Verschil juveniele en vrouwelijke adulte torenvalk

Gestart door Stefanie, augustus 03, 2023, 11:58:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stefanie

In de buurt zijn er eventjes geleden enkele jonge torenvalkjes uitgevlogen. Als niet ervaren vogelliefhebber vind ik ze verdacht veel op adulte vrouwtjes lijken.

Wat zijn de duidelijke verschillen tussen jonge torenvalkjes en adulte vrouwtjes?

Kan je aan de juveniele exemplaren het verschil in geslacht al zien of wordt dit verschil pas duidelijk eens ze hun adult verenkleed hebben?

P.S. Wordt deze subcategorie van het forum nog gebruikt? Ik merk dat veel van de laatst geopende topics al ettelijke jaren teruggaan in de tijd.

Groetjes,

Stefanie


Oenanthe

Dag Stefanie,

dit subforum wordt nog steeds gebruikt want anders had je je vraag niet kunnen posten. Probleem is alleen dat het forum over het geheel genomen steeds minder actief wordt. Minder berichten, minder reacties, minder actieve deelnemers. Dat leidt ertoe dat vragen soms niet behandeld worden. Is mij ook weleens overkomen.

Nu je vraag. Er zijn geen duidelijke in het veld waarneembare verschillen tussen vrouwtjes torenvalk en juveniele torenvalken. Hooguit is bij volwassen vrouwtjes meer slijtage aan het verenkleed zichtbaar maar daarvoor moet je de vogel of zeer duidelijk en scherp in beeld hebben of er een briljante foto van maken. In alle andere gevallen moet je er maar niet aan beginnen.

Het geslacht van jonge torenvalken is bij grote nestjongen al te bepalen aan de kleur van de bovenstaartdekveren. Die is bij mannetjes grijsblauw en bij vrouwtjes bruin. Dat moet onder gunstige omstandigheden of op een goede foto te zien zijn. Een jong mannetje is dus met een beetje geluk wel in het veld te determineren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Stefanie

Maarten, heel erg bedankt om de tijd te nemen om zo'n uitgebreid en duidelijk antwoord te formuleren!

Daar kan ik zeker mee verder. Nu weet ik weer waar ik de volgende keer op kan letten in het veld!