Hoofdmenu

Libellendag 2010

Gestart door Goyatlah, maart 13, 2010, 20:21:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: Goyatlah op maart 14, 2010, 10:46:49 AM
Ik ga dus komende week 30 euro starten (25 NVL, 5 voor Rene in Drenthe - toch?) Kompallemaoalgoad)
nvl is maar 20, toch?

Goyatlah

Is dat zo??? Dan wordt het dus echt problemo...)

Misschien voor alle zekerheid toch 25 storten...

Wat in iedergeval een probleem is is dat 25% van de leden vorig jaar niet betaald heeft. FFFF U AAAA
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Citaat van: Goyatlah op maart 14, 2010, 11:08:27 AM


Misschien voor alle zekerheid toch 25 storten...

Je kunt natuurlijk altijd meer geven....., maar 20 euro is genoeg
http://www.brachytron.nl/lidmaatschap.htm

ewoudploeg

#33
Dat was een leuke dag, net als anders overigens. Heel veel bekenden gezien en met nog meer mij onbekenden kennis gemaakt. Super! Ook de presentaties waren de moeite waard, al vond ik het Groene glazenmaker gedeelte wel heel uitgebreid. Misschien voor mij een beetje een te grote hoop info in een keer, maar absoluut top dat dergelijk onderzoek plaatsvindt. Nu hopen dat de resultaten van dit goede werk in de praktijk worden gebracht. Inderdaad wel veel buitenlands praat, maar ik vond dat juist wel gaaf. Met name omdat we er met Christian een heel fijne en bruikbare contactpersoon bij hebben voor ons project  :P (eigenbelang...).  Gekheid, ik vond het echt toffe bijdragen.

Citaat van: Goyatlah op maart 13, 2010, 20:21:43 PM


- Ewoud zijn huidjes verhaal. Weet niet of ik het helemaal goed begrepen heb (verberter me anders maar Ewoud), maar er zijn een aantal boeken over huidjes in de planning, iets KNNV-velgids-achtigs, een (monumentaal) werk over de exuviae in Europa, en (maar dat is eigen kennis) een 4-delige set van Richard Seidenbusch (ja, dezelfde). Ben benieuwd...


Volgens mij begrijp je het goed Dolf. Inderdaad gaan wij aan de slag met een veldgids voor Nederland en een knots van een klus voor een Europees determinatiewerk. Inderdaad had Seidenbusch (een van onze betere contacten) het plan om een groot determinatiewerk voor Europa uit te geven. De teksten en tekeningen liggen nu al een jaar of 6 op de plank, maar door hopeloze medewerking van anderen loopt dit zeer waarschijnlijk niet heel best af. Voor ons allen overigens goed nieuws, want de tabel zal nu (hoogstwaarschijnlijk) gratis en voor niets voor een ieder op het internet worden gepubliceerd, ook op de site van Christophe. Het is wel een pdf bestand van 30MB, maar dat zal geen probleem zijn. Belangrijk verschil met ons werk is dat wij gebruik maken van foto's en Seidenbusch uitsluitend van (zijn overigens zeer goede) tekeningen. Ik sluit het op dit moment niet uit dat Seidenbusch in ons Europese project als (mede)auteur zal gaan optreden. We mogen in elk geval de genoemde tabel in ons werk opnemen, in een naar onze smaak aangepaste layout. Niet gek, contact hebben met zo'n grootheid op dit gebied! Al met al dus alleen maar reden voor een groot vertrouwen in een goede afloop.

Wat ik gisteren vergeten ben te noemen (ik schaam me diep) is dat onze uitgaven naar het zich laat aanzien gezamenlijke publicaties worden van De Vlinderstichting, Stichting EIS, STOWA en uiteraard de KNNV-uitgeverij. Mogelijk komen er nog wat (mede)auteurs bij voor beide uitgaven, maar daar zijn we op dit moment nog mee aan het organiseren. Ik zal binnenkort een lapje tekst opstellen voor de Nieuwsbrief en de website van de NVL. Vooreerst zijn de reeds getoonde beelden en een soortenlijst(!!) voor de Europese gids te vinden op www.cbrochard.com/exuviae.

Overigens nog een klein berichtje voor "leveranciers" van door ons gebruikte huidjes: een bedankje wordt in het boek opgenomen en je naam zal uiteraard worden genoemd in het te-bedanken-personenlijstje.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Goyatlah

Geen idee hoeveel webspace jullie hebben, ik heb zelf enkele Gigs spare...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Andre321

Dat is goed nieuws en de medewerking van Seidenbusch zal het project hopelijk flink versnellen..in het verleden is wel eens geopperd om een Brachytron als larvehuidjes tabel uit te geven..
En eh..Groene glazenmaker lang ? Het verhaal was juist wat kort..en geen tijd voor vragen..
CiteerIk sluit het op dit moment niet uit dat Seidenbusch in ons Europese project als (mede)auteur zal gaan optreden. We mogen in elk geval de genoemde tabel in ons werk opnemen, in een naar onze smaak aangepaste layout. Niet gek, contact hebben met zo'n grootheid op dit gebied! Al met al dus alleen maar reden voor een groot vertrouwen in een goede afloop.

theomuusse

Ik ben om, volgend jaar 30 seconden achter elkaar.

Maar de beste heeft gewonnen, volgens mij voor het eerst, daar hij de quiz altijd zelf maakte.

Theo

Andre321

Nee, voordat hij de quiz maakte heeft hij ook al (minimaal) een keer gewonnen. Dus het was sowieso de tweede keer (als mijn geheugen goed is..maar gisteren bleek tijdens de quiz dat dat toch niet altijd meevalt)

JohanvantBosch

Ik vind dat jullie allemaal niet moeten piepen.... als een iemand het kan.... is het dus te doen.  >:D ;D :angel:

Goyatlah

Citaat van: JohanvantBosch op maart 14, 2010, 13:11:54 PM
Ik vind dat jullie allemaal niet moeten piepen.... als een iemand het kan.... is het dus te doen.  >:D ;D :angel:

Hoeveel had jij?

Ik 4 van de eerste 9.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Citaat van: Goyatlah op maart 14, 2010, 13:41:57 PM
Citaat van: JohanvantBosch op maart 14, 2010, 13:11:54 PM
Ik vind dat jullie allemaal niet moeten piepen.... als een iemand het kan.... is het dus te doen.  >:D ;D :angel:

Hoeveel had jij?



Johan kwam pas na de quizz.....durfde het waarschijnlijk niet aan ;) ;D 8)

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op maart 14, 2010, 13:47:45 PM
Citaat van: Goyatlah op maart 14, 2010, 13:41:57 PM
Citaat van: JohanvantBosch op maart 14, 2010, 13:11:54 PM
Ik vind dat jullie allemaal niet moeten piepen.... als een iemand het kan.... is het dus te doen.  >:D ;D :angel:

Hoeveel had jij?



Johan kwam pas na de quizz.....durfde het waarschijnlijk niet aan ;) ;D 8)

hahahaha..... anders had ik er vast minimaal 12 goed gehad....  ;D

nick w

Ik had er 0 goed, maar gaf het op een gegeven moment ook op door de snelheid en daarna was mijn blaadje een chaos. Vorig jaar hadden we overigens eerst cursus en daarna quiz, dat had misschien gescheeld  ;) ;D  Krijgen we die cursus blauw trouwens ook hier te zien, ik vond 'm erg goed.

Was ook blij met alle andere lezingen, de balans was misschien dit keer veel buitenland en weinig binnenland maar wel met overwegend een accent op natuurbeheer, wat belangrijk is. Hier zien we weinig krabbenscheer, alleen in de heemtuin en daar staat ie volgens mij ook niet diep. En geen groene glazenmakers, te ver weg van bestaande populaties vrees ik en te weinig krabbenscheer  :(
Excursie-idee?

Ik vond het wel heel leuk dat het buitenland vrijwel allemaal rond de Middellandse Zee lag, sluit mooi aan bij die Brachytron en plekken waar ik misschien nog weleens kom.

En natuurlijk fijn om bekenden terug te zien en nieuwe mensen te leren kennen, vorig jaar was 100 man wat veel om in één keer te onthouden (mensen zijn net blauwtjes, in het begin haal je alles door elkaar  ;) )

Nu benieuwd naar het seizoen en wat dat allemaal gaat brengen aan libellen en excursies, hoop toch dat de lente niet te lang op zich laat wachten. Ik heb weer heel veel zin gekregen!

Groet,
Nick W

Goyatlah

0 is een hele mooie score...
Heb je dat Alpen-boek bij Meijs gezien?

En Krabbescheer? kom maar een keer langs - in augustus of zo.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Citaat van: theomuusse op maart 14, 2010, 12:52:35 PM
Maar de beste heeft gewonnen, volgens mij voor het eerst, daar hij de quiz altijd zelf maakte.
Niet altijd! En Tim zit natuurlijk niet voor niks in de CWNO!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

Citaat van: Goyatlah op maart 13, 2010, 23:43:01 PM
In Utrechts is denk ik niets over
Hoe kom je drbij. Helegaar niet!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Misschien begrijpen we het hier niet altijd even goed.
Maar misschien hebben sommige mensen hier in het noorden wat kennis, die best relevant kan zijn voor mensen uit Holland of Utrecht. Kwaitnait, mijn expertise ligt op het moment mn bij rombouten en witttesnuiten, en niet zo bij glazenmakers. Wellicht volgend jaar weer.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's


ArjenDrost †


Goyatlah

Citaat van: ahospers op maart 15, 2010, 22:55:13 PM
Ik denk dat het antwoord op de visite kaartjes stond die Ewout uitreikte. Maar anders kan het ook  misschien op de Libellenieuwsbrief gepost worden ?

Of Arjen in Haren woont? denk ik niet.
Weet dat je verhuisd bent, maar niet waar naar toe  ;D
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Citaat van: Goyatlah op maart 15, 2010, 23:25:05 PM
Of Arjen in Haren woont? denk ik niet.
Weet dat je verhuisd bent, maar niet waar naar toe  ;D

Stad :)


Al snap ik de discussie nu even niet meer.... ;)

JohnvR

Citaat van: theomuusse op maart 13, 2010, 20:48:54 PM
De quiz:
Alle soorten op 1 na zijn Nederlandse soorten.

Vogelwaterjuffer
Tweevlek
Mercuurwaterjuffer
Bronslibel

Het is maar wat je Nederlandse soorten noemt, kwestie van definitie lijkt me. Ik heb ze nog niet in Nederland in ieder geval  ;D .

theomuusse

Versta je onder de NL-se lijst vogels ook alleen de soorten die je zelf hebt gezien?
Of die alleen het afgelopen jaar zijn gezien?
Er staat er echt maar 1 niet op de NL lijst.

Theo

JohnvR

Tja, het is natuurlijk wel flauw om een soort die bijvoorbeeld al tien of twintig jaar niet meer gezien is van iemands levenslijst af te halen. Misschien soorten pas van de lijst halen als iedereen die de soort ooit in Nederland gezien heeft overleden is? Alle soorten van de quiz staan in het Nederlands soortenregister, inclusief de Vogelwaterjuffer. De ship/airplane assisted aquiriumjuffer van Jeroen staat overigens (nog) niet in de lijst.