Brainstorm - ideeen over de opzet van het nieuwe jeugdforum

Gestart door Vincent Hart, maart 10, 2010, 17:59:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ondertussen loopt DFB al een tijdje. Zelf bekijk ik alle nieuwe topics die in het sub-board Vogels. Alleen staat er erg veel DFB topics tussen die in mijn ogen er weinig te maken hebben met vogels. Ook worden er hier geregeld topics geplaatst die beter elders kunnen. Is het een idee om toch DFB te verplaatsen naar Praat maar raak? Het is overigens niet dat ik de reacties niet waardeer, maar soms is de ervaring nog te weinig om zinnig te reageren. Maar ik vind het wel jammer dat sommige topics, door zulke reacties wel verwateren...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 11, 2010, 20:39:07 PM
Ondertussen loopt DFB al een tijdje. Zelf bekijk ik alle nieuwe topics die in het sub-board Vogels. Alleen staat er erg veel DFB topics tussen die in mijn ogen er weinig te maken hebben met vogels. Ook worden er hier geregeld topics geplaatst die beter elders kunnen. Is het een idee om toch DFB te verplaatsen naar Praat maar raak? Het is overigens niet dat ik de reacties niet waardeer, maar soms is de ervaring nog te weinig om zinnig te reageren. Maar ik vind het wel jammer dat sommige topics, door zulke reacties wel verwateren...

Zou het niet wat zijn om (dan) de naam 'Praat maar raak' te veranderen? 
Ik krijg de indruk dat er mensen zijn die het nogal negatief vinden en er
daarom liever niet posten. De inhoud zal er niet door veranderen, maar
het heeft dan in ieder geval een meer respectabel ogend label.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Vincent Hart

Volgens mij gaat het grootste deel toch wel degelijk over vogels. Daarnaast is het idee van DFB is nu juist om zoveel mogelijk faciliteiten voor jonge/beginnende vogelaars op 1 plek aan te bieden. Als je dan een topic over ringen naar Ringen gaat verplaatsen, en topics over muziek/voetbal naar Praat maar raak, verlies je die centrale plek.

Ik (en uiteraard andere admins) sta open voor argumenten hoe het beter kan, maar wat Jeroen zegt gaat in mijn ogen net zo goed op voor andere onderdelen van Vogels. En als je Vogels dagelijks doorspit en je vindt een topic niet interessant: Druk op 'Markeer als gelezen'  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: vincenthart op mei 14, 2010, 07:53:59 AM
Volgens mij gaat het grootste deel toch wel degelijk over vogels. Daarnaast is het idee van DFB is nu juist om zoveel mogelijk faciliteiten voor jonge/beginnende vogelaars op 1 plek aan te bieden. Als je dan een topic over ringen naar Ringen gaat verplaatsen, en topics over muziek/voetbal naar Praat maar raak, verlies je die centrale plek.

Ik (en uiteraard andere admins) sta open voor argumenten hoe het beter kan, maar wat Jeroen zegt gaat in mijn ogen net zo goed op voor andere onderdelen van Vogels. En als je Vogels dagelijks doorspit en je vindt een topic niet interessant: Druk op 'Markeer als gelezen'  :duim:

Dat dingen als 'Gekwetter' (de Praat maar Raak voor de jeugd, waar hele andere dingen 'behandeld' worden als in de 'echte' Praat maar Raak) en EasyBird (welke makkelijke Mystery's (zou moeten) betreffen, maar waarvan ze soms misschien beter in de Mystery thuishoren) blijven staan, top!; dat zijn dingen voor beginnende vogelaars!

Maar zoals bijvoorbeeld Tips & Tricks voor determinatie nu is uitgepakt, dingen waar zelfs determinatiekanonnen soms nog over met hun handen in hun haren zitten, lijkt dat me toch weer iets voor het -wie weet nieuwe- algemene determinatieforum.

Lekker naar buiten kan wat mij betreft ook blijven staan, voor de jongeren die wat contacten in hun buurt willen opdoen bijvoorbeeld  :duim:

Echter, sommige determinatietopics; waarom staan die nu speciaal in DFB?
Dat maakt het wat mij betreft wat onoverzichtelijk, want soms is een vraag van een beginnende vogelaar gepost in DFB, dusdanig onopvallend dat de soms moeilijke vraag niet 'goed' beantwoord word. In het nieuwe determinatieforum kan dan -indien het er komt- beter een stukje voor beginnende vogelaars komen, als dat al nodig is.

Denk er even aan dat dit mijn mening is, waar uiteraard op geargumenteerd (bestaat dat woord? xD) mag worden  ;)  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Marina

Eens met Stijn.
De cracks zie je zelden reageren op DFB, en juist van die wil je de (aanvullende) kennis hebben.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Vincent Hart

'Cracks' mogen dan niet op elk topic reageren, ze lezen wel degelijk mee. Ik zie er toch aardig wat langskomen op dagen dat ik veel op het forum zit ... Ik heb dan ook niet het idee dat bijvoorbeeld Frank hier minder, of minder uitgebreid op determinatievragen reageert dan in andere onderdelen van Vogels.

Ik kan me voorstellen dat het prettig 'voelt' als een expert een bevestigde determinatie nog eens extra bevestigt - als daar vraag naar is, moeten we natuurlijk kijken of we er iets mee kunnen doen. Maar andersom denk ik toch niet dat vragen op DFB slechter afgehandeld worden dan elders op het forum. Graag voorbeelden (mag per PM) als jullie dat wel denken, dat zou enorm zonde zijn namelijk!

Zoals Stijn terecht opmerkt, ziet het ernaar uit dat er een nieuw subforum Determinatie komt, dus zullen determinatievragen, en inderdaad wellicht ook (een deel van de) determinatieartikelen, in principe daarin terechtkomen. Dat determinatievragen nu op meerdere plekken terechtkomen (DFB, 'Wat staat er op mijn foto', het huidige Determinatie-subforum) komt omdat we op een aantal verschillende manieren hebben geprobeerd determinatievragen bij elkaar te krijgen. Dat die verschillende manieren nu naast elkaar bestaan maakt het er inderdaad niet duidelijker op. Maar als het goed is (dat is i.i.g. mijn insteek), verdwijnt dat probleem met de 'herstructurering' van het forum  :duim:   

Overigens Stijn, van welke 'determinatieartikelen' vind je dat ze te 'moeilijk' zijn? En welke mis je nog?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: vincenthart op mei 14, 2010, 16:02:18 PM
'Cracks' mogen dan niet op elk topic reageren, ze lezen wel degelijk mee. Ik zie er toch aardig wat langskomen op dagen dat ik veel op het forum zit ... Ik heb dan ook niet het idee dat bijvoorbeeld Frank hier minder, of minder uitgebreid op determinatievragen reageert dan in andere onderdelen van Vogels.

Opzich heb je gelijk, maar wat ik meer bedoelde, was dat het vooral erg onoverzichtelijk word met zoveel 'determinatieplekken'.
Maar dat merk jij zelf later in je post ook al op  ;)

Citaat van: vincenthart op mei 14, 2010, 16:02:18 PM
Overigens Stijn, van welke 'determinatieartikelen' vind je dat ze te 'moeilijk' zijn? En welke mis je nog?

Welke artikelen ik zou verplaatsen naar een nader in een ander topic te overleggen determinatieforum (volgen jullie me nog?!):


  • "1e + vroeg 2e kj grote Meeuwen in Nederland"
  • "Kleine karekiet - Bosrietzanger (concept)" (als deze überhaupt blijft bestaan, want waarom nou juist Kleine Kar en Bosriet vergelijken?)
  • "Determinatiegids Fitis vs. Tjiftjaf"
  • En eventueel mijn determinatielijstjes over o.a. Rietganzen en Spechten
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

HPM

Kleine karekiet en Bosrietzanger worden om precies dezelfde reden vergeleken als Fitis en Tjiftjaf.
Min of meer dubbelgangersoorten waar veel vragen over worden gesteld.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Stijn E.

Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 17:30:19 PM
Kleine karekiet en Bosrietzanger worden om precies dezelfde reden vergeleken als Fitis en Tjiftjaf.
Min of meer dubbelgangersoorten waar veel vragen over worden gesteld.

--
Groeten, Herman van der Meer


OK, was daar niet zo van op de hoogte, excuses.
Ik schreef het omdat ik wel meer rietvogels op bijv. Kleine Kar of Bosriet vind lijken, zeker omdat je ze vaak maar kort ziet. Maar kan me voorstellen dat dit in werkelijkheid anders is.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Marina

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 14, 2010, 17:53:26 PM
Ik schreef het omdat ik wel meer rietvogels op bijv. Kleine Kar of Bosriet vind lijken, zeker omdat je ze vaak maar kort ziet. Maar kan me voorstellen dat dit in werkelijkheid anders is.
Nee hoor, ik zie ze ook altijd maar kort.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Stijn E.

Citaat van: Marina op mei 14, 2010, 18:20:34 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 14, 2010, 17:53:26 PM
Ik schreef het omdat ik wel meer rietvogels op bijv. Kleine Kar of Bosriet vind lijken, zeker omdat je ze vaak maar kort ziet. Maar kan me voorstellen dat dit in werkelijkheid anders is.
Nee hoor, ik zie ze ook altijd maar kort.

Dan heb ik waarschijnlijk te weinig ervaring met rietvogels  ;)

Maarehh, weer on-topic?
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Marina

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 14, 2010, 19:32:23 PM
dan heb ik waarschijnlijk te weinig ervaring met rietvogels  ;)
ok, ik vergat de smiley  ;D
ik haal dat grut ook altijd door elkaar en die "...."vogeltjes blijven altijd veel te kort zitten voor een fatsoenlijke determinatie  :angel:
Citeer
Maarehh, weer on-topic?
uiteraard  8)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682