"Verdwenen" Kokmeeuwen

Gestart door Jeroen Nagtegaal, maart 21, 2010, 09:25:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ha,

Gister wilde we (Rob Voesten + ik) nog een ronde maken om Kokmeeuwen af te lezen in de steden, met name Maastricht en Roermond. Toen we om half 7 bij de slaapplaats aankwamen waren er 10 meeuwen die uit het Noorden kwamen, terwijl de slaapplaats enkele 100-en meters zuidelijker lag. Na controle bleek de slaapplaats geheel leeg, een week eerder nog een 5-10.000 kokmeeuwen hier. Ook in de gehele stad Maastricht zaten nauwelijks meeuwen. pas 20-30 km noordelijk kwamen we de 1e groep tegen op een akker. Ook Roermond, waar donderdag nog 300 meeuwen in het park zaten was leeg. We hadden bij de slaapplaats meer Kleine Mantels reagerend op voer dan Kokmeeuwen! Voor mij was wel opvallend dat er ongeveer evenveel Stormmeeuwen waren dan Kokmeeuwen op de akkers, totaal hadden (grof geschat) maar 1500 Kok/Stormmeeuwen. Ook heeft Rob in Noord-Limburg woensdag en donderdag nog 15 ringen gehad, waarvan een groot deel buitenlands.

We vroegen ons af of dit op meer plekken was opgevallen in andere plekken van Nederland. De trek is voor mijn gevoel toch wel ineens gegaan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Het is altijd moeilijk te bepalen wanneer vogels precies zijn verdwenen. Langs de Haagse gracht
waar ik woon zaten kort geleden Kokmeeuwen, vnl jonge Zilvers en enkele Stormmeeuwen.
Nu zijn de kokmeeuwen (vrijwel?) verdwenen en zitten er voornamelijk volwassen Zilvers, en een
dag of vier geleden merkte ik de eerste Kleine mantel op, waarvan er nu meerdere zitten.
Het aantal Mantels zal nog sterk gaan toenemen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 21, 2010, 09:25:27 AMHa, gister wilde we (Rob Voesten + ik) nog een ronde maken om Kokmeeuwen af te lezen in de steden, met name Maastricht en Roermond. Toen we om half 7 bij de slaapplaats aankwamen waren er 10 meeuwen die uit het Noorden kwamen, terwijl de slaapplaats enkele 100-en meters zuidelijker lag. Na controle bleek de slaapplaats geheel leeg, een week eerder nog een 5-10.000 kokmeeuwen hier. Ook in de gehele stad Maastricht zaten nauwelijks meeuwen. pas 20-30 km noordelijk kwamen we de 1e groep tegen op een akker. Ook Roermond, waar donderdag nog 300 meeuwen in het park zaten was leeg. We hadden bij de slaapplaats meer Kleine Mantels reagerend op voer dan Kokmeeuwen! Voor mij was wel opvallend dat er ongeveer evenveel Stormmeeuwen waren dan Kokmeeuwen op de akkers, totaal hadden (grof geschat) maar 1500 Kok/Stormmeeuwen. Ook heeft Rob in Noord-Limburg woensdag en donderdag nog 15 ringen gehad, waarvan een groot deel buitenlands. We vroegen ons af of dit op meer plekken was opgevallen in andere plekken van Nederland. De trek is voor mijn gevoel toch wel ineens gegaan.
hoi Jeroen,

De wegtrek van 'noordelijke' Kokmeeuwen kan in sommige jaren inderdaad heel snel gaan. Bedenk ook dat het lange tijd nogal koud was, en dat daardoor de wegtrek wat vertraagd zal zijn. En dan kunnen enkele dagen met mooi weer (en met gunstige wind) inderdaad de 'trigger' zijn om meteen allemaal weg te gaan / een stuk naar het noorden / oosten op te schuiven. Hier in de stad Groningen zitten / zaten nog wel aardig wat Kokmeeuwen, maar er zitten ook al verschillende geringde vogels tussen die meer naar het zuiden hebben overwinterd. Afgelopen week bv een Finse Kokmeeuw in Groningen die Frank afgelopen winter in Amsterdam had geringd; en ik kreeg ook bericht van Frank dat een in Groningen geringde 'winterkokmeeuw' alweer een flink eind Duitsland in was gevlogen (en een ander was in Litouwen gezien). In de stad Groningen zie ik nu ook veel Kok- en Stormmeeuwen met mestpoten: dat zijn dus meeuwen die ook deels buiten de stad naar voedsel zoeken (op weilanden waar recentelijk mest overheen is gegooid).

Maar een dergelijk fenomeen (dus het in het voorjaar -vrij- plotseling verdwijnen van (bijna) alle Kok- en Stormmeeuwen) is niet echt ongebruikelijk. In sommige voorjaren gaat het wat geleidelijker (en merk je er dus minder van), in andere voorjaren kan het heel snel gaan. En ik heb (samen met Frank) in Kopenhagen ook wel eens meegemaakt dat de locale broedvogels aankwamen. In de loop van de dag zagen we ze hoog uit de lucht komen vallen: luid krijsende adulten, veelal al in zomerkleed, die zich mengden tussen de wintergasten (en die we dus flink aan het voeren waren om de ringen af te lezen). Een geweldig fenomeen om dat mee te maken. Vermoedelijk waren het vooral Kokmeeuwen die in Engeland hadden overwinterd, en wellicht die dag naar Denemarken / Kopenhagen waren gevlogen (er zit daar ook een broedkolonie).

Tot slot was er afgelopen week ook een enorme trek van (onder andere Spreeuw?) over Nederland heen. Zeer hoog (dus veel te hoog om met het blote oog te zien), maar wel goed zichtbaar op de radar. Staat ergens op internet, maar de url ben ik weer vergeten. Zoek maar eens wat op trektellen.nl / Hans van Gasteren / luchtradar / vogeltrek radar etc.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Wouter van der Ham

er vliegen er nu zo'n 1000 boven mijn hoofd!(en k.mantels,storm,zilvermeeuwen)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Folkert Jan

ik heb gemerkt dat het leekstermeer weer tjokvol met slapende meeuwen zit.
vorig jaar in de herfst enkele tienduizenden meeuwen. helaas voor mij te ver midden op het meer om met mijn scoop daar nog iets leuks tussenuit te halen.

vandaag trouwens ook uit alle hoeken groepen smienten aan zien komen vliegen die ook leken te gaan slapen op het meer.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

vogelsbennym

Hoi,

Hier in regio Zoetermeer waren tot half maart nog veel vaste wintergasten aanwezig. Vanaf 18 maart namen deze aantallen kokmeeuwen vrij sterk af. De aantallen in de steden en op de "tussenstop" slaapplaats waren gedurende enkele dagen dan ook veel lager dan in de winter. Net als bij jullie in Limburg.

Echter vrij snel, vanaf het weekend van 20 maart, werden weer nieuwe doortrekkende kokmeeuwen opgemerkt (aflezingen).
Vanaf dit weekend merk ik ook dat de terugkomsten van broedvogels nu echt goed op gang is gekomen. Gisteren (22 maart) was alweer ruim 30% van de broedvogels van vorig jaar in de kokmeeuwenkolonie Zoetermeer aanwezig (RAS-onderzoek Frank Majoor)...

Groet,
Benny Middendorp

rob_voesten

#6
Citaat van: vogelsbennym op maart 23, 2010, 13:29:52 PM
Hoi,

Hier in regio Zoetermeer waren tot half maart nog veel vaste wintergasten aanwezig. Vanaf 18 maart namen deze aantallen kokmeeuwen vrij sterk af. De aantallen in de steden en op de "tussenstop" slaapplaats waren gedurende enkele dagen dan ook veel lager dan in de winter. Net als bij jullie in Limburg.

Echter vrij snel, vanaf het weekend van 20 maart, werden weer nieuwe doortrekkende kokmeeuwen opgemerkt (aflezingen).
Vanaf dit weekend merk ik ook dat de terugkomsten van broedvogels nu echt goed op gang is gekomen. Gisteren (22 maart) was alweer ruim 30% van de broedvogels van vorig jaar in de kokmeeuwenkolonie Zoetermeer aanwezig (RAS-onderzoek Frank Majoor)...

Groet,
Benny Middendorp

Hoi Benny

Zondag in Harderwijk afgelzen. Samen met nog een paar. Onderandere Jeroen.

Stef was in de ouchten al geweest. Samen hadden we een mooie lijst van 82 verschillende individuwen. Ik weet dat daar een hele boel ringen rond vlieggen. Dus hoeveel % dat is van de kolonie weet ik niet. Maar Stef had al een ardige wast lijst bij elkaar afgelzen. Frank had daar afgelopen week ook al 53 ringen in 2 uurtjes of zo.

Klaas:

Ik denk dat Frank volgende week in Litouwen ook ardig wat van zijn eige ringen gaat aflezen. Nu alle meeuwen hier weg zijn moetten er daar behoorlijk wat zitten. Hoop dat hij een paar Limburgers daar afleest. Dat moet haast wel omdat er van uit limburg meer in Litouwen terecht komen dan vanuit Groningen teminste anders om wel in ietder geval.

Groetjes  :duim:

Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Jan vH

Bij het Valleikanaal in Amersfoort waren de Kokmeeuwen nog in de meerderheid (ongeveer twintig), verder 6 Kleine Mantel en 5 Zilver. Bij de vuilnisbelt bij Barneveld en Zeumeren heb ik er eigenlijk geen meer gezien, maar bij de eerste zaten er vast nog wel een paar
Jan van Harten
Validator Plantengallen

henkjanvdkolk

De laatste 10 dagen van maart zijn in de Blauwe Kamer (telpost) altijd spannend vanwege mogelijk grote aantallen van bepaalde soorten, waaronder smient en kokmeeuw. In deze tijd is het soms zo dat van de 1 op de andere dag ineens de kokkers/smienten verdwenen zijn (binnenland).
Vandaag was het rivierengebied ook al behoorlijk leeg qua meeuwen.

Later in april trekken er nog wel een hoop 2e jaars vogels door (die geen 'haast' hebben omdat ze niet hoeven te broeden).
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk