Brainstorm - ideeen over de opzet van het nieuwe jeugdforum

Gestart door Vincent Hart, maart 10, 2010, 17:59:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Daar valt vrij weinig tegenin te brengen  :duim: Ik ga m'n best doen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Jarinka op maart 13, 2010, 08:01:44 AM
Technisch zou het heel goed mogelijk moeten zijn om een bepaald deel van het forum af te schermen voor niet-ingelogde gebruikers. Ik heb zelf een poos een forum beheerd, en daar hadden we 'Stel je voor' ook afgeschermd. Als het goed is zit dat ook al standaard ingebouwd in dit forum, want bijvoorbeeld de Adminhoek wordt ermee afgeschermd.
Mensen die geen lid zijn kunnen toch niet posten in De Frisse Blik, en ze zullen zich niet gaan registeren alleen omdat ze dan bij 'Stel je voor' kunnen meelezen. Bovendien wordt de pagina dan niet geindexeerd door zoekrobots als Google, en dat is ook prettig omdat iedereen zijn/haar eigen naam gebruikt. Anders staat er vrij veel informatie online bij die namen, wat dan voor iedereen toegankelijk zou zijn.

Volgens mij wordt het forum helemaal niet geindexeerd door Google.
Overigens vind ik dat je helemaal geen persoonlijke gegevens op internet moet zetten
als je er bezwaar tegen hebt dat ze gelezen worden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Stijn E.

Citaat van: vincenthart op maart 12, 2010, 22:52:03 PM
[...] Maar ik heb een voorstel: Als jij nou een topic aanmaakt voor Ezelsbruggetjes en daar vast die van jezelf in zet, maak ik 'm pinned. Ok? [...]

Done  :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Super  :)

Als ik nog meer topics voor je moet maken die jij vervolgens vastplakt laat je het maar weten  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Bernd-Jan

#95
Leuke ideeën allemaal! Alleen ik weet niet in hoeverre het gebruikt gaat worden. Wij hebben als NJN zijnde bijv. ook al een eigen site met een forum waar al dit soort dingen op staan die jullie voordragen, zoals: determinatie discussies en een soort van 'praat maar raak' topic.
Het zou natuurlijk wel erg leuk en handig zijn om excursies en kampjes te kunnen aankondigen.

Marina

Maarruh... wordt dit nu een forum voor beginners (ongeacht de leeftijd) of voor jongeren (ongeacht de ervaring).
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jarinka

Voor allebei, Marina. De onderdelen als 'Gekwetter' zijn vooral voor jongeren, maar de determinatiedelen voor beginners. Omdat veel jongeren nog niet zo ervaren zijn (hoewel er ook een aantal zijn met heel veel ervaring), is het samengevoegd.
Groeten, Jarinka Heijink

Stijn E.

Ik ben vandaag bezig geweest met Jarinka om het topic Ezelsbruggetjes e.a. wat overzichtelijker te maken. Zoals je kunt lezen hebben we hulp van een admin nodig. Vincent, ben jij bereid?

Verder ben ik wel benieuwd of jullie het wat vinden zo  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Ja hoor dat wil ik wel, maar eerst jullie nog ff aan het werk zetten  8) . Opdracht: Zoek foto's in de database van waarneming.nl die de door jullie genoemde verschillen laten zien. Bij kleine rietgans zijn de lichte bovendelen vaak het eerste dat opvalt. En over de verschillen tussen taiga- en toendrarietgans is niemand nog zeker, dus zou geen schande zijn als dat onderdeel nog even blanco blijft  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

 :duim: Begint er al leuk uit te zien! Misschien nog wel goed om (waar je dat niet gedaan hebt) in de teksten onder de foto's een link te zetten naar de waarneming waar je de foto vandaan hebt. Zonder link heb je niet vanzelfsprekend 'toestemming' om iemands foto te gebruiken - hoewel de fotograaf in kwestie het natuurlijk een eer zou moeten vinden dat zijn/haar foto voor zoiets gebruikt wordt  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Voor de foto's: Geregeld!
Voor de geluiden: Hier kan ik de waarneming wat lastiger terugvinden, dus dat komt straks  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Prima!

* Heb even een topic met wat algemene uitleg gemaakt, zie hier. Beetje duidelijk zo, denken jullie?
* Vinden jullie het leuk als er (onder Gekwetter) een topic komt waar je je mooiste/leukste foto's kunt plaatsen? Dus een soort 'Foto van de Dag' waar je wel onbeschaamd je eigen foto kunt pluggen?  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

#104
Lijkt me erg leuk Vincent, heb je al een idee voor een naam?  :P

EDIT: MyOwnShots een idee?  :blink:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Sjoerd


Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Even een opmerking. Ik vind het een beetje verwarrend dat jullie ook "Mysterybird" gebruiken
omdat 'vanaf de buitenkant' moeilijk is te zien of het oud of jong is.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Hoi allemaal,

* In de eerste post in het Stel je voor!-topic even een tekstje opgenomen over wat je beter wel en niet over jezelf op internet kunt zetten.
* Gaan jullie het eens worden over het naam voor het foto-topic?
* Herman, mysterybird-gedeelte op DFB heet MyBi (met subtitel 'Mystery Birds speciaal voor jongere en/of beginnende vogelaars'). Het subforum heet Mysterybirds. Moet dan toch wel meevallen met de verwarring? Wil wel een Pinned Topic in MyBi zetten waarin nog eens uitgelegd wordt dat MyBi voor jongere/beginnende vogelaars is, en dat meer gevorderde vogelaars in Mysterybirds terecht kunnen, als je dat handiger lijkt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: vincenthart op maart 15, 2010, 11:41:04 AM
...
* Herman, mysterybird-gedeelte op DFB heet MyBi (met subtitel 'Mystery Birds speciaal voor jongere en/of beginnende vogelaars'). Het subforum heet Mysterybirds. Moet dan toch wel meevallen met de verwarring? Wil wel een Pinned Topic in MyBi zetten waarin nog eens uitgelegd wordt dat MyBi voor jongere/beginnende vogelaars is, en dat meer gevorderde vogelaars in Mysterybirds terecht kunnen, als je dat handiger lijkt.

Ja, zo heet het topic, maar in de berichtenlijst staat prominent 'Mysterybird'. Daar staat wel Mybi voor, maar ik moet toch steeds even goed kijken voor wie het bedoeld is.
Ter onderscheiding zouden jullie er bijvoorbeeld 'Raadselvogel' of 'Raadselpiet(je)' van kunnen maken.
Dan is het in ieder geval gelijk duidelijk.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jarinka

Of EasyBird, in plaats van Mysterybird. Dan lijkt het me wel duidelijk dat het om een beginnersMyBi gaat.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

EasyBird Foto's waarvan je moet raden welke soort erop staat
Zo dan?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marina

 :duim:  is wel duidelijker denk ik, ook voor de aanstaande nieuwe deelnemers
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Vincent Hart

#113
Ik wacht nog heel even met melden of er niet nog andere dingen qua forumstructuur om moeten. Kan dit zelf niet aanpassen en val de admin die dat wel kan liever wat minder vaak lastig, met wat meer dingen tegelijk.

* Iets anders: Ik ben niet helemaal gelukkig met de titel 'Alles over determinatie', omdat die mogelijk het idee geeft dat je daar determinatievragen moet/kan posten. Maar determinatievragen horen in het algemene gedeelte van DFB.
Insteek van het subforum 'Alles over determinatie' is enerzijds jullie eigen 'tips & tricks', en anderzijds determinatieartikelen vanuit wrn.nl - die laatsten zijn nog onderweg  ;)
Iemand een idee voor een betere titel die niet tot verwarring leidt, maar wel de lading dekt?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Sjoerd

Gewoon Tips & Tricks voor determinatie en dan eronder niet:'wat staat er op mijn foto'.

Vincent Hart

Zoals jullie wellicht al is opgevallen zijn er wat zaken gewijzigd, zoals de subtitel van DFB. Daarnaast hebben MyBi (nu EasyBird) en Alles over Determinatie (nu Tips & Trucs) een nieuwe naam/subtitel gekregen.

Volgens mij is het zo ietsje duidelijker. Eens?
(En zo niet, waarom niet, en hoe kan het (nog) beter? ;))
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest


Ik mis 2 dingetjes nog een beetje:

Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 14, 2010, 18:14:00 PM
MyOwnShots een idee?  :)
Het al eerder voorgestelde topic voor je eigen foto's.


en


Citaat van: Sjoerd V.link=topic=101235.msg686199#msg686199 date=1268242074[font=&quot]
Dit vind ik zeker eenleuk plan. Het is ook leuk om een keer met elkaar te kunnen overleggen wat ernou op de foto's staat en elkaar verder op weg te helpen. En natuurlijk zijn erdan niet die 'experts' die je steeds voor zijn[/font]Als we erhier dan niet uitkomen kan er altijd nog iemand van buitenaf tips geven, ofgewoon het antwoord.
Misschien handig om hier ook een apart sub-board voor te maken?

Vincent Hart

MyOwnShots aangemaakt als Pinned Topic; iemand ideeen voor een naam voor het door Sjoerd voorgestelde onderdeel?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Ok, heel eentonig op MyOwnShots: What'sTheName
En voor wat meer variatie: De Frisse Determinatie
En een hele andere kant op: Determinatie door de jeugd, maar das weer heel stijf  :P
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Sjoerd

een nederlandse naam zou ook wel weer eens leuk zijn... Zal wel even denken... ;)