te vrolijk, zal wel een tuinplant zijn.

Gestart door Grada Menting, juli 20, 2006, 22:43:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Een erg kleurrijke plant, gezien in Westkapelle, Zeeland aan de rand van een akker.


Hinko

#2
Volgens deze draad een Kokardebloem (Gaillardia), een tuinplant.

Toch ben ik niet helemaal overtuigd. Foto's op Google laten meestal een veel gedrongere plant zien met bredere bladeren terwijl exemplaren in tuinen vaak vrij hoog zijn en erg smalle bladen hebben.
mvgr, Hinko

han.endt

#3
Gekweekte vormen zijn veel compacter. Men wil immers nette perkplantjes in de tuin. Planten die opkomen na uitzaaiing raken dit snel kwijt.

mcbud

#4
Lijkt niet erg op de verwilderd Kokardebloemen (Gaillardia x grandiflora) die in de duinen bij Wijk aan Zee groeien (naast de Slanke mantelanjer). Zie bijgevoegd plaatje.
Vooral het blad is erg verschillend
Alleen de groffe anatomie van de bloeiwijze lijkt overeen te komen op een schaal die op de foto nog zichtbaar is.

Lijkt me een andere Gaillardia hybride.

vr groet

Hinko

#5
deze hoort volgens mij in hetzelfde rijtje thuis
mvgr, Hinko

Thijs van Eijk

#6
Deze Gaillardia (grandiflora) staat al een aantal jaren langs een schelpenfietspad in het Gooi. Ondanks de verzengende hitte van een nabijgelegen zandverstuiving blijft hij doorbloeien waar andere planten het loodje leggen. Kan niet anders dat hij profiteerd van het aanwezige kalk van het schelpenpad. Daarom blij verrast dat deze plant ook verwilderd wordt aangetroffen in de duinen van Wijk aan Zee.
Benieuwd of er nog meer meldingen zijn !!
Dan zou hij  best eens  in aanmerking kunnen komen als nieuwe plantensoort voor nederland.

Met vriendelijke groet,

Matthijs van Eijk.

Thijs van Eijk

Help ik krijg als enthousiaste beginneling de foto van de kokardebloem of Gaillardia niet in het bericht geplaatst

groet,

thijs van eijk

Vincent

#8
Thijs, er zijn twee manieren om een foto op dit forum te plaatsen.

1) Klik op de IMG-knop en voer de url in van de foto, als deze al op internet staat.

2) Staat de foto nog niet op internet dan kun je hem uploaden. Een stukje boven 'Ok' (om een bericht te plaatsen), staat de mogelijkheid om een foto te uploaden (maximaal 200 kb).
Vincent

Thijs van Eijk

foto Gaillardia (grandiflora)

han.endt

Citeerdeze hoort volgens mij in hetzelfde rijtje thuis
Cosmos.

Hinko

#11
CiteerCosmos
Aha, dan is Sofie d'r bloem helemaal geen Kokardebloem maar een Cosmos.

ter vergelijking deze plant
mvgr, Hinko

Niko Buiten

Dat denk ik ook. De planten van de groeiplaats in Wijk aan Zee zijn heel anders. Zoals Marc al aangaf.

Groet,

Niko Buiten.


Hinko

En Cosmos staat gewoon in de Heukels. En dus ook in te voeren op deze site.
mvgr, Hinko

Grada Menting

Als ik het goed begrijp dan is het een Cosmos en kan hij aangemeld worden. Ik zag 1 foto van deze soort en die is precies zoals die van mij.
Dank iedereen!