Huismussen in een spouwmuur (en andere vreemde nestlokaties van mussen).

Gestart door Zonnekoning, april 08, 2010, 22:59:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Herman van der Meer

wittemus

#31
Hoi Jan,

Citaat van: Jan vH op april 10, 2010, 13:56:46 PM
Ik had ook zo'n vermoeden, ze vlogen ook meerdere keren met nestmateriaal naar de tuin van de buren. Maar wel erg leuk dat ze nu regelmatig in de tuin zitten. Ons nestkastje is trouwens helaas niet bezet.  :(

Er zijn meerdere voorwaarden waaraan een nestkast moet voldoen wil een huismus daar in willen broeden.
Maar het eerste dat gezegd moet worden is dat ze dakpannen toch het liefst lijken te hebben.

Huismus idealen voor een nestkast:
1. de kolonie of groep moet eveneens in de buurt broeden
2. de nestkast moet liefst 3 meter hoog of hoger hangen
3. er moet het liefst een groenblijvende plant heel erg vlak bij zijn, tenzij er nog geen sperwers daar territorium hebben gekozen
4. de orientatie maakt niet uit, bij ons op het erf broeden ze op alle vier de windstreken (maar onder dakpannen)

En dan vergeet ik vast nog wel iets.

Heel belangrijk om te onthouden is echter van Herman zegt;
huismussen zijn erg flexibel in hun keuze van nestplek.
En het allerliefst broeden ze in groepjes, waarbij de onderlinge afstand minimaal 30 cm moet zijn. (Hier op het dak). Volgens JD Summers-Smith moet het eerder 60 cm zijn.

Dus; beter 3 lossen kastjes dan een mussenflat, helaas voor degenen die de flats bedacht hebben .. Maar de poging is een eremedaille waard !
Bij deze. ( ! waar is het ikoontje van eremedaille ?)  :duim: :duim: :duim:

Wat je ook kunt doen, Jan, is van het dak wat dakpannen uit de onderste rij oplichten.
In de zin van; stukje hout extra er onder zodat ie 2 cm hoger komt te liggen.
Bijvoorbeeld op de panlatten schroeven of lijmen.
Moet je wel de hele rij doen, anders krijg je lekkage vanaf de zijkanten.
Je maakt dan ruimte voor de huismussen om er een nest onder te bouwen.

Overigens pikken huismussen ook wel eens nesten van zwaluwen in.
Dus die kun je misschien ook wel aanbrengen in de buurt van de plaats waar ze nu overnachten. Niet er op, want je mag verblijfplaatsen van huismussen ook niet meer zomaar verstoren, sinds 2009.

Aan de andere kant is zo'n slaapplaats ook uniek.
Misschien kun je er een webcam bij zetten, of geluidsopnamen maken.
Wie weet wat je tegen gaat komen .. ?
Er kan wel 's nachts een ransuil voorbij komen suizen om iedere nacht 1 huismus mee te nemen.

Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe het verder gaat met jouw huismussen.
Dus ik hoop er meer van te horen.

Met vriendelijke groet,
Liset Karman
Voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

wittemus

#32
Hoi Lodewijk Jan,

Citaat van: Zonnekoning op april 09, 2010, 23:03:58 PM
Ik denk dat de klimop in Apeldoorn een slaapplaats was.
Ik heb in ieder geval nog nooit van een broedgeval gehoord in een klimop.

Al was het een slaapplaats, dan nog valt dat onder "verblijfplaats" en mag die niet meer zomaar verstoord worden. Sinds 2009.

Maar klimop is onder huismussen-liefhebbers redelijk algemeen bekend als broedplaats voor huismussen.

Hun nesten zijn onder dakpannen erg rommelig, omdat ze dan alleen de onderste helft bouwen. Er is geen ruimte voor hun voetbal-huis.
Als ze de ruimte hebben, zoals in klimop, hooischuur, bamboe of noem het maar op, dan wordt het een bal, formaat voetbal. En best stevig ook.
We hebben er zo een in de bamboe zitten, en als ik zou gaan kijken zouden ze ook in de klimop zijn.

Wat Herman zegt over de flexibiliteit van de huismus klopt serieus.
Informeer maar eens bij Kees Heij. Vraag hem maar eens waar hij allemaal al huismussennesten heeft aangetroffen. Achter de reclameverlichting, in een alarmbel, in hooibergen et cetera.

Zelfs de "liefst 3 meter hoog of hoger" is niet heilig; desnoods zitten ze op een flonder, nog maar net boven de grond. (Als het maar bij de kolonie in de buurt is, veilig is, en er voedsel voor ze is.)

Al deze informatie is terug te vinden in de paar nederlandstalige boekjes over huismussen die ons land rijk is. Zoals bijvoorbeeld die van Minouk van der Plas-Haarsma. En als je wat verder wilt gaan zijn daar vele engelstalige onderzoeken.

Of je kunt eens bij ons langskomen om te kijken wat er allemaal gebeurd :-)
De uitnodiging staat nog steeds !

Hoe gaat het met de nesten bij het verzorgingstehuis inmiddels ?
Hoe hoog zitten die trouwens ?

Met vriendelijke groet,


Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

wittemus

Hoi Tjitske,

Citaat van: belle op april 10, 2010, 22:18:17 PM
En zelfs huismussen broeden soms in boomholten, ook als die niet vlakbij bebouwing staan.

http://waarneming.nl/waarneming/view/46596196
Mooie vondst !!
Hoe heb je die gevonden ?
Schitterend !
De huismussen parend in de boom, naast hun nesten !
Prachtige foto.
O0

vriendelijke groet,


Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

belle

Citaat van: wittemus op april 12, 2010, 12:36:22 PM
Hoi Tjitske,

Mooie vondst !!
Hoe heb je die gevonden ?
Schitterend !
De huismussen parend in de boom, naast hun nesten !
Prachtige foto.
O0

vriendelijke groet,


Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus

Tsja, de Blauwe Kamer was zeven jaar mijn achtertuin, toen ik er woonde als beheerder. Maar dit is de eerste en laatste keer geweest dat ik huismussen zag in een natuurlijke boomholte. Ik geloofde mijn ogen ook eerst niet. Dit is de enige foto. Er zat ook maar één paartje.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

wittemus

Hoi Tjitske,

CiteerEr zat ook maar één paartje.

Kijkkijk .. En zo gaat dus gewoon iedere huismussen-waarheid bij tijd en wijle volledig onderuit.  :rolleye:
Fantastisch  8)

Wel jammer dat je het maar een keer hebt gezien.
Was dat omdat ze er niet meer waren of omdat jij er niet meer kwam ?

Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Herman van der Klis

Citaat van: Zonnekoning op april 10, 2010, 21:05:07 PM
Hallo Herman,

Weet je zeker dat het nesten waren van Huismussen?
Vooral het geval van het nest in een meidoorn in de duinen heb ik zo mijn twijfels.
Ik hen nog nooit een Ring- of Huismus in een duingebied zien broeden en kan me ook niet voor de geest halen dat ik überhaupt eentje (Terschelling) in het duingebied heb gezien!
Gisteren wel kauwen zien nestelen in halfopen ruimten (tussen draagbalken) van een viaduct.

Lodewijk , even ter info. De mussen w.o. huismussen behoren in Euroipa nog steeds tot de weinige en enige wevervogels. Oorspronkelijk bouwden ze prachtige bouwwerkjes zoals we bij de echte wevers ook zien. Deze oportunisten doen het nog zelden , blijbaar zijn ze in evolutionair opzicht , wat nestbouw betreft ,lang geleden een andere richting opgeslagen.
Dat ze nog steeds in staat zijn deze ware kunwerkjes te vertonen , blijkt wel vaker en het zit dus nog steeds in de genen. Ze hebben het blijkbaar nog niet ' verleerd ' .
Het tonen van enige creativiteit qua nestbouiw blijkt wel uit de vele nestbouwsels en nestplaatsen.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Jeroen Nagtegaal

Bij onze achterburen lijken ze bezig om in een grote conifeer te bouwen. Ze vliegen/vlogen daarheen met nestmateriaal en nooit elders, je ziet ze soms wel in de dakgoten zitten, maar broeden lijken ze er niet te doen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wittemus

Hoi Jeroen,

Een conifeer is meestal niet de eerste keus, maar als die regelmatig in de breedte gesnoeid wordt, kan die dicht genoeg voor huismussen zijn om een nest in te bouwen.

Hier zie ik meestal alleen grotere vogels in de conifeer zelf een nest bouwen.
Maar zodra er een conifeer beklommen wordt door een klimop, blijkt het er ook voor kleinere vogels geschikt te worden. Zo zitten er hier nu een winterkoninkje en een tuinfluiter in de conifeer/klimop, terwijl hogerop de houtduif en de turkse tortel zitten.

Zou leuk zijn om te volgen of de huismussen inderdaad hun nest in de conifeer maken of gemaakt hebben.
Is er een groep of groepje huismussennesten in de buurt ?

Met vriendelijke groet,


Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Jeroen Nagtegaal

Het gaat om een hoge (10-15M) grote conifeer, die niet genoeid is. Hij is vrij open van structuur, maar ik kan er niet in kuiken vanuit de tuin. Ze vliegen daar telkens heen (met nestmeteriaal) en komen ook van daar naar mijn tuin. Een enkeling lijkt enkele 100-en meters weg te vliegen en broeden of eten ook elders. De groep bij mij zal liggen zo rond de 50-100 exemplaren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wittemus

Hoi Jeroen,

Je vertelt het alsof het om meerdere paartjes of mannetjes gaat die daar in de conifeer aan het bouwen zijn. Klopt dat ?
En hebben ze dat in eerdere jaren niet gedaan zeg je ?

Met vriendelijke groet,

Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Jeroen Nagtegaal

Het klopt inderdaad dat het om meerdere paartjes gaat. Ik heb er andere jaren eerlijk gezegd nooit opgelet, maar voer sinds een jaar of 2 wel jaarond en heb de indruk dat groep wel gegroeid is. Ze krijgen Vetbollen, Brood en Kipperngraan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wittemus

Hoi Jeroen,

Aha. Het jaar rond de huismussen bij gevoerd. ;D
En dat al 2 jaar.

Yep. Dan kon je dit of anders volgend jaar wel eens een explosie krijgen.
Dat kon wel eens een mooie zomer worden.

Misschien kun je je buren alvast inseinen over de huismussen in hun conifeer.
Voor het geval ze plannen hadden die om te hakken ofzo.

Als het doorzet met het bouwen van nesten in de conifeer:
Is er stilstaand water in jullie directe omgeving ?
Direct wil zeggen 200 meter ongeveer.
Of hoe staat het met de insecten ?
Dat is straks nodig voor insecten voor de jongen.

Als er geen water is, is er dan een andere bron van insecten beschikbaar ?
Luizen, vliegmieren, muggen, gaasvliegjes, meelwormen, rupsen etc.
Want als je dat moet gaan bijvoeren wordt het erg kostbaar.

Is dat er ook niet dan kun je zelf een metselkuip of regenton met water neer zetten, en dat niet verversen. Daar komen dan vanzelf larven in, waarna de insecten aan de jonge huismussen gegeven kunnen worden.

Dat kon wel eens een hele bijzondere ervaring worden voor je.
Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen.
Ik ga je uitnodigen voor ons huismussenforum.nl.


Met vriendelijke groet,
Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Jeroen Nagtegaal

Het gaat om de achterburen, Ik verwacht niet dat deze conifeer gekapt gaat worden, daar is op zijn minst een vergunning voor nodig en een kraan of klimmer. Inlichten kan, maar vind ik niet zo nodig?

Zelf heb ik een vijver, waar ze kunnen badderen (zie oa. http://www.youtube.com/watch?v=5Gq_l9ZvBt4) Insecten zal ook geen probleem zijn hier, der vliegt genoeg rond, ook is er voldoende water in de omgeving. Voedsel voor jongen is ook geen probleem. Er gaan ditjaar waarschijnlijk ook een paar Kool en Pimpelmees broeden in de tuin. In de buurt broeden nog minimaal 2 paar Pimpelmees. Tevens is er een merel bezig zich te nestelen in onze tuin.

Er hangen bij ons genoeg nestkasten, maar deze zijn helaas nog niet bewoond door de huismussen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wittemus

Hallo Jeroen,

Inlichten gaat er ook om te merken hoe ze het vinden.
Misschien zijn ze er heel enthousiast over, dan heb je een goede buur.

De rest van de omgeving lijkt goede kansen te bieden.
Heel mooi.

Ik ben benieuwd naar het verloop dit jaar.

Met vriendelijke groet,


Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

HPM

Citaat van: wittemus op april 12, 2010, 13:59:30 PM
Hoi Tjitske,

CiteerEr zat ook maar één paartje.

Kijkkijk .. En zo gaat dus gewoon iedere huismussen-waarheid bij tijd en wijle volledig onderuit.  :rolleye:
Fantastisch  8)

Wel jammer dat je het maar een keer hebt gezien.
Was dat omdat ze er niet meer waren of omdat jij er niet meer kwam ?

Bij dat struiknest midden in Meijendel waar ik het eerdre over had ging het ook maar
om één paar, en het was iets van 1200 meter van de dichtstbijzijnde bewoning.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jan vH

Hoi Liset,
Nog even wat over 'mijn' mussen: Onze tuin gaat binnenkort op de schop, ik weet nog niet precies wanneer en hoe het wordt. Ik ga in ieder geval proberen om dan zo'n goed mogelijk leefgebied voor mussen te maken. (Maar helaas beslissen m'n ouders.) De tips van jou ga ik zeker gebruiken. Het wordt in ieder geval na het broedseizoen, en aan de slaapplaats zal in ieder geval niets veranderen. En ik hou je op de hoogte via Huismussenforum.nl!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

wittemus

Hoi Jan,

Er zijn heel wat tips te geven over het inrichten van een tuin inderdaad.
Een deel ervan staat al op huismussenforum.nl
Als je ouders ook van dieren en planten houden zal het wel goed komen.
CU


Hoi Herman (HPM)
Ga ik even terug zoeken hoe dat zat ook al weer.
Thanx !


Met vriendelijke groet,


Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

belle

Citaat van: wittemus op april 12, 2010, 13:59:30 PM
Hoi Tjitske,

Kijkkijk .. En zo gaat dus gewoon iedere huismussen-waarheid bij tijd en wijle volledig onderuit.  :rolleye:
Fantastisch  8)

Wel jammer dat je het maar een keer hebt gezien.
Was dat omdat ze er niet meer waren of omdat jij er niet meer kwam ?

Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus

Het is zes jaar geleden. Ik weet het eerlijk gezegd niet meer. Ik heb er volgens mij verder niet echt meer op gelet.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Zonnekoning

Leuk om te lezen dat andere forumleden mussen zien nestelen op vreemde plekken en daar ging het mij om.
Ik hou die vensterbanken in ieder geval goed in de gaten (en de rest...).
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Die vensterbanken zijn inderdaad erg leuk en er zit van alles en nog wat in...
Lijkt een mooi concept voor nieuwbouwwijken, bijvoorbeeld finexwijken!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jarinka

Elke zaterdag fiets ik door de wijk Vathorst. Het merendeel van de huizen rondom het centrale fietspad heeft standaard vier mussenkasten ingebouwd. Telkens twee daarvan met verkleind gat, en twee met groot gat. Altijd erg leuk om de kopjes eruit te zien steken. In nieuwe wijken wordt vaak wel aandacht gegeven voor vogels en natuur.
Groeten, Jarinka Heijink

Zonnekoning

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.