Hoofdmenu

Otter?!!

Gestart door marandi, juli 23, 2006, 09:56:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

marandi

Hoihoi,

Het lijkt erg onwaarschijnlijk. Maar ik en mijn vriend denken een otter te hebben gezien.  :o
En wel in het volgende gebied: Moerenburg, aan de rand van Tilburg Zuid in Brabant. Het was vanochtend al heel vroeg, rond 7.30u.
We hebben alle andere mogelijkheden bekeken (woelrat, muskusrat, wezel, martersoort etc.), maar dat is zeker niet wat we hebben gezien. Vooral mijn vriend heeft het dier goed kunnen bekijken en zag de otter zelfs met een vis in zijn bek! Hij belde mij meteen, dus ik met mijn camera er naar toe fietsen. Na lang wachten kon ik hem nog van ver af zien, hij dook snel onder water. Ook zagen we later en verderop nog een (zelfde?) exemplaar. Maar deze was te ver weg en dus niet te fotograferen.
Morgen gaan we uiteraard al vroeg in de ochtend weer terug om nog eens te gaan spotten. Hopelijk hebben we het goed gezien want dat zou fantastisch zijn. Wie weet kunnen we ook iets op de foto krijgen.....

Groetjes Miranda.

grunsven

Kan het geen nerts geweest zijn?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)


Jeroen Nagtegaal

Maak sowieso foto's beter iets dan niets in dit geval,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marandi

We zijn er inmiddels wel achter dat het een nerts is geweest. Ik vond het zelf ook al wel heel zeldzaam, maar mijn vriend was erg overtuigd. Hoe meer foto's van otters we echter bekeken op internet, hoe overtuigder hij werd dat het geen otter was.
Het had geen lichte kleuren en was minder groot. Dus verder zoeken. Zo kwamen we er achter dat het een nerts moet zijn geweest.
De Europese heeft ook witte stukken op zijn onderlip + deze is erg bedreigd. Zeer waarschijnlijk dus een Amerikaanse nerts. Zie op URL hieronder:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_nerts  Een:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_nerts

Dan kun je ook lezen dat ze vis eten en veel rond en in het water leven.

Groetjes Miranda.

Freek Verkerk

Ook een Nerts is bijzonder! Die moet je zeker ook invoeren, zoveel waarnemingen hebben we daar niet van. Minder nog dan van otters!!!

Overigens is er kort geleden (enkele maanden geleden) wel een otter in Brabant gesignaleerd en volgens mij zelfs doodgereden. Herkomst onbekend. Gedacht wordt dat deze ontsnapt zou zijn uit een (illegale) dierentuin. Mogelijk is dit familie, als het een otter is dan.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk