Hoofdmenu

Draaihals?

Gestart door Theovanv, april 07, 2010, 17:07:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Citaat van: vincenthart op april 08, 2010, 20:36:07 PM
Zonder foto's ... Of zonder een andere soorten uitsluitende beschrijving/veldschets.

:duim:
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

HPM

Citaat van: henkjanvdkolk op april 08, 2010, 20:23:46 PM
Citaat van: HPM op april 08, 2010, 20:01:39 PM
Citaat van: DuDe op april 08, 2010, 19:39:31 PM
[...]
En over kansberekening gesproken: laten we daar niet lastig over doen. Hoe groot is de kans dat iemand (met een tussenpoze van 2 keer) de enige is die een grijze wouw (vanuit de tuin...) over ziet komen? Voor mij de beste reden om gewoon met de lotto te blijven meedoen!
Maar die had er foto's van.
En zonder foto's ben je nu eenmaal kansloos.. natuurlijk
Dat hangt hier voornamelijk af van hoe graag de waarnemer zijn waarneming goedgekeurd wil hebben.
Bij ongeveer de helft van mijn waarnemingen zitten foto's, bij die van vogels zelfs zelden. Zelfs bij de
talrijke waarnemingen van zeldzaamheden heb ik lang niet altijd foto's. Soms omdat ik geen foto's heb
gemaakt, soms omdat ik geen goede foto's heb gemaakt, soms omdat ik geen zin heb om voor de
zoveelste keer een foto bij een soort te zetten. Zolang die waarnemingen niet worden afgekeurd
hoeven ze voor mij niet te worden goedgekeurd. Kansloos voel ik me daar niet door.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op april 08, 2010, 20:01:39 PM
Citaat van: DuDe op april 08, 2010, 19:39:31 PM
Mensen, mensen, hou toch eens op! Ik krijg een 'draaihals' van al dat gepingpong.  :angel:

En over kansberekening gesproken: laten we daar niet lastig over doen. Hoe groot is de kans dat iemand (met een tussenpoze van 2 keer) de enige is die een grijze wouw (vanuit de tuin...) over ziet komen? Voor mij de beste reden om gewoon met de lotto te blijven meedoen!

Axel.

Maar die had er foto's van.

--
Groeten, Herman van der Meer
Ik heb hier hele betogen gelezen over waarom je geen foto's moet maken en niet moet vogelen door je optische zoeker, nee, het ging om eigen waarneming, ach zo zie je maar hoe inconsequent de mens is ;)
Theo van Veenendaal

HPM

Ik geloof niet dat je het echt begrijpt Theo. Je moet je ook niet zo persoonlijk aangevallen voelen.
Er is gewoon verschil tussen een onwaarschijnlijke waarneming met overtuigende foto's en een
waarneming met op het forum de niet overtuigende mededeling dat iets een 100% draaihalsachtig
geluid maakte. Er is niets inconsequents in de verschillende reacties op die waarnemingen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Certhia

Citaat van: Theovanv op april 09, 2010, 00:21:16 AM
Citaat van: HPM op april 08, 2010, 20:01:39 PM
Citaat van: DuDe op april 08, 2010, 19:39:31 PM
Mensen, mensen, hou toch eens op! Ik krijg een 'draaihals' van al dat gepingpong.  :angel:

En over kansberekening gesproken: laten we daar niet lastig over doen. Hoe groot is de kans dat iemand (met een tussenpoze van 2 keer) de enige is die een grijze wouw (vanuit de tuin...) over ziet komen? Voor mij de beste reden om gewoon met de lotto te blijven meedoen!

Axel.

Maar die had er foto's van.

--
Groeten, Herman van der Meer
Ik heb hier hele betogen gelezen over waarom je geen foto's moet maken en niet moet vogelen door je optische zoeker, nee, het ging om eigen waarneming, ach zo zie je maar hoe inconsequent de mens is ;)


Ja alles kan een schijn van inconsequentheid krijgen indien uit zijn verband gerukt, zoals hier het geval is. Die discussie ging namelijk om foto's maken zonder verder te kijken en dan hier maar plaatsen en anderen het determinatie werk laten doen. Een foto maken als bevestiging van je eigen waarnemingen en onderbouwing daarvan is weer heel wat anders en in zijn geheel niks mis mee. Maar dat weet jij ook wel aangezien je een knipoog plaatst.


Groetjes


MArc

BramtK

Ah, ik hoopte dat er inmiddels foto's zouden zijn en mijn hele dag juichen zou zijn aangebroken, maar dat is dus niet zo. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Theovanv

#66
Citaat van: Certhia op april 09, 2010, 10:01:07 AM
Citaat van: Theovanv op april 09, 2010, 00:21:16 AM
Citaat van: HPM op april 08, 2010, 20:01:39 PM
Citaat van: DuDe op april 08, 2010, 19:39:31 PM
Mensen, mensen, hou toch eens op! Ik krijg een 'draaihals' van al dat gepingpong.  :angel:

En over kansberekening gesproken: laten we daar niet lastig over doen. Hoe groot is de kans dat iemand (met een tussenpoze van 2 keer) de enige is die een grijze wouw (vanuit de tuin...) over ziet komen? Voor mij de beste reden om gewoon met de lotto te blijven meedoen!

Axel.

Maar die had er foto's van.

--
Groeten, Herman van der Meer
Ik heb hier hele betogen gelezen over waarom je geen foto's moet maken en niet moet vogelen door je optische zoeker, nee, het ging om eigen waarneming, ach zo zie je maar hoe inconsequent de mens is ;)


Ja alles kan een schijn van inconsequentheid krijgen indien uit zijn verband gerukt, zoals hier het geval is. Die discussie ging namelijk om foto's maken zonder verder te kijken en dan hier maar plaatsen en anderen het determinatie werk laten doen. Een foto maken als bevestiging van je eigen waarnemingen en onderbouwing daarvan is weer heel wat anders en in zijn geheel niks mis mee. Maar dat weet jij ook wel aangezien je een knipoog plaatst.


Groetjes


MArc
Het ene kan wel het gevolg zijn van het ander, fotografeer je zelf ook veel? Soms is iets zo kort in beeld of zo ver weg, dat je het opmerkt, snel kijkt, snel een foto maakt en de vogel dan uit beeld verdwijnt. Die foto is daarnaast dan vaak ook de enige mogelijkheid om nog tot een zekere determinatie te komen. Dat heb ik vaak genoeg meegemaakt, ook in bijzijn van legio zeer ervaren vogelaars (Vreemd uitziende Kleine Karekiet Dutch Birding Weekend Texel 2009 ;) )Kortom, je hebt het niet altijd voor het kiezen met vogels, wat dat betreft kun je beter Paddenstoelen bekijken, die blijven ten minste rustig stil staan ;)
Theo van Veenendaal