Konus: Goedkope scopes

Gestart door Jan vH, maart 19, 2010, 19:01:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Hoi iedereen. Toen ik bij de start van De Frisse Blik het idee over een budgetforum dacht moest ik gelijk aan m'n eigen spotting scope denken! Ik heb een Konuspot-80, een scope die in Nederland voor ongeveer €300,- te koop is, en in het buitenland nog goedkoper. Nou lees ik eigenlijk nooit wat over Konus. Kennen jullie het merk? Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb mijne nu sinds juni vorig jaar, en ik ben er erg tevreden mee!

Twee websites:
- http://www.verrekijker-expert.nl/konuspot-20-60x80-spotting-scope-camera-adapter.html
- http://www.konus.com/prodotti.php?id_c=4&id_p=267
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Maarten Sluijter

Hoi Jan,
Heb jij bij de aanschaf van de spotting scope ook een camera adapter erbij gekregen?
Ik ben namelijk wel geïnteresseerd en ben benieuwd naar de mogelijkheden om te digiscopen.
.

Jan vH

Die heb ik er ook bij gekregen, maar in combinatie met m'n camera kreeg ik alleen 'bewijsplaatjes'. Oftewel, het werkt niet heel goed bij mij.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Timo Roeke

Wat is nou eigenlijk het kwaliteitsverschil tussen deze scope en de veel duurdere versies. Deze specificaties zijn redelijk te noemen. Wil ontzettend graag een scoop maar voor een Swa. of Zeiss moet ik toch echt wel een jaartje of twee sparen. Wat zijn jou ervaringen met een dergelijke scoop? Je krijgt er geen statief bij neem ik aan?
Ben je in het veld andere vogelaars tegengekomen die jouw scoop hebben gebruikt? Wat waren hun reacties?

Jan vH

Mijn ervaringen zijn gewoon goed. Wel is het zo dat bij harde wind de scope een beetje beweegt. Ik weet niet hoe dat bij andere scopes is, maar het zou ook aan het statief kunnen liggen. Zoom is bij mij 20-60x, dus dat is prima. Hij werd geleverd met tas, camera adapter (die is iets minder, in combinatie met mijn camera) en tafelstatief. Ik heb mijn statief van m'n opa, die gebruikte hij toch niet meer. Ik ben echt nog nooit iemand anders tegengekomen met  een Konus. Misschien moet iemand anders (die meer ervaring heeft met andere scopes) hem een keer testen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Wouter van der Ham

je moet zeker niet op een standaard bezuinigen!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan vH

Klopt, maar als je echt niet meer te besteden hebt...  :-[  En hij doet het prima. Vandaag nog mooi een Hop in beeld gehad!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Norman

Overweeg eens een gestabiliseerde (Canon) kijker.
Vaak optisch beter dan een budget scope, geen statief noodzakelijk en soms zelfs goedkoper.

http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=62

Het bereik is beperkt tot 18x, maar daarintegen heb je meer aan een heel goed beeld in 18x zoom dan aan 30x zoom in mindere kwaliteit. Mijn ervaring met de voordeligere scope (Outdoorclub 80 mm met ED en Kowa 65 mm zonder ED) is dat deze in de beginstand, doorgaans 20X, nog redelijk presteert, maar elke stapje inzoomen 3 stappen terug is in kwaliteit.

Jan vH

Ziet er inderdaad goed uit, maar ook meer dan vier keer zo duur. Maar misschien iets voor als ik m'n Konus zat ben. ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen