Gewone wesp?

Gestart door thijsdegraaf, april 03, 2010, 20:51:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Is dit een gewone wesp?
En is het een koningin als ze zo vroeg rondvliegen?  :-\

Groeten, Thijs

han.endt

Het is inderdaad een Gewone Wesp. Ik denk ook dat het een koningin is. Ze verschijnen vroeg in het seizoen en zijn behoorlijk fors. Ik weet zo niet of er ook uiterlijke kenmerken zijn om ze van werksters te onderscheiden.

Corryabbink

#2
Ooit heb ik ergens gelezen dat koninginnen evenveel antenneleden hebben dan mannetjes. Dat is dus 1 lid meer dan een werkster.

Dit is een opmerking van Albert de Wilde:
"Voor alle bijen en hommels en enkele genera wespen (w.o. plooivleugelwespen) geldt dat de vrouwtjes 12 antennesegmenten hebben en de mannetjes 13. De scapus(schacht) is het eerste segment. De achterlijfsegmenten zijn resp. 6 en 7 stuks. Dat staat vermoedelijk wel in relevante determinatietabellen, maar het is voor mij algemene kennis, die ik dikwijls nodig heb."
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Citaat van: Corryabbink op april 03, 2010, 21:44:40 PM
Ooit heb ik ergens gelezen dat koninginnen evenveel antenneleden hebben dan mannetjes. Dat is dus 1 lid meer dan een werkster.
En ik tel inderdaad 13 antenneleden! Dus een koningin. Werksters hebben er 12 en mannetjes zijn er nog niet.

Corryabbink

Ik kon er ook 13 tellen. Dan moet het goed zitten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

thijsdegraaf

#5
Bedankt  :duim:
Ik had wel op de site van Albert gekeken. Maar dit wist ik niet.

Groeten,
Thijs

Harsbijtje

Dat lijkt me toch niet te kunnen kloppen dat koninginnen van limonadewespen
13 antenneleden hebben. Volgens mij hebben koninginnen en werksters
12 antenneleden en mannetjes 13!

han.endt

#7
Ik tel hier toch echt 13. Ik zou zo gauw ook niet weten waar ik het kan nazoeken, maar Corry's opmerking lijkt hier toch te kloppen.

thijsdegraaf

Ik heb nog wel gezocht, maar kan niets vinden. Misschien kan Albert de Wilde er meer over zeggen als hij tenminste langskomt.
Ik ga in ieder geval richting bed.  :-\

Thijs

wilde

#9
Het 3e segment, dus het eerste segment na het pedicellum (=2e segment - scharniersegment) is erg lang. Het lijkt op de foto door een lichtreflectie uit 2 delen te bestaan, maar dat is dus niet zo. Vrouwelijke wespen van de plooivleugelsoorten (waaronder dus koninginnen en werksters) hebben 12 segmenten; mannetjes 13.
CiteerOoit heb ik ergens gelezen dat koninginnen evenveel antenneleden hebben dan mannetjes. Dat is dus 1 lid meer dan een werkster.
Op internet staat dus een hoop onzin.
Onderstaand de kop van een overwinterende koningin.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

thijsdegraaf

Bedankt Albert.
Zo krijg ik hem er niet op. Hoewel ik tevreden was met m'n foto.
Het gekke is, dat ik van de bekendste wespensoort eigenlijk alleen de algemene dingen wist.
Ik had daarom je wespenpagina al doorgelezen.

Groeten, Thijs