Hoofdmenu

Libellendag 2010

Gestart door Goyatlah, maart 13, 2010, 20:21:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Een impressie:

vrij weinig mensen - of was de zaal groter? - maar dan toch, best wel veel mensen die er niet waren.

Ik ga niet alle lezingen af, enkel diegenen waar ik het meest in het verhaal zat:
- Overzicht van de Coenagrions van Theo Muusse (toch?): graag op papier of op een website een replica. Beste wat ik ooit over dit lastige geslacht gezien heb (doet niets af aan de div. veldgidsen, hier was gewoon meer mogelijk, en wellicht meer materiaal beschikbaar).
- Libellen in Jordanie. Had dit jaar al die kant uit gewild, maar dat moet er volgend voorjaar maar van komen. Wat een soorten, vooral omdat ik van best een boel nog nooit gehoord heb - terwijl ik Dumont in mn boekenkast heb.
- Ewoud zijn huidjes verhaal. Weet niet of ik het helemaal goed begrepen heb (verberter me anders maar Ewoud), maar er zijn een aantal boeken over huidjes in de planning, iets KNNV-velgids-achtigs, een (monumentaal) werk over de exuviae in Europa, en (maar dat is eigen kennis) een 4-delige set van Richard Seidenbusch (ja, dezelfde). Ben benieuwd...
- Gerard Dutmers verhaal over Groene Glazenmaker. Wetenschappelijk goed onderbouwd (wat gaat er goed, en wat fout met Krabbescheerbeheer - mooi woord). Ook met nieuwe feiten en inzichten (bv dat Groene Glazenmakers profiteren van bomen, omdat die hun bladeren laten vallen. Leg dat wel uit aan degenen die dat werkelijk willen weten  :P ) Van belang voor iedereen die met natuurontwikkeling bezig is.

Dringend verzoek: bij lezingen over het buitenland in ieder geval de wetenschappelijke namen gebruiken. Soms snapte ik er niets meer van: beestjes die je niet thuis kunt brengen hebben dan fantasienaampjes als Turkse Bronlibel, Windvaantje, of weet niet wat. Wellicht staan die namen in de nederlandse KD, maar die heeft niet iedereen, en niet iedereen heeft er zin aan met zinloze namen rond te sjouwen.
Er zijn 6000 soorten, en om daar allemaal ook nog een keer nederlandse namen van te leren...  >:( :'(

Kennis-quiz: errug, errug moeilijk. Daarnaast ging er nog al wat fout, te snel, boel werd een aantal keren herhaald. Gevolg was dat ikzelf er na nr 9 al het bijltje er bij neer gooide (maar goed, ik zat dan op de achterste rij - met mijn ogen, en het zat er van te voren al dik in dat er een groot aantal Coenagrions voorbij zouden komen - soms met dezelfde fotos van de lezing van Theo.
Maar het verschil tussen nrs 2 en 3 en nr 1 was wel erg groot. Pleit er weer voor dat mensen na de quiz 2 of 3 keer gewonnen te hebben de eer aan anderen moeten over laten.

Nu weer wat positiefs:
verschillende oproepen van mensen of groepen voor dingen waar anderen mee aktief kunnen worden. Varieert van soortgerichte wandelingen voor de Vlinderstichting, soortenonderzoek in het Dwingelderveld, aanleveren van huidjes uit de buitenhoeken van Europa voor Ewoud, deelname aan het Europa-project in Portugal, etc.

Overigens ook een heleboel mensen wel gezien...  :duim:
Boek over Franse Alpen gekocht: fraai. Helaas had Wil Meijs noch Polen, noch Tsjechie kunnen bemachtigen.

NVL-vergadering duurde erg lang, mn vanwege financiele perikelen. 25% van de leden heeft zijn/haar lidmaatschap over 2009 (en soms zelfs 2008) nog niet betaald. Dit kan (samen met 2 nieuwe penningmeesters in 1 jaar) een vereniging om zeep helpen. SHAME!!!
Voorzitter herkozen, 2 andere bestuursleden verkozen (oa Gert, hier wel bekend).

Excursie programma is deels een copie van 2009, plus een excursie 2-Vlek in Frankrijk. Had ik een vraag over, antwoord is me nog niet helemaal duidelijk. Komt wel.

Was het voor nu (heb geen notities of agenda gebruikt, alles uit mn herinnering dus).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

theomuusse

De quiz:
Uiteindelijk werden alle fotoos 15 en 15 is 30 secondes getoond! Dat is langer dan anders.
Alle soorten op 1 na zijn Nederlandse soorten.
Alle dieren waren groot en scherp in beeld.
Alle dieren waren met meer dan 1 kenmerk te determineren.
Er zat geen soort dubbel in.
Lantaarntje, gewone pantser, tengere gras, tangpantser, tengere pantser, bruinrode HL, geelvlekHL, allemaal soorten die toch goed te doen zijn.
Geen afwijkende libellen getoond.

Hoezo erg moeilijk?

Theo

theomuusse

Deze heb ik bijvoorbeeld geschrapt, Theo

theomuusse

Ik vond het een erg gezellige, geslaagde dag!
Veel plezier iedereen het komende seizoen!

Theo

Goyatlah

Lijkt me teneral Azuur.

2x 15 sekondes is voor mij (die van bril moet switchen naar kijker en omgekeerd) veel minder tijd dan 1 x 30 sekondes en zeker op de achterste rij. Moeilijke vragen die achteraf oh ja oproepen zijn goede vragen, maar blijft het verschil tussen 1 en 2 en 3. Is wel heel erg groot.
Alle respekt trouwens voor de Bandheides en Geelvlekken waar bijna iedereen is ingetuind.

Pleit weer voor: als je de quiz 1 of 2 maal gewonnen heb, geef dan anderen de kans...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Ik vond het ook een gezellige dag. Leuk iedereen te zien/spreken. Ik vond de Jordanië lezing van Christian Monnerat ook erg leuk. Ook omdat we komende juni naar Syrië gaan voor libellen. Er zaten inderdaad wat verrassende soorten in (Crocothemis sanguinolenta, Orthetrum ransonnetti en Orthetrum abotti bv), die natuurlijk wel ook terug te vinden zijn in het atlasje van het Middellandse Zeegebied.....

Het mystery gebeuren heb ik gemist, net het laatste stukje van de tweede ronde gezien..... dat leek meer op 5 seconden dan op 15.... ;D

ArjenDrost †

Ik vond het ook erg gezellig, altijd een leuke start van het seizoen. Leuk om iedereen weer te spreken.


Persoonlijk vond ik de lezingen iets minder, iets teveel uit het buitenland. Natuurlijk leuk om te zien wat er daar allemaal voorkomt, maar ik had liever wat meer over Nederlandse beesten gezien.


Coenagrion verhaal en het GG-verhaal was wel erg nuttig. De quiz iets te hoog voor mij gegrepen ;)


Groeten, Arjen

Gert Veurink

Citaat van: Goyatlah op maart 13, 2010, 20:21:43 PM
Excursie programma is deels een copie van 2009, plus een excursie 2-Vlek in Frankrijk.

hoho en wooldse veen en libellenhuidjes (voor sommigen hier herhaling, maar niet voor NVL) en er komt meer aan! ;)

voor wat betreft je vraag. Er is contact geweest met de belgen en de  fransen, maar zij zijn er niet bij. Als dat niet het antwoord op je vraag is begrijp ik de vraag niet goed...


Ik vond het een zeer geslaagde dag! En leuk om veel van jullie te zien. Er waren volgens mij iets meer dan 80 mensen, dat is volgens mij vergelijkbaar met vorig jaar toch?
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Citaat van: Gert Veurink op maart 13, 2010, 21:19:13 PM
Ik vond het een zeer geslaagde dag! En leuk om veel van jullie te zien. Er waren volgens mij iets meer dan 80 mensen, dat is volgens mij vergelijkbaar met vorig jaar toch?
Ik had ook het idee dat er meer lege stoelen waren dan de vorige jaren... Maar misschien stonden er gewoon meer stoelen ;)

Anne Hueber †

Het was idd een zeer geslaagde dag, interessante presentaties en mooie, onbekende soorten gezien. Veel bekende, maar ook veel nieuwe gezichten gezien. De ledenvergadering was aan de lange kant, maar gelukkig kon ik me daar een beetje aan onttrekken, omdat ik m'n pootje moest strekken ;D

Goyatlah

Denk dat 2008 top jaar was, daarna telkens iets minder. Dit jaar heb ik verschillende mensen gemist, die er vorig jaar bij waren en die ik ook op excursies ben tegen gekomen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Traveller

Ik moet zeggen dat ik het een leuke dag vond. Er mocht wel wat minder buitenland en meer binnen of buurland. Jordanie vond ik wat ver weg.


Ook leuk om wat gezichten achter de namen te zien, en te spreken.



Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

Goyatlah

Citaat van: Traveller op maart 13, 2010, 21:49:48 PM
Ik moet zeggen dat ik het een leuke dag vond. Er mocht wel wat minder buitenland en meer binnen of buurland. Jordanie vond ik wat ver weg.


Ook leuk om wat gezichten achter de namen te zien, en te spreken.

???
je heet toch Jordi...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Traveller

Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

Goyatlah

Tstonturineensnaitmeeronder...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Traveller

Ik denk dat je bedoeld... Het stond er niet meer onder.


ik zag het, blijf graag anoniem, maar je herkende me dus heb het aangepast  ;)
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

Goyatlah

Citaat van: Traveller op maart 13, 2010, 22:00:50 PM
Ik denk dat je bedoeld... Het stond er niet meer onder.


ik zag het, blijf graag anoniem, maar je herkende me dus heb het aangepast  ;)

Jij weet, wat ik bedoel... en voor de rest: puzzeltje.
(En bedoeld is dus bedoelt... heb je met internet)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Andre321

#17
Vlak nadat ik binnenkwam heb ik geteld..en er waren volgens mij toch echt tussen de 90 en 100 mensen.
Aan de linkerkant zaten er in elk geval 48 mensen.. Veel mensen gezien..weinig mensen gesproken..en Johan bijv ook niet gezien...!!
Buitenland sprak me idd veel minder aan dan de lezing over Wildervank.Ledenvergadering aan de lange kant ? Hmm..penningen zijn belangrijke voor een vereniging.Tijd voor harde actie (5 euro korting als je een machtiging tekent bijv, volgens mij maakt het NVL bestuur dan nog winst).
De enige die alle stormen en winters overleefde is...Hoefnagel..!!!
Verder waren   de 15 seconden kijktijd dit jaar bij de quiz erg (te) kort.
Volgens mij ging kwam er en een a5 KNNV veldgids libellenhuidjes(32 euro) en een determinatiegids op A4 (engelstalig) uit..


http://www.cbrochard.com/exuviae/


Anne Hueber †

Citaat van: ahospers op maart 13, 2010, 22:48:47 PM
en Johan bijv ook niet gezien...!!

Andre, hoe kun je Johan nu gemist hebben met z'n paarse outfit ;) ;D

Andre321

#19
Als je in de koffiehoek zit mis je alles...waar zat ie dan ?
Was Antoine er ook ?
Overigens is de voorzitter niet HER kozen maar hebben we een nieuwe..!!

http://www.cbrochard.com/exuviae/
CiteerPleit er weer voor dat mensen na de quiz 2 of 3 keer gewonnen te hebben de eer aan anderen moeten over laten.
De beste moet gewoon winnen toch..Niet de op tien na beste (na tien afleveringen)

Anne Hueber †

Citaat van: ahospers op maart 13, 2010, 22:53:17 PM
Als je in de koffiehoek zit mis je alles...waar zat ie dan ?


Eerst aan de rechterkant achteraan, later ook rechts achter mij, derde rij.

Andre321

#21
Kijk,
Dat is niet bij de koffietafel..zodra Johan koffie gaat drinken had ik hem gespot..
De NVL had vroeger een larvehuidjes bibliotheek.

Waar is die gebleven ?
En er was toen (200-2004) toch ook nog een larvehuidjestabel met fotos ? Heb ik de laatste jaren ook niet meer gezien.


Nog nooit zo'n uitgebreide potpuuri meegemaakt met zoveel onderwerpen..
@dolf
Overigens zitten we al een jaar of vijf in de grote zaal, al was dit jaar de ingang aan de andere kant (omlopen). Stuk groter..maar ik denk dat er de laatste jaren ook een man of veertig meer komen dan destijds..

http://www.cbrochard.com/exuviae/

JohanvantBosch

#22
Citaat van: ArjenDrost op maart 13, 2010, 21:24:48 PM
Citaat van: Gert Veurink op maart 13, 2010, 21:19:13 PM
Ik vond het een zeer geslaagde dag! En leuk om veel van jullie te zien. Er waren volgens mij iets meer dan 80 mensen, dat is volgens mij vergelijkbaar met vorig jaar toch?
Ik had ook het idee dat er meer lege stoelen waren dan de vorige jaren... Maar misschien stonden er gewoon meer stoelen ;)
Vandaag was ook de EIS-dag.... dat heeft in ieder geval een aantal mensen weggehouden van de NVLdag.

Ik was inderdaad in schutkleur-paars, maar heb me verder verdekt opgesteld.

Ik vond trouwens de potpourri ook erg leuk.... en ik ben erg benieuwd naar het hele huidjesgebeuren. Zag er erg goed uit. Ik ga denk ik toch maar meedoen als er weer een cursus komt.  ;D

marcel123

#23
Citaat van: ahospers op maart 13, 2010, 22:48:47 PM
Vlak nadat ik binnenkwam heb ik geteld..en er waren volgens mij toch echt tussen de 90 en 100 mensen.
tussen 10.00 en 10.40 was de zaal nog niet vol, tijdens de eerste lezingen werden zowat alle stoelen gevuld. Normaal gesproken ga ik wandelen of het ecodrome bekijken (de otters zijn erg grappig) tijdens de alv en de quizz maar het was nu niet zulk mooi weer en ben ik blijven zitten. Maar in de ochtend voor het begin van de ALV waren vrijwel alle stoelen gevuld.
overigens ben ik van mening dat je voor het opnaam brengen van een libel en die naam opschreven 30 seconden nodig hebt.

JohanvantBosch

En.... errug goed dat Gert nu activiteitencoördinator is. Gefeliciteerd! (en dat geldt denk zowel voor Gert als voor de NVL)

Gert Veurink

#25
kostte mij ook moeite om je te ontdekken, maar uiteindelijk zag ik dat paars toch bewegen en zag dat jij het was O0

ik vond buitenland juist heel erg leuk. die nederlandse soorten kennen we wel een beetje en daarbij vind ik vooral de verdieping leuk, die kregen we ook met die blauwtjesspoedcursus, waar ik toch een paar nieuwe tips heb gehoord. Die buitenlandse soorten kon ik echt van watertanden. vooral die presentatie van Paul vond ik prachtig.

Ik vond de presentatie van Ewoud ook heel stoer, dat gaat een heel mooi boek worden van hem en Christophe.

Die quiz ging te snel, maar omdat-ie twee keer kwam vond ik dat chique opgelost. Ik had m niet zo heel best gemaakt, maar ik ga me daar niet achter verschuilen.

Ik heb teveel mensen niet of te kort gesproken, maar toch ook vrij veel wel. Ik heb in elk geval nóg meer zin in het nieuwe seizoen

edit: @Johan: thnx for the support, ik heb er zin in. Gun me even wat tijd, maar dan gaan er heus leuke dingen gebeuren.
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Ik vond het heerlijk dat Gerard het topic legde waar het is. En mensen als Astrid, Herman de H., en Jan Gerard niet helemaal als idioten behandeld worden. Groene Glazenmakerbeheer gaat helaas vaker fout dan goed. In Utrechts is denk ik niets over, maar hier is 90 % vermoedelijk ook kapot.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

Citaat van: Goyatlah op maart 13, 2010, 20:21:43 PM
25% van de leden heeft zijn/haar lidmaatschap over 2009 (en soms zelfs 2008) nog niet betaald. Dit kan (samen met 2 nieuwe penningmeesters in 1 jaar) een vereniging om zeep helpen. SHAME!!!
Ik heb me ook ooit aangemeld bij die vereniging. Nooit iets op gehoord. Dat werkt natuurlijk ook niet.
(Sybe)

ria.vogels

De leden die uit het zuiden kwamen met het openbaar vervoer kwamen een uur te laat binnen omdat er iets/iemand? onder de trein was gekomen. We konden niet meer bij elkaar zitten omdat de zaal goed gevuld was. Dus volgens mij was de zaal echt wel vol (rond de 100 mensen), vergelijkbaar met vorig jaar, maar inderdaad wel deels met andere mensen.
Lezingen van binnen- en buitenland waren interessant, maar de retorische gaven van iemand maken natuurlijk ook wat uit  :) .
Het project over de huidjes vond ik geweldig. Het enthousiasme, het nut ervan en de vormgeving. Alle lof en steun. Ik reserveer alvast een boek. Interessante huidjes die ik het komende seizoen vind, gaan naar de jongens toe.
De quizz was ook naar mijn mening te snel. Vijf seconden je ogen van het scherm om de naam op te schrijven en de volgende stond er al weer. Twee keer 15 seconden is toch echt iets anders dan 1x 30 seconden. Bij de vlinderstichting de week ervoor was het 30 seconden per vraag en dat leverde geen betere resultaten op, maar gaf wel het gevoel voldoende tijd te hebben om het foute antwoord te geven  ;D .

Ik wens iedereen een goed libellenjaar, en tot ziens bij de volgende excursie of bijeenkomst.
Groet, Ria Vogels

Goyatlah

Ik ga dus komende week 30 euro starten (25 NVL, 5 voor Rene in Drenthe - toch?) Kompallemaoalgoad)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's