Hoofdmenu

vreemd beestje

Gestart door klazien, maart 14, 2010, 12:39:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

klazien

Een kleine maand geleden vond ik in de vensterbank een paar kleine beestjes. Bij "vroege vogels" heb ik gevraagd of iemand wist wat voor beestje dat was. Ik kreeg als antwoord dat het waarschijnlijk een soort boktor was, maar dat de foto te onduidelijk was om te weten om welke soort het ging. Pas enige dagen geleden, zag ik hem opnieuw en nu heb ik geprobeerd een duidelijker foto te maken. Zie bijlage. Het lijf is zo'n halve cm. groot. Er is in mijn huis in midden-nederland niets bizonders aanwezig. Ik heb geen openhaard en ik snap dus absoluut niet waar dat beestje vandaan komt. Behalve de naam, zou ik graag te weten komen hoe ik eraf kom. Het waren er nu nog maar een paar, maar hoe vermeerdert hij zich en moet ik bang zijn voor een explosie in de toekomst?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Klazien

thijsdegraaf

Welkom op waarneming Klazien,
Een apart beest zeg.
Hij staat in ieder geval niet vermeld bij de Nederlandse boktorren. Ik kan je helaas niet verder helpen. Afwachten dus maar.

Groet, Thijs

Th.Heijerman

Ik had hem al op Voege Vogels zien staan. Zeer apart geval. Het is voor mij niet eens zeker dat het een boktor betreft. Als je nog een exemplaar tegenkomt, zou je die dan willen opsturen?

Theodoor

gko

#3
iets lichter, intrigerend beestje, lijkt toch wel erg op boktor,
is er wat anders mogelijk?
met vr gr gkoopman

Th.Heijerman

Ik weet wat het (ongeveer) is. Inderdaad toch een boktor van het tribus Obriini, en wel van het genus Stenhomalis. Het zou S. taiwanus kunnen zijn. Maar er zijn binnen dit genus zeker 48 soorten bekend en het is dus mogelijk dat er look-alikes zijn.

@Klazien: heb je onlangs (dit jaar, vorig jaar) beeldjes of ander (sier)houtwerk gekocht of gekregen dat afkomstig kan zijn uit China of Japan?

Ik hou me toch nog steeds aanbevolen voor een of enkele exemplaren!

Theodoor


klazien

Beste Theodoor,

Wat bedoel je met "exemplaren aanleveren" ? Bedoel je per betere foto? Of moet ik zo'n beestje doden en in een envelop stoppen? Volgens mij heb ik niets nieuws in huis gehaald en het is dan ook een groot raadsel waar dat beestje vandaan komt. Kan hij van buiten komen?

ik hoor het wel,

Klazien

Th.Heijerman

Dag Klazien,

Ja, dat bedoel ik, in een potje stoppen en opsturen. Het mag dood of levend, dat maakt niet zoveel uit. Als het nodig is kan ik nog wel wat aanwijzingen geven over hoe je dat het beste kan inpakken.
De kevers zijn iig geïmporteerd. Ik heb in de literatuur gelezen over een import via een houten beeldje. Ze komen niet van buiten, althans het is geen soort die in Nederland buiten voorkomt.
Ik heb je al wel een mailtje gestuurd met mijn adres, dus ik hoop dat het mogelijk dat je wat exemplaren opstuurt.

Groet, Theodoor

Zonnekoning

Citaat van: klazien op maart 14, 2010, 21:56:24 PM
Wat bedoel je met "exemplaren aanleveren" ? Bedoel je per betere foto? Of moet ik zo'n beestje doden en in een envelop stoppen?
Hallo Klazien,

Dat betekend inderdaad dat het de bedoeling is dat je één of meerdere exemplaren opstuurt voor nader onderzoek.
Hoe weet ik niet precies, maar dat kan er zo uitzien en het heeft me een jaar gekost om er achter te komen wat het was.
Wat ik echter ook vreemd vind, is dat Jeanette ineens uit dit draadje is verdwenen... ???
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Th.Heijerman

Is niet zo vreemd: Jeanette vroeg mij m'n adres aan Klazien door te mailen, hetgeen ik net had gedaan. Hiermee werd haar bericht overtollig en heeft zij het verwijderd...

klazien

Zodra ik weer een exemplaar zie, zal ik hem/haar naar je toesturen, Theo.
Maar ik heb inmiddels wel bedacht, dat ik, alweer enige tijd geleden, in een tuincentrum een paar houten plantenmandjes heb gekocht, die voor de ramen hangen. Van een soort waar het tuincentrum vol van staat. Zou dat de bron kunnen zijn?

groeten,

Klazien

Th.Heijerman

Ja, dat zou goed kunnen. Je schreef dat je in het centrum van Nederland woonde: ver van Wageningen vandaan?


Theodoor

klazien

Ik woon in de buurt van Utrecht, dus niet echt in de buurt van Wageningen.

Als die houten plantenmandjes de bron zouden zijn, is het dan mogelijk dat die beestjes er pas na lange tijd (2 a 3 maanden) uit tevoorschijn komen? En dan een maand later opnieuw?

Ik realiseer me trouwens dat het betreffende soort mandje eigenlijk voor gebuik buiten bedoeld is, dus normaal zou je zo'n beestje niet opmerken.

beetlestitch

deze leven als larve in het hout van deze mandjes misschien dus even zoeken of er kleine ronde of ovale gaatjes in de takjes zitten. de cyclus zou best 1 jaar kunnen zijn en als dit toch wat tropisch achtige soorten zijn doen ze er zelfs nog wat langer over door de voor hen lagere temperatuur. de uitkomst van deze kan dan ook over meerdere weken of zelfs maanden uitlopen. hier in nederland komen ook alle kevers van een soort niet op een dag uit maar is ook over een langere tijd verdeeld. soms meer als een maand bv. vraag eens waar de mandjes vandaan komen zodat het zoek gebied wat kleiner wordt daar er over de wereld verspreid zeker 17000 soorten boktorren zijn van 20cm tot 3mm grootte. groeten toon.
Toon Keukelaar

klazien

Volgens Theo Heijerman is het een boktor van de soort Stenhomalus, mogelijk een Taiwanus. Ik heb een exemplaar naar hem opgestuurd, waarna hij tot deze conclusie kwam. Blijkbaar zijn ze toch ons huis binnengekomen in houten plantenmandjes die ik bij een tuincentrum had gekocht. Van tijd tot tijd zag ik er een paar in de vensterbank en nadat ik de mandjes met planten en al had weggegooid, heb ik ze niet meer gezien. Iedereen bedankt voor het reageren.
met vriendelijke groeten,

Klazien