Waarom Groene glazenmakers bomen nodig hebben voor voortplanting

Gestart door marcel123, maart 13, 2010, 19:47:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Op de Landelijke libellendag 13 maart 2010 werd door Gerard Dutmer een gedeelte getoond van de presentatie over het voorkomen van groene glazenmakers in de Veenkolonien.
In deze powerpointpresentatie van 100 MB wordt uitgelegd waarom Groene glazenmakers bomen nodig hebben voor hun voortplanting.

Groene glazenmaker en Krabbenscheer.ppt


Kamervragen over de groene glazenmaker: http://www.brachytron.nl/Actueel/Kamer%20vragen%20Groeneglazenmaker%2020082907.pdf

Groene glazenmaker in Utrecht: http://www.groeneglazenmaker.nl/pdf/utrecht.pdf

Groene glazenmaker Veenkolonien http://www.brachytron.nl/Brachytron/brachytronsums/Brachytron%207-2-4.pdf

HPM

Je had er wel even bij mogen vertellen dat het een powerpointpresentatie van bijna 100 Mb is.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

marcel123

Citaat van: HPM op maart 13, 2010, 19:57:52 PM
Je had er wel even bij mogen vertellen dat het een powerpointpresentatie van bijna 100 Mb is.
:duim:
Wijzigingen in italics.

Toelichting dia 18:
In 2008 zijn krabbesheerplanten uitgezet in het midden van de vaart. In 2009 blijken krabbescheer op de ondiepste plekken van de vaart te groeien waar de vaart slechts 70-80cm diep is. Blijkbaar is dat de enige geschikste plek voor krabbesheer om te groeien.

Goyatlah

Verrek, heb Gerard daar ook al naar gevraagd - hoewel... meer naar de schriftelijke en exacte (cijfertjes) versie.
Ben vanuit NM en KNNV benaderd voor libellenproject in Natura2000 gebied wat behoorlijk op de schop gaat, oa Krabbescheer wat verplaatst wordt, nieuwe petgaten, terwijl het waterpeil in nabijgelegen krabbescheerslootjes waarschijnlijk behoorlijk verandert. Gelukkig heb ik daar al de medewerking van van ons aller Herman.
Kijk daar morgen verder naar...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marcel123

Mogelijk worden de rapportjes verwerkt tot een Brachytron-artikel..maar ik kon daar niet zo lang op wachten..
:duim:
Auteur nu ook toegevoegd.

Andre321

#5
Ik vond de website van Christophe toch moeilijk te vinden..
maar hier is ie dan.
Ik ben geen krabbescheer watcher..maar ontbraken er niet een paar items? Het verhaal hing nu wel heel erg op waterdiepte. Je zou verwachten dat dit bij drijvende planten niet zo kritisch zou zijn.
Gemiste punten (denk ik dan)
- grondwatertype/kwel (werd geloof ik wel een beetje aangestipt)
- de rol van bomen verbaasde mij in elk geval wel..(bomen zorgen toch voor verzuring en nemen licht weg)
- De mannelijke en vrouwlijk planten werd niet op ingegaan
- Chemische waterkwaliteit

http://www.cbrochard.com/exuviae/

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's


vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Heb de GG-pagina op mn site geupdate met een aantal links naar artikelen, en wat nieuwe foto's toegevoegd: http://libellen.goyatlah.nl/taxa/GroeneGlazenmaker.html
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w


vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ronald

http://www.youtube.com/watch?v=pBPQ7JnXvug

de gevolgen van iets te enthousiast schonen zijn hier wel heel bijzonder, de Groene glazenmakers zijn blijkbaar door het verdwijnen van krabbenscheer gedegenereerd  :o   ;)

groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Groene Pantser Glazenmakers  ???
(ben wel bang dat je op basis van dit materiaal moeilijk een rechtszaak rond zult krijgen)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citaat van: ronald op april 05, 2010, 17:16:18 PM
http://www.youtube.com/watch?v=pBPQ7JnXvug

de gevolgen van iets te enthousiast schonen zijn hier wel heel bijzonder, de Groene glazenmakers zijn blijkbaar door het verdwijnen van krabbenscheer gedegenereerd  :o   ;)

beetje jammer... :-\

ronald

ik tref het zelf nog niet zo met de eerste zomerlibellen, maar mocht wel de eerste wegbeheerde Groene glazenmaker populatie in Friesland vinden vandaag. bij het bergummermeer is op een locatie met behoorlijke precisie elke sloot geschoond waar krabbenscheer stond, alleen een sloot waar vrijwel geen krabbenscheer groeit is ongemoeid gelaten op dat stuk.
blijft toch altijd even balen als je dat treft, zeker als het zoals hier in een natuurgebied is.
maar gelukkig groeit het wel weer aan, nu maar eens kijken hoe lang het duurt voor zo'n populatie weer terug is
groeten, Ronald van Seijen

Jeroen Nagtegaal

In Limburg hebben we Groene Bridgade die werken heel goed bij overtredingen van de Flora en Faunawet.
Een idee om de AID eens in te schakelen?

BOA's hebben wel bewijs nodig dat er krabbenscheer stond, aangezien krabbenscheer erg veel geschoons wordt wellicht uit voorzorg elk jaar één foto maken van diverse sloten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Ligt niet zo eenvoudig:
Krabbescheer op zich is niet beschermd, de GG-larven die er tussen zitten wel. Dus je moet bewijs hebben dat er een GG-populatie aanwezig was.
En zolang er "adviesburo's" zijn, die rustig in mei een half uurtje langs zulke watertjes lopen en vervolgens met een "rapport" komen dat er geen populatie is omdat er geen beesten zijn aangetroffen, kan iedereen zich lekker indekken.

Overigens moet Krabbescheer zo af en toe geschoond worden, omdat er anders op een gegeven moment geen sloot meer over is. Maar dan wel op een verantwoorde manier. Hooguit eens in de 3 jaar (wat mij betreft overigens liever niet vaker dan eens in de 5 jaar), en maximaal 50% van de oppervlakte ineens.

En de AID doet volgens mij hun best wel...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

de beheerder zal er in ieder geval op aangesproken worden, vaak helpt dat al een heel stuk, dan kijken ze in de toekomst wel uit voor dit soort slordigheden.
wat hier overigens wel wonderlijk was, is dat ze de slootbagger en krabbenscheren op de oever hebben uitgespreid, terwijl daar net een redelijk voedselarm rietlandje is, waar ik me van meen te herinneren dat er ook wat veenmos tussen stond. er wordt jaarlijks gemaaid en het maaisel wordt afgevoerd, lijkt me niet ideaal om dat zo te verrijken, volgens mij is daar ook iets goed mis gegaan.
de AID gaat overigens wel meer controleren op het opschonen van sloten als ik het goed begrepen heb, steekproeven op bepaalde plekken e.d.

ik hoop overigens dat ik er de tijd voor heb om er dit jaar te zoeken om larvenhuidjes, zouden de larven het water weer in kunnen kruipen en zonder krabbenscheer het laatste stukje groeien kunnen volbrengen? ik vermoed van niet, maar wie weet...
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Citaat van: ronald op april 17, 2010, 22:43:43 PM
ik hoop overigens dat ik er de tijd voor heb om er dit jaar te zoeken om larvenhuidjes, zouden de larven het water weer in kunnen kruipen en zonder krabbenscheer het laatste stukje groeien kunnen volbrengen? ik vermoed van niet, maar wie weet...

Ze zullen allicht proberen het water weer te vinden, en dat zal een redelijk aantal vermoedelijk ook wel lukken, als ze op een helling zitten.
De krabbescheer is voor de larven alleen van belang wegens vispredatie, maar verder niet noodzakelijk. Denk dus dat mn de oudere larven toch wel een kans hebben. De jongste beesten zijn vermoed ik net uit (of nog niet eens) en hebben weinig kans denk ik.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

de planten liggen idd op een helling, die nu nog deels onder water staat, daarom is er wel redelijke kans dat larven het water weer vinden. mogelijk kunnen ze nog profiteren van losse jonge plantjes die er waarschijnlijk nog wel zullen zitten en die vrij snel kunnen groeien. het zou wel apart zijn om larvenhuidjes van GG op iets anders dan krabbenscheer te vinden, want ze zijn toch wel behoorlijk strak in hun gewoonte om op niks anders uit te sluipen. tenminste, ik heb nog nooit een huidje op iets anders kunnen vinden, ook niet als de krabbenscheer mooi verweven was met planten als riet en egelskop.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

het gaat niet altijd even goed met het Krabbenscheerbeheer, maar regelmatig ook wel. de laatste week op drie nieuwe plekken voortplanting van Groene glazenmakers kunnen vaststellen, in de natuurgebieden Brandemeer, Rottige Meenthe en de Wieden. de eerste en de laatste zijn ook nog eens grote populaties, het is dus niet allemaal negatief, en in mijn beleving gaat het ondanks de nodige fouten toch echt heel goed! op sommige plekken zie ik de Krabbenscheer jaarlijks verder uitbreiden, ook daar zal Groene glz in de toekomst terecht kunnen.
nou ja, dat vond ik in ieder geval wel zo leuk dat ik het even wou melden.

wat misschien ook leuk is, is dat twee locaties heel ideaal zijn om de soort te zien, eentje ligt langs een rustig weggetje, de ander langs een wandelpad. bij beide is de begroeiing ook niet hoog of kwetsbaar. ik krijg nog wel eens de vraag waar te kijken voor Groene glz, nou daar dus  :)
groeten, Ronald van Seijen

vuurvlinder

#22
Tsja, wat zal ik zeggen. De eens florerende sloot achter mijn huis waar heel veel Groenen zaten is volledig vrij van krabbenscheer. Ik zie er nu slechts kinderen in rubber bootjes rond dobberen. De tweede locatie in het Kolonelsbos is ook bijna vrij van krabbenscheer. Het goede nieuws is dat er in een andere sloot een toename is van krabbenscheer. Ik hoop dat die Groenen die sloot weten te vinden!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

#23
Foto 1 was de sloot achter mijn huis zoals het ooit was.
Foto 2 en 3 zijn foto's van de vegetatie van voor en na het schonen van de tweede locatie in het Kolonelsbos.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ronald

ik kan me goed voorstellen dat je daar van baalt, als zo'n locatie onder je neus wordt wegbeheerd. maar die andere sloot zullen de groene zeker weten te vinden als de groei doorzet.
van mijn fictieve tweelingbroer heb ik trouwens gehoord dat het soms leuke resultaten oplevert als je planten uitzet op geschikte locaties, zeker als je zorgt dat de waterkwaliteit ongeveer gelijk is van beide plekken...

zelf weet ik ook nog wel enkele vervelende krabbenscheersituaties, maar ik kom op heel veel locaties in NO Nederland, en het grote plaatje is wel heel positief, dat gekke groene ding met die mooie blauwe kleur raken we echt niet meer kwijt als we zo doorgaan!
groeten, Ronald van Seijen

ronald

gister weer even op de plek gekeken bij het Bergummermeer, waar zo overdadig gehekkeld was door een communicatiefout. en dat viel zeker niet tegen, er blijken op enkele plekken toch nog matjes met oudere planten te staan, die aangevuld met nieuw spul alweer een aardige bedekking vormen. op deze plekken vond ik ook vrij makkelijk huidjes (38), op sommige plekjes zelfs heel makkelijk. mogelijk omdat larven van andere plekken deze overgebleven stukjes opgezocht hebben?
maar in ieder geval is de populatie er nog!  :)

en wat ik nog leukerder vond is een sloot in een natuurgebied (miedengebied, bij Twijzel) in noord Friesland die in ongeveer 2004 gegraven is en waar al vrij snel Krabbenscheer in is verschenen. elk jaar zag ik het wat uitbreiden, en inmiddels is het populatie waardig. gister vond ik er de eerste huidjes, echt leuk om zo'n populatie te zien ontstaan!

en wonder o wonder, het allereerste huidje wat ik er vond hing zo'n halve meter boven water op Grote Lisdodde, wat ook meteen mijn eerste Groene glz huidje is die ik op iets anders dan Krabbenscheer vond.

groeten, Ronald van Seijen

marcel123

Bij een sloot in de omgeing an het bezoekerscentrum in sint Jansklooster ben o.a. staande gehouden door de politie. Als ik het goed heb begrepen is er in ons groepje  een krabbenscheerplant uit de sloot geist om de krabbeschaar te laten zien. Daarna is de plant weer in de sloot teruggezet.
Dit werd door de lokale BOA gezien en een erderop werd geinformeerd door een politieman die zich legitimeerde wat er met de beschermde krabbescheerplant was gebeurd.  U bent dus gewaarschuwd.

Is het inderdaad zo dat sloten die propvol met krabbescheer staan niet meer geschikt zijn voor eiafzet door de groene glazenmaker? Ik heb in een sloot die goed gevuld was met krabbescheer nog wel een vroege glazenmaker eitjes zien afzetten dus was verrast door deze informatie.

ronald

wat een vervelend gedoe om zo'n plant. maar ja, wel weer mooi dat er op gelet wordt natuurlijk. ik hoop niet dat iemand bekeurt is?

teveel Krabbenscheer is idd ook weer niet goed. een volledige bedekking is nog wel heel geschikt als er voldoende water tussen de planten staat, maar als het echt proppen wordt nemen de aantallen wel af. dan is het voor GG raadzaam om er wat happen uit te nemen zodat er weer mooie overgangen ontstaan.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ik heb vandaag ca 15 beesten gezien bij een redelijk volle sloot, en dat was ca 80 % v en 20 % m wat ik op zijn minst abnormaal vind voor glazenmakers. Maar leuker was nog het jaagveld, waar tussen 50 en 100 beesten vlogen (ik 50, Herman 100). Daar was het juist andersom, min. 70% M en max. 30 % V). Heb daar dus ook geen V op de foto, alleen 3 M.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Was dat vandaag aan de Lettelberter petten? Die score is volgens mij veel hoger geweest. Voor Grootegast kan ik helaas op dit moment slechts een nul waarneming noteren. :-[
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.