Naar welk gebied ga je het meest?

Gestart door Jarinka, maart 14, 2010, 22:38:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Hoogwater is toch beter? Want dan moeten alle vogels naar de kust, omdat het alleen daar nog ondiep is dan, toch?
Groeten, Lonnie Bregman

Maarten Sluijter

Citaat van: lonnie20 op augustus 25, 2010, 12:32:42 PM
Hoogwater is toch beter? Want dan moeten alle vogels naar de kust, omdat het alleen daar nog ondiep is dan, toch?

Ja.
.

Robert V.T

Citaat van: Matty op augustus 24, 2010, 21:46:42 PM
Ik ga het meest naar de dijk bij de Emmapolder. De Waddenzee is prachtig om te zien, :rolleye: maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik de indruk krijg dat ik toch iets verkeerd doe. Ik zie namelijk lang niet zoveel vogels daar als overal staat beschreven. Is dit het verkeerde tijdstip van het jaar? ??? Of ga ik op de verkeerde tijd op de dag?  ??? Meestal ben ik, als het mooi weer is, rond 14:00 uur op de dijk te vinden, en dan is het laag water.

Ik zie dat je daar het gebied De Ruidhorn hebt http://waarneming.nl/gebied/view/26351; als je daar nou naar toe gaat als het op het wad hoogwater is heb je de meeste kans om leuke en nieuwe soorten te zien. De meeste steltlopers en strandlopers foerageren namelijk met laagwater op het wad (dan te ver weg om te zien zonder telescoop), bij hoogwater komen ze rusten in gebieden zoals De Ruidhorn.
Met een verrekijker is dat gebied geloof ik best wel goed te overzien.
De laatste paar dagen zijn daar best leuke soort gezien zoals Grauwe Franjepoot, Temmincks Strandloper etc. :duim:
Groeten,

Robert van Tiel

Matty

Citaat van: Timo Roeke op augustus 25, 2010, 09:43:44 AM
Heb je een telescoop Mathijs?

Nee, voor een 16-jarige die nog op school zit is dat iets te duur... ;D  Al zou ik er wel graag een willen.
Bedankt, ik zal eens later op de dag er naartoe gaan.

Matty

 

De laatste paar dagen zijn daar best leuke soort gezien zoals Grauwe Franjepoot, Temmincks Strandloper etc. :duim:


Dat zag ik ook, maar die miste ik dus aldoor.. :'(  Vandaar dat ik dacht dat ik steeds fout zat.

Timo Roeke

Citaat van: Matty op augustus 25, 2010, 13:25:43 PM
Citaat van: Timo Roeke op augustus 25, 2010, 09:43:44 AM
Heb je een telescoop Mathijs?

Nee, voor een 16-jarige die nog op school zit is dat iets te duur... ;D  Al zou ik er wel graag een willen.
Bedankt, ik zal eens later op de dag er naartoe gaan.
Vooral in dit soort uitgestrekte gebieden kun je veel mislopen zonder telescoop. Bekijk anders eens de telescopen van Bynolyt. Redelijke kwaliteit voor een hele acceptabele prijs. Succes!

Matty

Bedankt, ik had niet verwacht een telescoop te zien voor maar 200 Euro, Dat is nog wel te doen. :P

Sjoerd

Citaat van: Robert V.T op augustus 25, 2010, 13:05:51 PM
De laatste paar dagen zijn daar best leuke soort gezien zoals Grauwe Franjepoot, Temmincks Strandloper etc. :duim:

Tsja, maar je moet ze ook kunnen herkennen hè? Grauwe Franjepoot is natuurlijn niet moeilijk maar Temmicks is al weer een ander verhaal... zeker met alleen een verrekijker.

Erroll

Oosterhout - Dongedijksche polders
Daar ben begonnen met vogelen :duim:

Gr Erroll
Erroll Kanters 18 jaar

Waarneming Vogels in Ned: 343

http://waarneming.nl/user/photos/61497

Jan vH

Citaat van: Timo Roeke op augustus 25, 2010, 15:41:31 PM
Citaat van: Matty op augustus 25, 2010, 13:25:43 PM
Citaat van: Timo Roeke op augustus 25, 2010, 09:43:44 AM
Heb je een telescoop Mathijs?

Nee, voor een 16-jarige die nog op school zit is dat iets te duur... ;D  Al zou ik er wel graag een willen.
Bedankt, ik zal eens later op de dag er naartoe gaan.
Vooral in dit soort uitgestrekte gebieden kun je veel mislopen zonder telescoop. Bekijk anders eens de telescopen van Bynolyt. Redelijke kwaliteit voor een hele acceptabele prijs. Succes!
Ik heb zelf een telescoop van Konuspot, uit Amerika voor 200 euro. Ook redelijke kwaliteit, en ik zou nu niet meer zonder kunnen!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

colossus

Ik ben van mijn fiets afhankelijk en woon nu goed twee jaar in Zwolle.
Dan ga je al snel naar de uiterwaarden van de IJssel, met name de Vreugderijkerwaard. Ik kom daar regelmatig andere vogelaars in de hut tegen en als iemand er wil afspreken, leuk!

Verder kun je bij Zwolle naar de Tichelgaten bij Windesheim. Kans op IJsvogel en Staartmees is daar echt heel groot. Op zondag is bedrijventerrein Hessenpoort leeg en vind je er met vrij veel gemak Paapje, Tapuit en Roodborsttapuit. Vorige week kwam ik iemand tegen die er een Ortolaan heeft gezien (is hier gemeld). Ten noorden van Zwolle liggen kolken met bos en weide en de Overijsselse Vegt en het Zwarte Water. Daar kun je eigenlijk alles treffen.

Verder vind ik het steeds leuker een zaterdagje ergens een nieuw gebied op te zoeken. bijvoorbeeld Engbertsdijkvenen, Fochteloërveen, de Dwingelose Hei, Wieden en Weerribben. De Oostvaardersplassen heb ik al een paar keer gehad.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

smoely

Meestal ga ik in het najaar tijdens het weekend naar de telpost.
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=56&land=2&site=0&datum=20101026&taal=1

In het voorjaar ga ik meer proberen om naar Breskens te gaan. Dit jaar ben ik daar 3 keer geweest.
Als ik tijd heb de woensdagnamiddag fiets ik naar de Sophiapolder in Zeeland.
En als ik veel tijd heb fiets ik naar De Blikken in Groeden. (maar dit zijn al tochten van 50km)

In de grote vakantie heb ik een tocht met mijn fiets door Zeeland gemaakt.

Norman

Citaat van: firecrest op april 27, 2010, 17:03:16 PM
AW-Duinen ligt om de hoek :)
Toch ga ik meestal naar de Kennemerduinen :P

Vanwaar die voorkeur voor de Kennemerduinen als de AWD om de hoek liggen?

Ik ben zelf helemaal fan van de AWD, vanwege de afwezigheid van fietsers, die k#thonden en stinkpaarden die ik in de kennemerduinen wel tegen kom. Daarnaast mag ik in de AWD daarlopen waar ik zelf wil en in de kennemerduinen ben ik veroordeeld tot de paden.

Vincent Hart

Lees je ook Struinen, Norman? Als het even tegenzit komt in het volgend nummer een stukje over ondergetekende en de AWD - en iets met waterspreeuwen  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

Uiteraard lees ik Struinen. Lees jij ook Fitis? Daar komt ook een stukje in over de Waterspreeuw.

Vincent Hart

Nee, schandalig genoeg krijg ik alleen het blaadje van de hoofdstedelijke vogelwerkgroep.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Frank van de Putte

Even weer on topic, mijn favoriet hier op Walcheren (ZL); Waterwingebied Oranjezon. Mooi gebied voor veel trekvogels als Kuifmees, Goudhaan, Kruisbek, Pestvogel, Bladkoning e.d.
In de zomer is het weliswaar qua vogels wat minder, maar dan wemelt het weer van de libellen en andere inscten, toch ook mooi.
En dan lopen er ook nog ca.100 Damherten, en uiteraard reeën. Maar door de afwisseling van het gebied (naaldbos/loofbos/duin/nat/droog) is dit in mijn buurt wel het gebied met de hoogste biodiversiteit, gok ik.
Entree kost 1 euro. Maar als je 70 cent in het automaat gooit krijg je ook een kaartje kwam ik pas achter  ;D

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte