Hoofdmenu

Merel en zwartkop

Gestart door Freakster, april 11, 2010, 18:23:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freakster

Twee dagen geleden hoorde ik een tik tegen het raam en zag een merel wegvliegen. Ben gaan kijken en zag op het balkon een zwartkop zijn laatste adem uitblazen. Terwijl ik achter het raam stond, kwam de merel weer terugvliegen en ging op de reling zitten kijken hoe de zwartkop aan het doodgaan was. Toen dat na een halve minuut gebeurd was, vloog de merel weer weg.   Het lijkt me territoriaal gedrag waarbij de zwartkop al vluchtende het raam is opgevlogen. Nu heb ik het sowieso niet erg op merels aangezien ze vrij agressief kunnen zijn naar andere (veel kleinere) vogels, maar vond dit redelijk macaber gedrag, alsof de merel even kwam controleren of de klus wel echt geklaard was. Iemand hier al eerder ervaring mee gehad?
Freek

Timo Roeke

Van macaber gedrag kun je naar mijn mening alleen spreken bij bepaalde menselijke acties. In de 'natuur' zit dit toch iets anders in elkaar. Het enige wat de merel doet is zijn territoria veiligstellen tegen indringers. Dat de zwartkop vervolgens tegen een menselijk constructie als glas vliegt is pech maar.... vast niet de bedoeling van de merel. Dat de merel blijft kijken heeft wellicht te maken met het feit dat de vogel er zeker van wil zijn dat 'zijn' voedsel niet gejat.
Vogels en de dood blijft echter een interessant onderwerp. Er zijn volgens mij meerdere wetenschappelijke en grappige boeken geschreven over vogels en de manier waarop zij omgaan met de dood van soortgenoten en andere vogels.

Freakster

Met macaber gedrag bedoelde ik ook uiteraard niet het de dood injagen zelf. Het ging mij om het komen terugvliegen (dus niet alleen blijven kijken) en vaststellen of de zwartkop wel dood was. Overigens kan macaber gedrag zich ook in de natuur voordoen vind ik. Bedankt voor de input Timo.
Freek