Hoofdmenu

Draaihals?

Gestart door Theovanv, april 07, 2010, 17:07:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik zat vanmiddag in de tuin toen ik een vreemd geluid hoorde. Eigenlijk deed het me meteen aan Draaihals denken, omdat ik dat geluid gister nog beluisterd had. Het geluid was precies hetzelfde als dit: http://waarneming.nl/sound/39.mp3 Alleen wat korter. Ik kon het eerst niet geloven, maar heb daarna nog meerdere keren kort deze roep gehoord met een aantal medewaarnemers. Het was echt 100% hetzelfde geluid, alleen is het nog wat aan de vroege kant, maar vooral de plek lijkt Draaihals uit te sluiten. Er zijn hier hemelsbreed op een paar honderd meter wel 2 grote parken in de buurt met veel oude bomen, maar een Draaihals in een woonwijk? Toch zat er geen Spreeuw in de buurt voor zover ik gezien heb en heb ik in dat half uur ook geen Spreeuw gehoord. Kan het een Draaihals geweest zijn? Qua geluid ben ik 100% zeker, maar qua plek en tijd denk ik, nee, dat kan gewoon niet.
Theo van Veenendaal

frankw

#1
(bijna) Alles kan natuurlijk Theo, zeker tijdens de trek. Verder is er voor 'ons' natuurlijk niet zoveel over te zeggen. :angel:

Rickschonewille

Citaat van: Theovanv op april 07, 2010, 17:07:53 PM
Ik zat vanmiddag in de tuin toen ik een vreemd geluid hoorde. Eigenlijk deed het me meteen aan Draaihals denken, omdat ik dat geluid gister nog beluisterd had. Het geluid was precies hetzelfde als dit: http://waarneming.nl/sound/39.mp3 Alleen wat korter. Ik kon het eerst niet geloven, maar heb daarna nog meerdere keren kort deze roep gehoord met een aantal medewaarnemers. Het was echt 100% hetzelfde geluid, alleen is het nog wat aan de vroege kant, maar vooral de plek lijkt Draaihals uit te sluiten. Er zijn hier hemelsbreed op een paar honderd meter wel 2 grote parken in de buurt met veel oude bomen, maar een Draaihals in een woonwijk? Toch zat er geen Spreeuw in de buurt voor zover ik gezien heb en heb ik in dat half uur ook geen Spreeuw gehoord. Kan het een Draaihals geweest zijn? Qua geluid ben ik 100% zeker, maar qua plek en tijd denk ik, nee, dat kan gewoon niet.

Groene specht al overwogen ? Dat gelach kan er ook wel op lijken.

joostheeremans

Kleine bonte specht? Lijkt wel wat op draaihals en die roepen nu veel.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marten Hornsveld

Heb je ook geprobeerd hem te vinden?

Theovanv

#5
Ik woon op de Veluwe en ken de Spechtengeluiden behoorlijk goed. Lach van Groene en Zwarte Specht is sowieso uitgesloten. Kleine Bonte geluid lijkt er idd wat op, maar is toch anders, dat verschil hoor ik wel, vooral ook omdat ik voor mn jaarlijst op zoek ben naar de Spechten en de geluiden dus vaak beluister. Ik heb het geluid van wrn.nl op mobiel ernaast geluisterd en het geluid was echt 100% zeker letterlijk hetzelfde, alleen niet zo lang. Enige wat ik dan kan bedenken is Spreeuw, maar die kon ik nergens vinden en ik heb in dat half uur ook geen andere geluiden van een Spreeuw gehoord, die kenmerkend genoeg zijn. Als ik in de juiste biotoop was geweest had ik niet getwijfeld, maar door de plek en ook dat er nog niet veel waargenomen zijn dit jaar heb ik zoiets van, het kan gewoon niet. Ik heb gezocht bij de boom waar ik dacht dat het geluid vandaan kwam, maar ik zag niks anders dan een Merel in de boom, maar het is dan ook een boom die twee keer zo hoog is als ons huis :P
Theo van Veenendaal

Rickschonewille

Citaat van: Theovanv op april 07, 2010, 17:24:03 PM
Ik woon op de Veluwe en ken de Spechtengeluiden behoorlijk goed. Lach van Groene en Zwarte Specht is sowieso uitgesloten. Kleine Bonte geluid lijkt er idd wat op, maar is toch anders, dat verschil hoor ik wel, vooral ook omdat ik voor mn jaarlijst op zoek ben naar de Spechten en de geluiden dus vaak beluister. Ik heb het geluid van wrn.nl op mobiel ernaast geluisterd en het geluid was echt 100% zeker letterlijk hetzelfde, alleen niet zo lang. Enige wat ik dan kan bedenken is Spreeuw, maar die kon ik nergens vinden en ik heb in dat half uur ook geen andere geluiden van een Spreeuw gehoord, die kenmerkend genoeg zijn. Als ik in de juiste biotoop was geweest had ik niet getwijfeld, maar door de plek en ook dat er nog niet veel waargenomen zijn dit jaar heb ik zoiets van, het kan gewoon niet. Ik heb gezocht bij de boom waar ik dacht dat het geluid vandaan kwam, maar ik zag niks anders dan een Merel in de boom, maar het is dan ook een boom die twee keer zo hoog is als ons huis :P

´t kan natuurlijk altijd, wel vroeg, maar dat kan altijd.... gewoon lekker in de tuin gaan zitten, misschien roept ie nog een x. En misschien kan je em dan vinden :D

Theovanv

Ik heb hem helaas al een tijdje niet gehoord. Vast al weer verder getrokken ;)
Theo van Veenendaal

HPM

Tijdens de trek is een Draaihals in een woonwijk niet ongebruikelijk, maar roepend?
En zoals je zelf ook al opmerkt is ook nog wel een beetje vroeg.
Jij weet niet zeker wat je hebt gehoord en wij kunnen helemaal niet weten.
Er zit niets anders op dan afwachten tot je een keer een vogel bij zo'n geluid hoort.

En Rick, het geluid van Groene specht is echt niet vergelijkbaar.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Theovanv

#9
Ik weet wat ik gehoord heb, een Draaihals, althans, het geluid van een Draaihals. Dat staat 100% vast. Alleen door plek en tijd twijfel ik. Het geluid heb ik binnen een halfuur iets van 5x gehoord. Het zou een Spreeuw geweest kunnen zijn, maar, maakt die exact 100% hetzelfde geluid? Maakt ie dat geluid 5x in een half uur? Zou hij niet ook andere geluiden maken? Ik ken de Spreeuwengeluiden, en die heb ik niet gehoord. En ik heb geen Spreeuw gezien. Het enige wat in die boom zat te zingen was een Merel, dan moet het wel een hele gekke Merel zijn mocht ie in zn riedel 5x precies dat geluid van een Draaihals laten horen. Ik zou het al vreemd vinden als ie het 1x deed.
Theo van Veenendaal

frankw

Vergeet niet dat Spreeuwen echt perfecte imitatoren zijn, ik heb ze de meest wazige geluiden horen maken.

Theovanv

Citaat van: frankw op april 07, 2010, 18:01:29 PM
Vergeet niet dat Spreeuwen echt perfecte imitatoren zijn, ik heb ze de meest wazige geluiden horen maken.
Ja, maar ik heb geen Spreeuw kunnen vinden en die maken een heleboel geluiden, en zoals gezegd heb ik daar echt niks van gehoord in een half uur. Ik determineer wel vaker vogels alleen op geluid, dan kan het dus ook wel een Spreeuw zijn.
Theo van Veenendaal

HPM

Maar je hebt ook geen Draaihals kunnen vinden, of een Kleine bonte specht.
Kennelijk alleen een Merel. Dat zal het wel niet geweest zijn, dus je hebt alleen
een geluid waarvan jij denkt dat het 100% Draaihals was (alleen een beetje korter).
Als ik zelf zou denken dat ik een Draaihals in de tuin hoorde zou ik het ook niet
geloven tot ik hem zag. Zelfs in een gebied waar ze waarschijnlijker zijn zou ik
hem erbij willen zien om zeker te zijn.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Theovanv

Ja, natuurlijk had ik hem liever ook gezien, maar dat is niet gelukt. Mijn vraag is of ik met de feiten zoals in dit topic door mij gepresenteerd (5x het roepje exact zoals een Draaihals maakt) zeker kan zijn van Draaihals.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op april 07, 2010, 18:19:51 PM
Ja, natuurlijk had ik hem liever ook gezien, maar dat is niet gelukt. Mijn vraag is of ik met de feiten zoals in dit topic door mij gepresenteerd (5x het roepje exact zoals een Draaihals maakt) zeker kan zijn van Draaihals.

Ik denk het niet. Je hebt geen ervaring met het geluid van de Draaihals en je hebt geen Draaihals gezien. Een roepende draaihals daar in deze tijd is ook minder waarschijnlijk.
Maar dat geeft toch ook helemaal niet? Die Draaihals komt echt nog wel een keertje.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Adri Clements

Komende tijd wat meer luisteren en gewoon lekker buiten gaan kijken.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Certhia

Vogels kunnen afwijkende geluiden maken en met dat feit alleen al kun je bijv. Kleine bonte of Torenvalk niet uitsluiten. Voeg daarbij het feit dat je geen ervaring hebt met Draaihals, dat het ietwat vroeg is voor Draaihals en het feit dat je aan ons moet vragen of je zeker kan zijn van Draaihals, dan lijkt me het antwoord voor de hand liggen. Nee.


Marc

Theovanv

@HPM: Daar gaat het ook niet per se om ofzo, maar ik heb gewoon wel exact dat geluid gehoord, dus wat moet dan dat geluid gemaakt hebben? Ik geloof niet zo in het verhaal Spreeuw, dan had ik die wel gezien of gehoord.

@Adri en Marc: Het is vast goed bedoeld hoor ;) Maar dat zegt toch niks over wat ik nu waargenomen wordt? Ik heb het gevoel dat het een beetje afgeschoven wordt op geen ervaring met de soort dus daarom per definitie ook geen waarneming. Ik doe zo vaak waarnemingen alleen op basis van geluid en wat betreft ervaring, natuurlijk maakt dat het makkelijker en misschien zelfs geloofwaardiger, maar nogmaals, ik heb dat geluid gehoord, dat weet ik zeker, en ik ben nogal een twijfelaar bij vogelwaarnemingen, dus dat zegt iets, Het was dus ook zeker geen Kleine Bonte Specht, echt een ander geluid. De vraag is alleen of het ook echt een Draaihals was die het geluid maakte en of het qua tijd en plaats kan, dat is dus ook waarom ik het vraag, niet omdat ik niet zeker ben van wat ik zelf en een paar mensen met mij gehoord hebben.
Theo van Veenendaal

simonvb

Theo, ik kan het niet helemaal volgen. Je zegt 100% zeker te zijn van het geluid, maar.....
Vervolgens worden er diverse dingen geopperd, maar die serveer je allemaal af, want je bent 100% zeker van het geluid.  :rolleye:
Met vriendelijke groet,

Simon

Theovanv

Citaat van: simonvb op april 07, 2010, 18:35:11 PM
Theo, ik kan het niet helemaal volgen. Je zegt 100% zeker te zijn van het geluid, maar.....
Vervolgens worden er diverse dingen geopperd, maar die serveer je allemaal af, want je bent 100% zeker van het geluid.  :rolleye:
Simon: zie post van mij hierboven.
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Is gaai misschien nog een optie? Die roepen/zingen de raarste dingen en maken er een sport van (soms behoorlijk overtuigende) imitaties redelijk lang aan te houden. En ze zijn in deze tijd van het jaar erg vocaal.
Zie voor een (bij lange na niet uitputtend) overzicht hier (twee pagina's, met o.a. wielewaalimitatie op de 2e) en natuurlijk hier. Had er vanmiddag nog eentje die niet onverdienstelijk een mauwend kitten deed  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

#21
Nee, ik wil niks afschuiven. Ik geef slechts aan dat je overtuigd bent van wat je gehoord hebt terwijl je tegelijkertijd aan ons vraagt of het wel klopt. Ik zie dan iemand die twijfelt en dan heb ik mn bedenkingen omdat ik weet dat torenvalk bijvoorbeeld een pitfall is. http://www.snl.no/system/images/t/taarnfalk(falcotinnunculus).mp3 
Jij vraagt, wij antwoorden en soms moet je gewoon reeel wezen en erkennen dat je niet met zekerheid kan zeggen dat het een Draaihals was.


Marc


Sander Haak

Los van de alternatieven is dit natuurlijk een zinloze discussie. Je kan nooit exact reproduceren wat je hebt gehoord en dus kan niemand je vertellen of het inderdaad een draaihals was. Volgens mij is wel duidelijk dat er alternatieven zijn die je op basis van jouw waarneming niet uit kunt sluiten. Daar komt bij dat het moeilijk is om een geluid in je hoofd vast te houden als je daarna herhaaldelijk het werkelijke geluid van een draaihals beluisterd. Mij overkwam het deze winter ook met een mogelijke pestvogel. Thuis 100 x beluisterd en toen wist ik het niet meer. Vette pech, waarneming onzeker, volgende keer beter.

Wat zou overigens de meerwaarde zijn? Op deze wijze een soort "scoren" lijkt me toch minder interessant dan hem gewoon leuk zien. Als waarschuwing voor andere vogelaars in de regio kan je hem net zo goed op onzeker zetten. Voor de statistiek lijkt me enige betrouwbaarheid van belang.
Groet, Sander Haak (Woerden)

HJDT

#23
Ik krijg zo'n ongelooflijke deja-vu (ja daar ontbreken nog wel wat leestekens) ervaring bij deze discussie. . . . . Maar goed, ik hoef het natuurlijk niet te lezen. . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jeroen Nagtegaal

Theo. Even een tip. Onthoud dit topic en lees het over pakweg 2 a 3 jaar nog eens, dan zul je waarschijnlijk begrijpen waarom er zo gereageerd wordt. Het is en blijft een onzekere (als je daar al van kan spreken) waarneming, waarbij je vrij eigenwijs overkomt en je perse naar een soort toe wil. Was nou Gaai zeldzaam geweest, dan wil je naar Gaai toe. Dit doe je waarschijnlijk niet heel bewust maar helaas gaat het zo.
Dit merk ik zelf soms nog, zeker als ik een oud topic, of een oud mailtje tegenkom met een soortgelijke strekking.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Theo, wat zou je doen als ik zou zeggen:
" Theo, prachtig een draaihals roepend in een woonwijk, geluid lijkt op veel andere soorten die algemener in woonwijken en rond deze tijd van het jaar zijn, maar ja die ken je allemaal van buiten dus moet het wel een draaihals zijn. Proficiat!"
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

BramtK

Citaat van: Theovanv op april 07, 2010, 17:51:11 PM
Ik weet wat ik gehoord heb, een Draaihals, althans, het geluid van een Draaihals. Dat staat 100% vast.

Kijk, met dergelijke redeneringen hoef je natuurlijk geen vragen te stellen aan anderen. Want kennelijk hoef je geen antwoord.

Hoe weet jij 100% zeker dat je je niet in de luren laat leggen door een Kleine bonte specht als je nog nooit of zelfs enkele keren een Draaihals hebt gehoord!? Mijns inziens blijkt hieruit alleen al dat je de moeilijkheid van determineren op basis van geluid schromelijk onderschat, of misschien je eigen kunnen evenzo overschat.

Begrijp me goed, als jij morgen komt aanzetten met een zichtwaarneming, dan zal ik de hele dag staan juichen, maar van hierboven aangehaalde stelligheid ben ik niet onder de indruk. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: Theovanv op april 07, 2010, 18:34:30 PM
@HPM: Daar gaat het ook niet per se om ofzo, maar ik heb gewoon wel exact dat geluid gehoord, dus wat moet dan dat geluid gemaakt hebben? Ik geloof niet zo in het verhaal Spreeuw, dan had ik die wel gezien of gehoord.

@Adri en Marc: Het is vast goed bedoeld hoor ;) Maar dat zegt toch niks over wat ik nu waargenomen wordt? Ik heb het gevoel dat het een beetje afgeschoven wordt op geen ervaring met de soort dus daarom per definitie ook geen waarneming. Ik doe zo vaak waarnemingen alleen op basis van geluid en wat betreft ervaring, natuurlijk maakt dat het makkelijker en misschien zelfs geloofwaardiger, maar nogmaals, ik heb dat geluid gehoord, dat weet ik zeker, en ik ben nogal een twijfelaar bij vogelwaarnemingen, dus dat zegt iets, Het was dus ook zeker geen Kleine Bonte Specht, echt een ander geluid. De vraag is alleen of het ook echt een Draaihals was die het geluid maakte en of het qua tijd en plaats kan, dat is dus ook waarom ik het vraag, niet omdat ik niet zeker ben van wat ik zelf en een paar mensen met mij gehoord hebben.

Nogmaals: je hebt ook geen Draaihals gezien, dus als het geen Spreeuw was omdat je die niet
hebt gezien was het ook geen Draaihals omdat je die niet hebt gezien.

En het gaat er niet om dat je een waarneming alleen op het geluid doet - het grootste deel
van mijn vogelwaarnemingen is op geluid - maar dat je zeker van dat geluid moet zijn wil je
het kunnen gebruiken zonder bevestiging. Het lijkt mij dat je die bevestiging zeker nodig hebt
als je het geluid voor de eerste keer hoort.

Luister eens naar deze geluiden en vraag je dan nog eens een keer af hoeveel 100% je er
zeker van bent dat het een Draaihals was.

Draaihals
http://waarneming.nl/sound/view/2301
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_niet_vechtstreek/Draaihals_Jynx-torquilla.html

Boomvalk
http://waarneming.nl/sound/view/3468
http://www.roofvogels-hw.nl/geluiden/BoomvalkPaar.wav

Torenvalk
http://www.roofvogels-hw.nl/geluiden/Torenvalk.wav
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_veen_weide/Torenvalk_Falco-tinnunculus.html

Kleine bonte specht
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_park_bos/Kleine_Bonte_Specht_Dendrocopos-minor.html
http://www.soortenbank.nl/BIS/qtmovie.php?pagetitle=Dendrocopos%20minor%20zang/roep&thisurl=vogels/pictures/DENDROCOPOS_MINOR_SONG.MOV&width=400&height=200

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Adri Clements

@ Theo: de laatste pakweg 10 reacties spreken wel voor zich.
Soms moet je tevreden zijn met een net niet af te maken waarneming. Er zijn al zoveel opties aangedragen, maar het lijkt alsof je het toch nog steeds een net wel waarneming vind. Ok, jouw goed recht, maar wees dan verzekerd van veel kritische reacties...die er kwamen zoals te zien is.
Wat mij betreft kom je met een zichtwaarneming(+foto) nog altijd beter uit de verf dan een geluidsbeschrijving op het forum + een hoop heen-en-weer gepraat op het forum.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's