter noem ik toch wel vlakbij bebouwing" vind ik dan weer een dooddoener, zeker voor iemand die in het buitenland woont!

4) Het zelfde geld voor de opmerking "Ik vind er niets mafs aan".
Als TS heb je daar helemaal niets aan en zo'n reactie kun je dan beter achterwegen laten.
Het heeft helemaal geen meerwaarde, zeker als je zo iets dergelijks nog nooit(?) eerder gezien hebt!
Daarnaast weet ik nog niet eens zeker of ze er broeden...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

#28
verwijderd door admin
Herman van der Meer

Zonnekoning

#29
verwijderd door admin
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.