franse sprinkhanen (2)

Gestart door c.witkamp, april 05, 2010, 18:11:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

c.witkamp

groeten,

cees

Wim Bakker

#1
OK, ik zal een poging wagen:

       
  • Stauroderus scalaris (Laddersprinkhaan), mannetje
  • Stauroderus scalaris, vrouwtje
  • vrouwtje ..., Stenobothrus spec.?
  • misschien ook een vrouwtje Stauroderus scalaris? ben niet zeker
  • Eodipoda spec., heb je de vleugels gezien?
  • Stauroderus scalaris, man
  • Oedipoda spec., nimf
  • Stauroderus scalaris, man
  • Oedipoda spec.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

tekenaar

die vierde kan m.i. op zeker.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

c.witkamp

dag wim en paul,

hartelijk dank voor jullie commentaar, zal de boeken er eens op naslaan om te kijken waar ik nu precies op moet letten. Ben zo doof als wat, dus van het geluid moet ik het niet hebben  :( . Nog één vraagje: als ik weer eens sprinkhanen fotografeer wat moet ik er echt op hebben staan om ze wel te kunnen determineren of kun je dat niet altijd zeggen? Van libellen weet ik bv dat als je ze schuin van opzij fotografeert, je er in 9 van de 10 wel uit komt.

groeten,

cees.
groeten,

cees

Wim Bakker

Citeer...zal de boeken er eens op naslaan...
Heb je dit topic gezien?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=69161.0.html

CiteerBen zo doof als wat...
Da's jammer, vooral als je sprinkhanen leuk vindt. Misschien heb je iets aan een eenvoudige batdetector? Ik heb zelf een bat5, die voldoet goed.

Citeer...als ik weer eens sprinkhanen fotografeer wat moet ik er echt op hebben staan...
Kijk eens naar deze tips:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=68515.0.html
Overigens gelden voor sommige soorten specifieke eisen. Soms moet het voorhoofd er op staan, soms de kiel op de achterknie, soms de eilegkleppen, soms de onderkant van de sprinkhaan, soms... nou ja, enzovoorts. Maar laat je hierdoor niet weerhouden sprinkhanen te zoeken en fotograferen. Al doende leert men.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

c.witkamp

dag wim,

bedankt voor de tips. Ik heb gelukkig een zoon met wel een scherp gehoor, die er veel plezier in heeft zijn vader erop te wijzen dat hij gek wordt van de herrie van al die sprinkhanen. En dan ook nog niet te beroerd is er wat voor me te vangen (en dat ook nog eens netjes doet). Verder is het zo dat ik vooral sprinkhanen bekijk uit "armoede", dus als de vlinders en libellen een beetje uitblijven. Maar misschien gaat dat nog wel eens veranderen....

groeten,

cees.
groeten,

cees

David Tempelman

Tetrix en Oedipoda maken geen geluid  ;)
met vriendelijke groet,
David

Wim Bakker

Maar als je doof bent dan hoor je dat toch niet   ???
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

RoyKleukers

Van nummer 3 maak ik een bruin schavertje (Omocestus haemorrhoidalis). Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

c.witkamp

roy, nogmaals bedankt, en ik kan wel een deal met mijn zoontje maken: alles wat hij hoort is voor hem, alles wat hij ziet is voor mij. Dus ga ik me maar verdiepen in de doorntjes en de gekleurdvleugeligen

groeten,

cees.
groeten,

cees

Wim Bakker

Roy,


Wij zijn wel benieuwd hoe jij op een Bruin Schavertje komt. Wij dachten dat Stenobothrus ook nog zou kunnen.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

RoyKleukers

Ik ben bang dat een gevalletje jizz is. Je ziet wel dat de zijkielen vrij smal zijn en vrij vooraan gebogen. Misschien zijn er aanvullende foto's (bijvoorbeeld van boven), dan is het beter te zien. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Wim Bakker

CiteerIk ben bang dat een gevalletje jizz is.
Daar was ik al bang voor   ;D

CiteerJe ziet wel dat de zijkielen vrij smal zijn en vrij vooraan gebogen.
OK, weer wat geleerd.  Een foto van boven had inderdaad kunnen helpen.

Bedankt Roy!
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

c.witkamp

sorry,

geen aanvullende foto's. Ik was er vanuit gegaan dat de zijkant voldoende was voor determinatie, maar weet nu beter.

groeten,

cees.
groeten,

cees