Stekende (bijtende) vliegen

Gestart door wilde, juli 23, 2006, 22:37:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Vandaag had ik familie op bezoek en wilde ik een natuurgebied (Schotsman, Noord-Beveland) bezoeken om parnassia en wat orchissen te bekijken. We werden daar bestormd door grote horden vliegen, die op ons gingen zitten en probeerden te bijten. Het waren er vele honderden en we zijn toen onverrichterzake maar teruggekeerd, want het was niet te harden. Ze zijn ongeveer 11 tot 13 mm lang en hebben vlekkerige vleugels. Ik heb er 2 meegenomen naar huis en gefotografeerd. Het dier vloog uit mijn potje op een gordijn, vandaar de vreemde ondergrond. Weet iemand welke vlieg dit is?



Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

GerardL


Hallo Albert,


Dit is een daas. waarschijnlijk een regendaas.
Ook een speciaal vriendje van mij !


grtzzzz


Gerard

markenleij

#2
Een regendaas. De vrouwtjes steken venijnig om bloed te zuigen.

Er zijn in Nederland 7 soorten regendazen.


boogey55

CiteerEen daas, waarschijnlijk regendaas. De vrouwtjes steken venijnig om bloed te zuigen.

Te laat :D
Het enige insekt waar ik van in paniek kan raken. (tot ze dood is natuurlijk)
Groet, Pim Frijling
Wolvega

markenleij

CiteerHet enige insekt waar ik van in paniek kan raken.

Voor mij geld hetzelfde.

Robert Heemskerk

Goudoogdazen zijn ook erg irritant!!

En dan probeer je hard weg te fietsen om ze kwijt te raken.., en zonder dat je het weet zitten ze op je rug of rugzak en krijgen op deze manier ook nog een leuk ritje door het bos.

Heel hard slaan!, en dan je voet er nog eens op.. :gun:

robert,  

gardensafari

Ik houd het meest van twee-dimensionale dazen....


Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

boogey55

CiteerIk houd het meest van twee-dimensionale dazen....


Groetjes,

hans
Is wat voor te zeggen....  B)  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

GerardL


Ik neem aan dat jullie de geforceerde variant van de twee-dimensionale daas bedoelen ?



Grtzzzz

Gerard

RoyvW

#9
Als toch iets verschrikkelijk is voor iemand die door het bos trekt dan zijn het toch die daasen wel !

Daar krijg je nachtmerries van van die dingen !


Gek word je er van !
Ik heb nu toch altijd een jas bij me want ik word kapotgestoken door die dingen...

Ik denk dat dit de nachtmerrie is van iedere vlinder/insectenliefhebber.



Nu we het er toch over hebben, als wij met een groep op vlinderjacht gaan word de één helemaal niet gestoken en de ander word lek geprikt.

Komen deze vliegen op speciale geuren of soorten bloed af ?

Gr,
Roy
Onze Website :
Natuur in eigen land

Groeten,
Roy van Woerdekom

markenleij

Diegene die het minst van de knoflook heeft gegeten is de klos.

gardensafari

CiteerIk neem aan dat jullie de geforceerde variant van de twee-dimensionale daas bedoelen ?



Grtzzzz

Gerard
Dat weet ik niet. Je vraagstelling is zo ingewikkeld. Ik doel op de ongeneeslijk tweedimensionale verschijningsvorm.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Citeernatuurgebied (Schotsman, Noord-Beveland) . We werden daar bestormd door grote horden vliegen, die op ons gingen zitten en probeerden te bijten.
Hallo Albert,

Wij waren op die dag ook naar De Schotsman naar het veld waar veel orchissen te vinden zijn. Binnen 10 minuten waren we weer vertrokken, want het was niet te doen. We werden door flinke horden regendazen besprongen en flink gebeten ook. Ik heb nu nog diverse forse bobbels op armen en nek. Een heel aparte ervaring <_< Wel kon ik die dag ruim 100 regendazen aanmelden.  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland