zwartige witte kwikstaart

Gestart door arnotenhoeve, maart 21, 2010, 00:36:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

arnotenhoeve

dag mensen, er is behoorlijk wat variatie in de witte (en gele) Kwikstaarten. Enkele variaties zijn ondersoorten, andere zijn soorten. Ik zag deze ietwat vreemde witte kwikstaart met een normaal uitziende vogel lopen in een weitje net ten noorden van Deventer. Het is een Witte Kwik. Maar het lijkt wel of er Marokkaans bloed in zit. Iemand ideeën? Foto's? Ik kan geen witte kwik meer zien (birdpix en waarneming afgespeurd)

groeten
Arno

frankneijts

Arno, kijk ook eens hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=101657.msg690342.html#new
Jouw vogel is overigens wel een stuk extremer natuurlijk (maar je foto's zijn ook erg veel beter... 8) ) waarbij de gelijkenis met Marokkaanse veel meer opvalt. Ik kom er later deze dag nog op terug, interessant fenomeen!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arnotenhoeve

Dag Frank,

En, nog ingevingen? Of is dit 'gewoon' net als het rode borstbandje bij sommige numidus-achtige Grote Bonte spechten die blijkbaar genetisch aanleg hebben voor dit soort variaties.
groeten
Arno

frankneijts

Ha Arno, ik was deze uit het oog verloren.... 8)
Maar inderdaad zou het zoiets kunnen zijn als bij die Grote Bonten maar eerlijk gezegd denk ik eerder aan variaties van Rouwkwik of misschien hybriden met Witte. Het is wel opvallend dat vergelijkbare vogels (maar dan in t.o.v. jouw vogel wat vagere uitvoeringen) vaker opduiken dit voorjaar. Zal Peter Adriaens eens vragen hier naar te kijken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Peter Adriaens zit momenteel in IJsland en had weinig gelegenheid uitgebreid te antwoorden. Hij bevestigde echter wel mijn vermoeden dat dit waarschijnlijk een Rouwkwikstaart is of toch een vogel "die iets met Rouwkwikstaart te maken heeft".
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

ligt het nou aan mij of verschillen die zwarte wangvlekken links en rechts?

Ik heb me daarnaast overigens wel eens afgevraagd waarom (/of) we hier geen verdwaalde Marokkaanse Kwikstaarten hebben; Is het een korte-afstandstrekker, of wordt er misschien overheen gekeken, of..???
(of doen we alle Marokk. kwikken af als individuele variatie??)

ter info:
in Europa 2 Marokkaanse Kwikken voor zover ik weet, allebei in Spanje.
Steven Wytema


HPM

Citaat van: scwytema op maart 31, 2010, 08:30:16 AM
ligt het nou aan mij of verschillen die zwarte wangvlekken links en rechts?

Ik heb me daarnaast overigens wel eens afgevraagd waarom (/of) we hier geen verdwaalde Marokkaanse Kwikstaarten hebben; Is het een korte-afstandstrekker, of wordt er misschien overheen gekeken, of.. ???
(of doen we alle Marokk. kwikken af als individuele variatie??)

ter info:
in Europa 2 Marokkaanse Kwikken voor zover ik weet, allebei in Spanje.

Ze trekken naar het oosten.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: scwytema op maart 31, 2010, 08:30:16 AM
ligt het nou aan mij of verschillen die zwarte wangvlekken links en rechts?

Ik heb me daarnaast overigens wel eens afgevraagd waarom (/of) we hier geen verdwaalde Marokkaanse Kwikstaarten hebben; Is het een korte-afstandstrekker, of wordt er misschien overheen gekeken, of.. ???
(of doen we alle Marokk. kwikken af als individuele variatie??)

ter info:
in Europa 2 Marokkaanse Kwikken voor zover ik weet, allebei in Spanje.

Marokkaanse Kwikstaart (M.a.subpersonata) in "The Birds of Morocco": "... is resident in most of its range but some upland populations move to lower elevations in winter and some post-breeding dispersal evidently occurs in autumn..."

Ik ken betere kandidaten voor de NL lijst......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

maartenwielstra

Interessant beest! Doet me denken aan een Witte die ik een keer heb gezien zo'n 5á10 jaar terug. Wel gewoon met een lichtgrijze i.p.v. donkergrijze rug, maar met een Marokkaanse-achtige koptekening. Dat was dan ook in eerste instantie even schrikken, en met dit beest natuurlijk nog meer! Mijn vogel had op beide wangen een verschillend patroon, waarbij één zijde echt leek op Mar., maar de andere wang niet.