Hoofdmenu

Gedipte vogels

Gestart door Jarinka, maart 15, 2010, 15:11:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Na een topic over je leukste ontdekkingen kan een topic over gedipte twitchen natuurlijk niet uitblijven.

Mijn grootste dip tot nu toe was Witoogeend. Stijn en ik wisten dat hij in de Arkervaart zou moeten zitten, maar ik had van tevoren niet goed gekeken hoe hij eruit zag. Een mevrouw had een vreemde vogel op de foto gezet. Ze dacht dat het een Witoogeend was, omdat de vogel bruin was en een wit oog had, daarom dachten Stijn en ik het ook. Na lang zoeken vonden we de vogel terug, maken snel een foto en rennen naar de dichtstbijzijnde vogelaar...
Die vervolgens zijn vogelgids erbij pakt en uitlegt waarom het geen Witoogeend is, maar wél een vrouwtje Brilduiker.
De Witoogeend hebben we niet meer gezien, maar we hadden verder wel leuke soorten als Grote Zaagbek, Nonnetje, Tafeleend, Brilduiker :)... Dus wat betreft de Witoogeend gedipt, maar voor de rest was het erg leuk :duim:.

Oh ja, en ben vorige week naar de Eempolder geweest om te kijken of de Zeearend er nog zat. Na heel wat kilometers fietsen, banjeren door modderpaden en met fiets en al over slootjes springen (tip: doe dat nooit :P) kwam ik ongeveer op de plek waar hij zat, om vervolgens door tijdnood vrijwel meteen weer weg te moeten. Heb nog wel heel mooi een vrouwtje Torenvalk vlak boven het fietspad zien bidden, en had op de heenweg duizenden Kol-, Brand- en Grauwe Ganzen gezien (en ook Bonte Strandloper als nieuwe soort), dus zo mislukt was het uiteindelijk niet.

Moraal van dit verhaal: hoe erg een vogel ook gedipt is, je ziet altijd wel leuke soorten :).
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

#1
oei, nu komt er een lange lijst :(

Gister nog 4 uur lopen zoeken naar baltimore troepiaal (en nee, ik had hem nog niet) het leukste dat ik had gezien gister was een muskuseend die een kwartier lang mij op de voet heeft gevolgd. (moraal van het verhaal, je ziet niet altijd leuke soorten als je iets dipt)

2 week geleden heb ik Siberische taling en middelste bonte specht gedipt (mibo 2 keer, bij Almelo en bij berg en dal)

ik heb wel eens een steppe kiek op paar seconde na gedipt (was half uur tp in bantpolder, was op telpost)
kuifaalscholver ook op paar seconde na gedipt
Aziatische goudplevier
slangenarend
en vast nog wel iets
Gijs

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jarinka

Citaat van: Bas vd Burg op maart 15, 2010, 16:26:40 PM
En voor dips van de "oude garde" zie

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=16539.0.html
Leuk om te lezen :). Wel sneu, al die mensen die hartstikke ver gereisd hebben en die dan een leuke soort missen :P.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

En voor die van vorig jaar zie hier. Zie #7 voor een paar 'goeie herinneringen van Texel'  >:( ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robertmeer

Bladkoning! Afgelopen najaar in precies de goede tijd een weekendje op Texel geweest. Er was er een gemeld in bungalowpark Prins Hendrik. Hier drie dagen lopen zoeken, maar geen Bladkoning te vinden. Mijn vader zag hem wel een paar seconden huppen door de struikjes, maar mijn broer en ik hadden helaas niks. Tot maat van ramp ook nog een Kerkuil gemist die recht boven de auto gezeten moest hebben! (maar wel een prachtig Vuurgoudhaantje gezien). Ook op de rest van het eiland werden overal Bladkoninkjes gemeld, maar zelf niks meer gezien.

Die Siberische Taling ook gemist. Ging een dagje naar Noord-Nederland (o.a. Oosterse Tortel, Korhoen, Ransuil, MiBo) en dachten de Siberische Taling ook nog wel even binnen te koppen. Niet dus! Overal langs het kanaal gezocht, maar vogel was helaas spoorloos. De dag daarvoor was hij nog wel gezien, maar waarschijnlijk voor deze vogel net een dag te laat gegaan (hij is gister wel weer gemeld...).
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Sjoerd

Ehm ik heb gelukkig nog nooit echte grote twitches gedipt. Ben een keer naar arkemheen gegaan voor die witkopeend die jarinka ook al miste, en helaas niet gezien. Maar gelukkig toch nog wel wat andere dingen :)
Een andere keer bij arkemheen was ik aan het vogelen toen er opeens twee vogelaars lang kwamen die net 10 minuten geleden de zeearend hadden gezien op een plek waar ik ook net was geweest >:( Gelukkig toen ook nog leuke soorten als baardmannetje en nonnetje gezien.
En dit weekend was ik in nijmegen en ben ik met een aantal mensen nog gaan zoeken naar de middelste bonte specht, waar ik een uur voor moest lopen. En helaas toen geen middelste bonte specht :(
Bij mij valt het dus eigenlijk nog wel erg mee :D

Jarinka

Oh, praat me niet over Zeearenden :P. Toen Stijn en ik naar Harderhaven waren voor de IJsduiker daar, besloten we ook nog even naar Harderbroek te rijden omdat daar een uurtje geleden 3 Zeearenden waren gezien. Wij daarheen met een paar andere mensen, zijn ze net weer vertrokken.
Groeten, Jarinka Heijink

Stijn E.

Citaat van: Robertmeer op maart 15, 2010, 16:50:01 PM
Bladkoning! Afgelopen najaar in precies de goede tijd een weekendje op Texel geweest. Er was er een gemeld in bungalowpark Prins Hendrik. Hier drie dagen lopen zoeken, maar geen Bladkoning te vinden. [...]

In dat park zit ik van de zomer, even goed opletten dan, of die blako het vorig jaar leuk genoeg vond om dit jaar terug te komen :angel:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jan vH

Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 15, 2010, 18:59:48 PM
Citaat van: Robertmeer op maart 15, 2010, 16:50:01 PM
Bladkoning! Afgelopen najaar in precies de goede tijd een weekendje op Texel geweest. Er was er een gemeld in bungalowpark Prins Hendrik. Hier drie dagen lopen zoeken, maar geen Bladkoning te vinden. [...]

In dat park zit ik van de zomer, even goed opletten dan, of die blako het vorig jaar leuk genoeg vond om dit jaar terug te komen :angel:
Ik denk dat je dan toch beter in de herfstvakantie kunt gaan. Maar in de zomer is er natuurlijk ook van alles (ik ben 1 keer op Texel geweest, toen meer dan 10 nieuwe soorten in een weekend in de zomervakantie!).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Robertmeer

Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 15, 2010, 18:59:48 PM
Citaat van: Robertmeer op maart 15, 2010, 16:50:01 PM
Bladkoning! Afgelopen najaar in precies de goede tijd een weekendje op Texel geweest. Er was er een gemeld in bungalowpark Prins Hendrik. Hier drie dagen lopen zoeken, maar geen Bladkoning te vinden. [...]

In dat park zit ik van de zomer, even goed opletten dan, of die blako het vorig jaar leuk genoeg vond om dit jaar terug te komen :angel:
De eerste Bladkoninkjes arriveren rond midden september, dus ik denk dat je iets te vroeg bent Stijn.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Maarten Sluijter

Al best wel wat vogels gedipt, onder ander:
- Amerikaanse Smient in de Autrichepolder bij Westdorpe, 2 uur gezocht maar helaas.. (zie bv. http://waarneming.nl/waarneming/view/42087955)
- Geen dip, maar zeven keer naar de Brouwersdam geweest voor de Zwarte Zeekoet eindelijk binnen was (http://waarneming.nl/waarneming/view/45529898), daarna nog twee keer gezien.
- Oehoe ENCI-Groeve, de dag daarna zag ik 'm op de beleefdelente webcam...  :-[
- Zeearend; 1x naar de Oostvaardersplassen geweest, en 3x naar de Ventjagersplaten/Hellegatsplaten en 1x naar Markiezaat.. maar niks!, nog steeds geen Zeearend tot op heden.

Ik zal vast nog wel wat meer gedipt hebben, maar dit kon ik even zo bedenken.
.

Stijn E.

Citaat van: Jan vH op maart 15, 2010, 19:04:41 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 15, 2010, 18:59:48 PM
Citaat van: Robertmeer op maart 15, 2010, 16:50:01 PM
Bladkoning! Afgelopen najaar in precies de goede tijd een weekendje op Texel geweest. Er was er een gemeld in bungalowpark Prins Hendrik. Hier drie dagen lopen zoeken, maar geen Bladkoning te vinden. [...]

In dat park zit ik van de zomer, even goed opletten dan, of die blako het vorig jaar leuk genoeg vond om dit jaar terug te komen :angel:
Ik denk dat je dan toch beter in de herfstvakantie kunt gaan. Maar in de zomer is er natuurlijk ook van alles (ik ben 1 keer op Texel geweest, toen meer dan 10 nieuwe soorten in een weekend in de zomervakantie!).
Citaat van: Robertmeer op maart 15, 2010, 19:10:12 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 15, 2010, 18:59:48 PM
Citaat van: Robertmeer op maart 15, 2010, 16:50:01 PM
Bladkoning! Afgelopen najaar in precies de goede tijd een weekendje op Texel geweest. Er was er een gemeld in bungalowpark Prins Hendrik. Hier drie dagen lopen zoeken, maar geen Bladkoning te vinden. [...]

In dat park zit ik van de zomer, even goed opletten dan, of die blako het vorig jaar leuk genoeg vond om dit jaar terug te komen :angel:
De eerste Bladkoninkjes arriveren rond midden september, dus ik denk dat je iets te vroeg bent Stijn.

Ik ben weer lekker droog en ondoordacht aan het schrijven hoor  :P
Nou goed, Texel zal me in elk geval veel leuke soorten opleveren!  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Sjoerd

Wat ook wel jammer was, is dat toen ik deze herfstvakantie naar schier ging er een hop gemeld werd, maar de dag ik aankwam was ie net weg, en toen we na een kleine week weer weggingen, werd er een roodmus gezien :-X

Thijs Fijen

Mijn gaafste dip was die van een (achteraf) Bonte Tapuit op Ameland vorig jaar. Het begon met de dag van de Kaspische Plevier op Texel. Diezelfde dag moest ik naar Heka Schier om naar kamp van de JNM te gaan (moet niet, maar dat wilde ik uiteraard), heerlijk gevogeld totdat op de laatste dag dat piepje kwam van die Taigastrandloper. 'Toevallig' waren die dag Alwin met Christian op het eiland en zouden we samen terug gaan om de dagen erna te gaan vogelen. Nou goed het plan voor de zaterdag was gemaakt, we gaan de Taigastrandloper doen. Alwin was vorig jaar aan het jaarlijsten en had nog geen Humes Bladkoning, mocht er nou net een op Texel zitten. Dus wij van de Taigastrandloper naar Texel om in de regen een Humes Bladkoning te zoeken. Eenmaal op de boot komt er een piepje van een blonte tapuit (blonde Tapuit/Bonte Tapuit) en na veel heen en weer getelefoneer komt de spanning. Meteen terug naar het vasteland was niet helemaal mogelijk, dus we hebben een kwartier gezocht naar de Humes Bladkoning om weer van het eiland af te gaan (Humes gedipt ;)). We rijden richting Ameland en het zit allemaal net niet mee. We gaan de boot waarschijnlijk net missen! Wat gegoogle op de mobiele telefoon vertelt ons dat er een watertaxi gaat naar Ameland. Deze Taxi is in 10!! minuten naar de overkant. Veel gediscussieer en bijna ruzie (je bent toch gek! voor een vogel deze actie uithalen, niet normaal!) later toch maar besloten om wél te gaan (en ruzie enigszins bijgelegd ;)). Ontzettend gaaf die watertaxi! Letterlijk in 10 minuten waren we aan de overkant en we haalden de reguliere boot nog in. Fietsen huren, naar de andere kant van dat pleuriseiland fietsen tegen wind in en dan er achter komen dat je geen eten/drinken bij hebt, het hoog water is en dat er nog geen tapuit is gezien... Zoeken zoeken en nog eens zoeken, maar geen tapuit, alleen een Grote Pieper en een Zwarte Rotgans.. Een typisch geval van gedipt! Helaas, we hebben er alles aan gedaan!
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Maarten Sluijter op maart 15, 2010, 19:23:56 PM
...
- Oehoe ENCI-Groeve, de dag daarna zag ik 'm op de beleefdelente webcam...  :-[
....

Zelf zit Bijeneter niet mee. Ben er 2x voor geweest op de Meinweg. 1e maal enkele uurtjes te laat nadat ze er al ruim een week zaten.... en de 2e maal, had ik ze niet gehoord, en het "stipje" dat een Bijeter scheen te zijn heb ik afgedaan als, ut zal wel niets zijn...

En Noordse Boszanger daar begin ik niet over.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Christian

Citaat van: Thijs Fijen op maart 15, 2010, 22:02:24 PM
alleen een Grote Pieper en een Zwarte Rotgans..

En mijn fraaiste Grote Jager tot nog toe, mja daar ga je niet speciaal voor naar Ameland. Nog veel dank aan Jord Ingenbleek voor de fles cola, jullie hadden me op kunnen vegen anders.
Christian Brinkman

Bernd-Jan

Mijn grootste dippers van vorig jaar zijn de:
Kaspische plevier, helemaal naar Texel gereist, was ik net een dag te laat, gelukkig nog wel een Amerikaanse Goudplevier op 15 meter! ;D 
Groene Reiger, ff op een vrij middagje naar Zaandam geweest, helemaal niks. Hij was de dag ervoor gezien en de dag erna..
Korhoen, 15 km lopen over de Sallandse heuvelrug, helemaal niks gehoord en gezien. s'avonds bleek dat we 200 meter van de plek waren geweest waar ze zaten. We zijn toen niet doorgelopen omdat we de bus moesten halen :-\


Rickschonewille

Mijn grootste dips

Groene Reiger - Voor niets naar zaandaam gereden, erg jammer want het was echt een prachtig beest, naja volgend jaar komt ie vast wel terug.
Blonde Ruiter - 4x voor niets naar Petten gereden, steeds was de vogel eve afwezig, en steeds 30 min nadat wij weg waren, werd hij gevonden op het plekkie waar wij de hele ochtend en middag hadden gestaan. Uiteindelijk toch nog gezien.
Steppevorkstaartplevier - 4x een mislukte poging, steeds was de vogel de gehele dag kwijt, en werd als wij net 1-2 uur weg waren terug gevonden.
Zwarte Zeekoet - 3x naar de Brouwersdam gereden, 3x helemaal niks, ook weer het zelfde verhaal als bij de Blonde Ruiter en de Steppevorkstaartplevier, Nadat wij net thuis waren, werd hij doorgepiept dat hij gevonden was.


Vincent Hart

Citaat van: Rickschonewille op maart 25, 2010, 15:50:59 PM
Mijn grootste dips

Groene Reiger - Voor niets naar zaandaam gereden, erg jammer want het was echt een prachtig beest, naja volgend jaar komt ie vast wel terug.
Hoop het ook, maar in z'n vaste overwinteringsgebied in Zuid-Frankrijk is 'ie deze winter niet waargenomen - en elders ook niet  :-\
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Kuifkoekoek vandaag: een echte topdip!
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rickschonewille

Citaat van: vincenthart op maart 25, 2010, 16:16:43 PM
Citaat van: Rickschonewille op maart 25, 2010, 15:50:59 PM
Mijn grootste dips

Groene Reiger - Voor niets naar zaandaam gereden, erg jammer want het was echt een prachtig beest, naja volgend jaar komt ie vast wel terug.
Hoop het ook, maar in z'n vaste overwinteringsgebied in Zuid-Frankrijk is 'ie deze winter niet waargenomen - en elders ook niet  :-\

Aiii das wat minder. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat hij wel in Frankrijk was. Misschien een oud artikel ofzo? Naja laten we het beste hopen..

Folkert Jan

Giervalk dollarkwelder - met 100 nog wat man staan te koukleumen op de dijk en geen valk
Ringsnaveleend - dag te laat
Groene reiger - 4x van groningen naar zaandam om hem niet te zien
Iberische tjiftjaf had ik ook 2x voor nodig
Kaspische plevier - te laat plannen gemaakt en dus hoefden we niet meer, want hij was al weg
Rotszwaluw - 1 dag te laat
Blonde ruiter - 5x naar de keeg om de 5de keer net te vroeg naar huis te moeten
Terekruiter - gemist bij achter de zwarten
Breedbekstrandloper - 4x naar breebaardpolder, achter de zwarten, peasens etc om em nog steeds niet te hebben
steppevorkstaartplevier - zat er misschien wel, maar was niet te vinden tussen het onmogelijk aantal goudplevieren en kievitten dat er zal
AM smient - was in de buurt, maar had te weinig tijd om na de sibtaling nog langs woerden te gaan
Griel - net te laat en vervolgens net te vroeg weg
Kuifkoekoek - weer naar dat domme lentevreugd, om vervolgens 45 minuten te laat te komen omdat ik zo aardig was later weg te gaan zodat 2 anderen mee konden rijden


Dan nog een aantal keren wat simpelere soorten gemist zoals gestreepte strandloper (uiteindelijk bij de taigastrandloper alsnog binnen), koereiger (uiteindelijk ook nog binnen) ruigpootbuizerd (21x naar fochteloo om hem dan voor het eerst 5 minuten te zien), poelruiter (vaak genoeg naar de keeg terwijl die net afwezig was), dwerggans (krijg ik maar niet binnen)

en dan vergeet ik vast nog wel wat :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Heb je ook nog wel eens iets leuks wel?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

Citaat van: guusp op maart 25, 2010, 20:48:50 PM
Heb je ook nog wel eens iets leuks wel?

ow ja hoor :)

tegen de dips zitten soms ook wel hele makkelijke.
zo heb ik bijvoorbeeld die zwarte zeekoet bij mijn 1ste poging al op 10 meter afstand gezien, zelfde geld voor de alpenheggenmus van vlieland en de bonapartes van de keeg. ook de kleinst waterhoen, sibtaling, witkopeend, baltimoretroepiaal en oosterse tortel lukten gelijk. rode rotslijster, spaanse mus evenzo...sneeuwuil was een makkie.

Je leert gewoon steeds meer hoe je dips kunt tegengaan door gelijk de eerste of tweede dag te gaan als ik de eerste niet kan (dan zijn er vaak veel meer vogelaars, waardoor een vogel sneller kan worden gevonden en bij soorten die moeilijk te determineren zijn kun je hulp krijgen van meer ervaren mensen). en zoals mij vandaag met de kuifkoek duidelijk is geworden is dat een wijze tip van alwin borhem (volg je eigen weg) zeer wijzenlijk bleek. was ik egoïstisch geweest en was ik gewoon om 4.00 in de auto gestapt had ik hem gezien.

ag je er komen wel meer kuifkoekoeken dus daar baal ik niet zo van......meer baal ik van de groene reiger en kaspische plevier.

de struikrietzanger en sibsprink kon ik niets aan doen...die waren alweer weg voordat ik doorhad dat ze er zaten :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Alwin van Lubeck

Voor de dip gaan we naar de Alpenheggenmus. Allereerst was er die ene vogel van Vlieland. Ik weet nog dat ik toen met Mark de Vries mee ging en we besloten eerst in het Lauwersmeer te vogelen en de piep afwachten, Nooit doen! Toen kwam de piep en waren we natuurlijk te laat en was die weer foetsie. Toen kwam die ene vogel van Berkelland. Ik weet het op de dag, namelijk maandag, dat ik een telefoontje kreeg van André-Willem Faber om mee te rijden (toen we nog geen ***SPAM*** hadden), maar op dat moment viel zijn telefoon uit! Kortom hij wel er heen, ikke niet. Mijn ouders waren op dat moment weg en die kwamen maandag terug en mijn vader wilde op zich wel woensdag met mij erheen. Dinsdagavond nog gemeld, dus grote kans dat hij er nog wel zou zitten. Eenmaal aangekomen en nog geen piep gezien, toch maar even met de bewoners praten. Bleek dat hij 's ochtends om 6 uur nog aanwezig was en daarna weg was gevlogen en nooit meer gezien. Kortom, de Alpenheggenmus moet ik nog, hulde aan degene die er eentje vindt die ik wel zie!  :rolleye:
Mvg,
Alwin van Lubeck

Timo Roeke

Vandaag nog een dip. Zeearend niet kunnen vinden, ondanks het feit dat er in de dagen ervoor regelmatig twee exemplaren te zien waren op die plek. Kreeg er gelukkig een Slechtvalk voor terug. Maar hierboven staan wel een aantal flinke teleurstellingen... :) Ik heb het geluk dat ik niet betaal voor een volle tank maar zo kunnen de kosten flink oplopen.

Jarinka

Waar ben je heen geweest, Timo? De Eempolder?
Groeten, Jarinka Heijink

Timo Roeke


Jarinka

Een poosje geleden ben ik namelijk naar de Eempolder geweest voor Zeearend, maar heb toen EN Zeearend, EN Slechtvalk niet gezien (terwijl ze er wel zaten). Toen ben ik ook nog mijn tweede accu voor mijn camera kwijt geraakt.
Groeten, Jarinka Heijink