Hoofdmenu

lauersoog

Gestart door Robert, juli 15, 2006, 16:51:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert

binnekort wil ik eens in het lauwersmeer gebied vogels kijken . heeft misschien iemand een tip welk in gebied ik het meenste vogels kan zien.
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

JaapHennevanger

www.lauwersmeer.com staat veel informatie je kan naar de waarnemingen kijken en bij gebieden! De Ezumakeeg is nu goed voor allerlij steltjes enzo ....
Jaap Hennevanger



Marchel Stienstra

Om veel vogels te kijken is inderdaad de Ezumakeeg noord en zuid (Friese zijde)een zeer geschikte plek. Nog steeds zijn er veel steltlopers te zien. Ook het Jaap Deensgat ( Groningse zijde) is een zeer goede plek om veel vogels te zien.

Je kunt in ieder geval om het hele Lauwersmeergebied heen rijden. Je komt dan hele mooie plekjes tegen, zoals vogelroute De Pomp en De Kollumerwaard, beide liggen aan de zuidkant van het Lauwersmeergebied (Friesland). Ook de Waddenkust heb je nog, dus veel mogelijkheden.

Dit moet lukken toch? Alvast veel plezier.

Groet Marchel

thijs

Vanaf camping de Pomp (Wielewaal, Zomertortel, Grote Lijster) start een vogelwandeling.
Zo heet ie, en het is een erg mooie wandeling oa Baardman en Grote Zillie
Ezumakeeg kan je ivm licht en afstand het beste 's avonds (6 of 7 uur) komen, als je er niet zo lang blijft, iig als laatste voordat je weggaat.
In het Ballastplaatbos, stukje ten noorden van JaapDeens (veel Kleine Zilvers en Lepelaars en Kemphanen) zitten ook Wielewalen.
Veel pelzier
Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

JaapHennevanger

De keeg is inderdaad het best met ochtend of avondlicht te kijken (heb je licht mee)
Jaap Hennevanger



P1234

#5
's Ochtends vroeg heb je in de Keeg nog wel eens last van het licht. Je kijkt, zeker in de Keeg Noord, naar het oosten, en daar komt al sinds jaar en dag de zon op :lol:

Als ik een dagje L'meer doe, ga ik 's ochtends juist vaak naar het Jaap Deensgat. Dat heeft twee voordelen; omdat je naar het westen kijkt is het licht beter, en alles ziet vaak wat verder weg. Hoe later op de dag, hoe meer luchttrilling. Zeker als het warm is, is het zicht in het JDG 's middags vaak beroerd.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

redmar_woudstra

Na 12en is het inderdaad echt waardeloos bij het Jaap Deensgat. Bij de hut kun je nog posten bij het "Roodkeelplasje", klein plasje bij de hut van het Jaap Deensgat. Hier kun je in de nazomer (augustus) vaak porseleinhoen en waterral zien, maar juli zou ook moeten kunnen!
groet,
Redmar

P1234

Hoi Robert,

Als je in de gelegenheid bent, zou ik binnenkort maar eens naar de Lauwersmeer gaan. Het is er nu erg leuk vogelen, vooral in de Ezumakeeg. Er is daar, als gevolg van de droogte, veel slik. Er lopen veel steltlopers, die zich fraai laten bekijken, en daaronder (zie de waarnemingen) bevinden zich een aantal aardige soorten.

Groet


Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jos Welbedacht

Waarvan sommige soorten meer dan aardig.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

het is de tijd er weer voor :) Elk jaar presteert de Ezumakeeg het toch maar mooi weer!
groet,
Redmar

Guus Peterse

Ja, en elk jaar weer even ver weg.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

redmar_woudstra

CiteerJa, en elk jaar weer even ver weg.
naar de Keeg bedoel je?
groet,
Redmar

Guus Peterse

Ja, dat bedoel ik. Vanuit Utrecht natuurlijk, en zonder auto.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

redmar_woudstra

hoe doe je dat dan? Bus naar lauwersoog en fiets huren?
groet,
Redmar

Guus Peterse

Dat doe ik nou juist niet, omdat het zo ver weg is. Maar misschien is bus naar lauwersoog en fiets huren een idee. Kun je een fiets huren bij Lauwersoog?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

redmar_woudstra

ik weet niet waar, maar in Lauwersoog kun je zeker een fiets huren. Dan is het overigens nog wel een redelijk stukje fietsen (15 km ofzo), maar dat is te doen.  Er gaat een bus naar Lauwersoog vanuit Groningen.
Je kunt ook lopen vanaf Dokkumer Nieuwe ZIjlen, dan moet je buslijn 63 nemen vanuit Dokkum of Buitenpost. Dan is het, ik denk, 2 km lopen. Dat ga ik zelf volgende week proberen (met weekend ov, dus lekker gratis  B) )
groet,
Redmar

Guus Peterse

Kijk, daar heb ik wat aan. Dank je.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jeroen Nagtegaal

der gaat ook een bus vanaf leeuwarden naar lauwersoog,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

redmar_woudstra

in deze tijd rijden er bussen zat volgens mij... Het jammere van het openbaar vervoer is alleen dat je praktisch nooit ergens vroeg kan zijn.....
groet,
Redmar

jeroensteenbergen

Nog een andere optie, die ik zeld nog niet heb hoeven uitproberen: neem vanuit Groningen of Leeuwarden de stoptrein, ook richting Gron. of L'warden en stap dan uit in station Buitenpost. Als je je fiets meeneemt in de trein is het dan nog een half uurtje fietsen (via Dokkumer Nieuwe Zijlen). Overigens kun je in Lauwersoog fietsen huren bij camping Lauwersoog, dit ligt iets ten zuidoosten van het dorp. Succes.

redmar_woudstra

Bedankt Jeroen, ik wou het nét gaan uitzoeken of er ergens fietsen te huur waren!
groet,
Redmar

redmar_woudstra

nog een tip: in friesland kun je nu met Arriva voor 1 euro reizen!
groet,
Redmar

Guus Peterse

CiteerNog een andere optie: neem vanuit Groningen of Leeuwarden de stoptrein, ook richting Gron. of L'warden en stap dan uit in station Buitenpost. Als je je fiets meeneemt in de trein is het dan nog een half uurtje fietsen (via Dokkumer Nieuwe Zijlen).
Nou, dat ga ik dan morgen maar eens proberen. Bij 32 graden! Oeff!!
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Antonie Blom

Citeerik weet niet waar, maar in Lauwersoog kun je zeker een fiets huren. Dan is het overigens nog wel een redelijk stukje fietsen (15 km ofzo), maar dat is te doen.  Er gaat een bus naar Lauwersoog vanuit Groningen.
Je kunt ook lopen vanaf Dokkumer Nieuwe ZIjlen, dan moet je buslijn 63 nemen vanuit Dokkum of Buitenpost. Dan is het, ik denk, 2 km lopen. Dat ga ik zelf volgende week proberen (met weekend ov, dus lekker gratis  B) )
Weet je zeker dat je dan nog met je OV kunt reizen. Ik heb een week-ov (studentenjaarkaart) en daarmee kan ik niet reizen van 16 juli tot 16 augustus.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

redmar_woudstra

@Guus: Succes!

@Antonie: ja, die van mij is nog wel geldig (ik heb weekend OV :) )
groet,
Redmar

Erik

#25
Citeer@Antonie: ja, die van mij is nog wel geldig (ik heb weekend OV :) )
Wat zijn dat nou weer voor oneerlijke praktijken...grmbl #$%^

Ik loop braaf te wachten tot mijn OV weer geldig is, zodat ik weer het land rond kan crossen...en wellicht ook weer es naar het Lauwersmeer kan gaan. Verbazingwekkend genoeg ben ik in Assen opgegroeid en ben ik nog maar 1x in het lauwersmeer geweest. Nu woon ik vier jaar in Deventer en begint het te dagen dat ik er destijds toch iets dichterbij woonde  <_<

pike