Steenuil Broedseizoen 2010, hoe gaat het bij jullie?

Gestart door Peter Boelee, maart 08, 2010, 09:48:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Boelee

In dit nieuwe topic kunnen jullie alles kwijt over het broeden van 'jullie' steenuilen. Ik denk dat iedereen het leuk vindt om te kunnen lezen hoe het er in jouw gebied aan toe gaat. Dit forum telt nu over de veertig deelnemers verspreid over Nederland en België, dus zou  iedereen hier een soort journaal bij kunnen houden over zijn of haar bevindingen. Zo kunnen we vergelijken of de steenuilen in onze gebieden op dezelfde dag hun eerste ei leggen. Of misschien kunnen we zo te weten komen of dit seizoen beter gaat dan de twee hier voor? Alle bijzonderheden, waarnemingen enz die je met ons wilt delen, kunnen in deze topic worden ingevoerd. Nog even een waarschuwing, zet er geen adressen of coördinaten bij.
Succes!
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Peter Boelee

Ik open deze topic zoals jullie al van mij gewend zijn... ;)
Ik ben zondag 7 maart vanaf half 11 's morgens een rondje gaan rijden langs deplekken waar ik weet dat er steenuilen zitten. En zo heb ik er 6 kunnenzien, lekker uit de wind in het zonnetje. Op de foto een steenuil vooreen kast, die ik vorig jaar heb geplaatst in een Notenboom. Op die plekhing al een kast, waarin ieder jaar eieren werden gelegd en met succes uitgebroed. Vorig jaar besloot de eigenaar een stalenloods te bouwen, op maar drie meter afstand van deze kast. Toen men de fundering had liggen constateerde ik dat er al jongen in de kast lagen. Natuurlijk mag je op zo'n moment de bouw stilleggen, maar als ik dat had laten doen, was ik op meerdere erven niet meer welkom. Ik heb het zo gelaten en net voor het uitvliegen hebben we drie mooie dikke jonge steenuilen kunnen ringen. Steenuilen zijn niet zo gemakkelijk te verstoren, is dat ook jullie ervaring?
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Philippe Smets

Hallo,

afgelopen week winter controle's gedaan. Is de boom waar de kast in hangt niet omgevallen ? Is de nestkast niet beschadigd door een Specht ? Hangt ze nog stevig vast ? Enz...  Uiteraard als er adulten "thuis" waren hebben we ze gecontroleerd of geringd.

De vogels waren niet modder vet zoals de voorgaande jaren maar stelden het toch goed.

Bij ons legt 95 % van de Steenuil vrouwtjes hun eieren tussen 10 en 20 april.

Begin mei gaan we terug op ronde  :blink:

Groetjes,
(oo)
((   ))
  ^^
Philippe.
Philippe Smets.
Projectleider Steenuilonderzoek Hageland
http://www.vogelwerkgroep-oost-brabant.be/projecten%20steenuil.htm  
Afgevaardigde Kernbestuur Kerkuilwerkgroep Vlaanderen
http://www.kerkuilwerkgroep.be

Robert de Boer

Hier een behoorlijke achteruitgang. Heb tot nu toe nog maar twee territoria vast kunnen stellen. Zat gemiddeld de afgelopen jaren op 10. Het gebied is hier maar dun bezaaid met uiltjes. Kerkuil wel behoorlijk en hier en daar een rans- en bosuil. Toch wel een redelijk geschikt gebied qua boswal en andere landschapskenmerken. Echter alleen zijn de boerenerven hier behoorlijk netjes en worden de oude schuurtjes meer en meer opgeruimd. Nu zal de afgelopen "strenge" winter waarschijnlijk zijn tol geëist hebben. Ces't la vie. We hebben nog een kleine twee weken. Misschien dat we nog wat meer terugvinden.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Peter Boelee

Ik denk dat de terugval van het aantal steenuilen zeker te maken zal hebben met de lengte van de periode dat de sneeuw is blijven liggen? Hoelang heeft die periode bij jullie geduurd?
Hier in Zeeland is er wel sneeuw gevallen, maar het is nergens langer dan een week blijven liggen en er is nergens zoveel sneeuw gevallen dat de steenuilen de muizen niet meer konden vinden.
Ik zie nu alweer regelmatig steenuilen op de plekken waar ik weet dat ze zitten. Ik begin pas met de controle van de ( in 2009 22 bezette) broedkasten, als ze al een tijdje op eieren zitten, dus niet eerder dan 10 mei. dan zal het wel duidelijk worden of ook hier sprake is van een terugval.
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Robert de Boer

In totaal heeft de sneeuw hier zeker zo'n week of zes gelegen, waarvan een behoorlijke periode een pak van meer dan 15 cm. Een aantal mensen is ook bezig geweest met bijvoeren. Heb ik niet gedaan maar dat is een discussie die al geweest is in een ander topic. Ook heb ik maar weinig uiltjes in de nestkasten zitten. Ze gebruiken ze voornamelijk als extra slaapplaats, maar broeden ergens anders op het erf. Al met al is de periode met sneeuw en ijs erg lang geweest. Nu al enige weken weer aan het lopen door de Weerribben maar ook nog maar één ijsvogel getroffen, terwijl ik normaliter nu al zo'n 6 tot 7 plekken heb.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

stany

In een steenuilkast waarin een camera is geplaatst werd dit jaar het eerste ei gelegd op 2 april.
Ik volg deze camerabeelden niet zelf op waardoor ik niet kan zeggen hoe groot het legsel uiteindelijk is geworden.Wordt vervolgd.
Stany Cerulis (Kerkuilwerkgroep Vlaanderen)

Familie Beersma

Hallo, hier rond Doesburg heeft lang sneeuw gelegen, maar niet altijd even dik. Na enkele weken sneeuw heb ik een 5-tal muizen in de nestkast van het wijfje gedaan dat "rustig" achterin zat. Ik wilde de conditie van de uilen niet op de proef stellen, het gaat hier toch al niet best. (In 2009 heeft van 3 uitgevlogen jongen slechts één de Kerst gehaald en toen dood - opgesloten in kelder 7 km verderop) de 2 anderen al dood door gaapworm (waren niet gecontroleerd of bijgevoerd want nest was bij de buren) Toen de winter doorzette hap snap wat bijgevoerd als het uitkwam.  Peter Beersma
Peter en Wies Beersma †
schrijvers van het boek "Steenuilen"
(Wies is op 25 juli 2010 overleden)

Ludo Smets

Wat is gaapworm precies en hoe stel je het vast?

Vorig jaar is er in onze regio een broedsel volledig verloren gegaan doordat de meer dan halfwas jongen een infectie hadden opgelopen door een zeer vuile en natte bodemlaag in de kast. Uit de luchtpijp liep een lijmende vloeistof...

Groeten, Ludo Smets.
Ludo Smets (Kerkuilwerkgroep Vlaanderen, afdeling van Vogelbescherming Vlaanderen vzw)

Robert de Boer

#9
Gaapworm:
Gaapworm of luchtpijp worm (Syngamus trachea)

Zoals de naam al doet vermoeden komt deze worm in de luchtpijp voor. Heel soms kun je deze wormen in de keel zien zitten. Doordat de steenuil de eitjes soms doorslikt kunnen deze bij microscopisch onderzoek in de ontlasting te vinden zijn.

Afbeelding
Foto van gaapwormen in luchtpijp van kalkoen: van de site: http://cal.vet.upenn.edu/projects/meria ... ng_4sp.htm

Steenuilen met gaapwormen zullen veelvuldig gapen, benauwdheid, schudden met de kop, vermagering en sterfte.

Waardoor ontstaat de schade aan de steenuil?
-Wormen nemen voedsel op dat voor de uil bestemd is, de uil heeft dus minder voedingstoffen en krijgt er een gebrek aan.
-De darmwand wordt beschadigd. Deze beschadigingen en verwondingen kunnen leiden tot darmontstekingen (die vaak weer leiden tot vermagering en diarree).
-Wormen hebben ook uitscheidingsprodukten en deze zijn giftig voor de uil,  (kleine lintworm)
-Spoelwormen kunnen soms kluwens vormen waardoor de darm verstopt raakt.
Zie eventueel:http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=2353

Wat jij beschrijft Ludo lijkt meer op amoniakvergiftiging.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Frank Peters van Ties

In het Noord limburgse hebben we ook enkele weken stevige vorst gehad met een dikke laag sneeuw.
Ik heb toch het gevoel dat dat de steenuil niet veel doet hier. Ze hebben het zwaarder natuurlijk, maar ook hun vogelprooien zijn verzwakt en waarschijnlijk dan makkelijker te vangen.
Ik zie althans met de verrekijker dat enkele nieuwe kasten bezet zijn. In de kasten kijken doe ik vanaf februari niet meer.
Dus halverwege mei zullen we het gaan zien.

groeten, Frank
Frank Peters
IVN Maas & Niers, Noord-Limburg.
lid VWG, met name uilen.

Philippe Smets

Hallo,

Ik heb van de week mijn 1e Steenuilronde gedaan. Dit al voor de 18e keer !

Het ziet er goed uit! 2 legsels van 6 !!! Enkele van 5 en de andere grotendeels van 4 !

Ik heb 23 broedsels : 93 eieren = een ei gemiddelde van 4
1997 was beter met 4,2
1998 en 2005 waren 3,9
1999 was 3,8
De andere jaren, periode 1993 – 2009 vallen er onder !

1 nest 1 pullus van een 10- tal dagen en 1 rot ei
1 nest met 4 pulli, oudste 5-tal dagen oud

Groetjes,
(oo)
((  ))
  ^^
Philippe.
Philippe Smets.
Projectleider Steenuilonderzoek Hageland
http://www.vogelwerkgroep-oost-brabant.be/projecten%20steenuil.htm  
Afgevaardigde Kernbestuur Kerkuilwerkgroep Vlaanderen
http://www.kerkuilwerkgroep.be

Peter Boelee

Zo mijn eerste nestkast controle ronde zit er op, ik heb 16 kasten gecontroleerd. Ik heb één nestje van 1 ei, één van 5 eieren en 12 van vier eieren, één nest met vier jongen van 1 dag oud en één nest van 3 jongen van 1 week oud. Zodra het iets warmer weer is ga ik de rest van mijn kasten controleren, waarin ik vermoed dat er in gebroed is.
Ik vond in één kast, die met de vier jongen, een jonge rat, een Woelmuis en een...Oeverloper! zie foto Het is de tweede keer dat ik een steltloper als prooi in een Steenuilkast heb gevonden, ik heb namelijk ook al eens een poot met ring van een Bontbekplevier gevonden, die kast stond onderaan de dijk van de Westerschelde.
Ik ben blij met het resultaat tot nu toe, gemiddeld vier eieren per kast, niet slecht! Wel contstateerde ik nogal wat wisselingen van de partners en op twee plekken zijn wildbroeders dit jaar in een kast gaan broeden, vonden ze zeker warmer..;-))
Ik ben erg benieuwd naar de (voorlopige) resultaten van de andere provincies in Nederland en Vlaanderen!
Met zoveel forumleden moet dat niet moeilijk zijn toch?
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Hans Leeters

Hallo,

Voor het 2e jaar heb ik mijn ronde achter de rug,van de  7 kasten
zat er een met 3 eieren, in een kast trof ik een dode steenuil aan, deze heb ik voor onderzoek naar Peter Beersma gestuurd.
In 2 kasten lagen diversen braakballen, en in 2 kasten zat een spreeuw op eieren.
en een kast helemaal niets.
Vandaag nog een dode steenuil gevonden langs een druke weg, zeer waarschijnlijk aan gereden tijdens de jacht op muizen.

Groetjes Hans.
Hans Leeters Steenuilenwerkgroep Limburg (SWL) actief in regio midden Limburg.Neeritter/Ittervoort.

Peter Boelee

Ik heb 40 steenuilkasten bekeken, waarin ik steenuilen op eieren/jongen verwachtte, hiervan waren er 24 kasten bezet ( in 2009 waren er hier 22 kasten bezet) met gemiddeld vier eieren en/of jongen per kast. In één kast trof ik twee vrouwtjes (met broedvlek) ( één geringd en één ongeringd) op totaal 8 eieren, zie foto. Het ging hier om een territorium waar al jaren steenuilen in een knotwilg broedden en die nu opeens in een kast zijn gaan broeden. Ik heb daar natuurlijk theoriëen over, maar ik ben er in de afgelopen weken achter gekomen, dat steenuilen nog wel voor gekkere verrassingen kunnen zorgen, dan ik met mijn mensen verstand kan verklaren.
Zo zijn opeens kasten waarin jaren dezelfde vrouwtjes voor nageslacht zorgden, bezet door een vreemde vrouw. Zijn opeens in natuurlijke holtes broedende vrouwtjes verhuisd naar kasten en zijn op plekken waar ik al drie seizoenen steenuilen aantrof opeens geheel verlaten.
Ik kan me voorstellen dat twee strenge winters waarschijnlijk toch tot grote gevolgen hebben geleid. De steenuilen van 2009  hadden nog nooit een strenge winter meegemaakt, de laatste vond plaats in 1996 en waarschijnlijk zijn er veel meer overleden dan we dachten.
Graag hoor ik nog van jullie of het vaker voorkomt dat twee steenuilvrouwen bij elkaar op twee nestjes eieren broeden en tot welke resultaten dat gaat leiden?
Wij gaan de jongen ringen als ze ongeveer 14 dagen oud zijn, dan is de meeste kans dat ook de moeders er nog bij zijn en dan ook mee geringd kunnen worden. Graag loop ik een dagje bij één van jullie mee als jullie gaan ringen, ik ben aspirant ringer en alle ervaring is meegenomen.
Ik hoop dat meer mensen zullen reageren hoe bij hen het broedseizoen verloopt.
Groet,
Peter
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Geco Visscher

Gisteren een eerste ronde gemaakt. Acht kasten gecontroleerd. De helft was bezet. Drie met jongen van een dag of 7 oud. Een nest met eieren. Twee kasten geheel onbewoond. Twee andere kasten lagen vol met braakballen, veertjes etc. Waren dus wel in gebruik, maar niet als nestgelegenheid. Gemiddeld aantal jongen op dit moment 4.

M.vr.gr.
Geco Visscher
Geco Visscher
VWG De Haeselaar
Echt

Fred van Vemden

De controle van onze kasten in Zuidwest-Drenthe zit erop. In 5 groepen 2 dagen op pad. We hadden na de strenge winter een aanzienlijke afname van de territoria verwacht, maar dat viel gelukkig mee. We stelden 53 territoria vast (2009: 52) en daarvan verbijven 46 paartjes in een kast (2009: 45). Het mooist vind ik het broedgeval van een paar in mijn dorp Uffelte, waar na de strenge winter van 1979 de steenuilen uitstierven. Deze locatie bevindt zich ca. 4 km van de goedgevulde gebieden rond Ruinen en Dwingeloo. Het bewijs dat het zinvol is kasten te plaatsen in zeer geschikte steenuilenbiotopen in de buurt. Je kunt gebiedjes a.h.w. met elkaar verbinden. Een jong van ons (2009) werd vorige week broedend aangetroffen in Noord-Drenthe. Ook dit duidt op het nut van 't plaatsen van kasten (naast het verbeteren van erven, hetgeen LBD hier momenteel al doet). Ook verhuisde een vr. van hier naar Lintelo in de Achterhoek (98 km).
De eerste 3 jongen heb ik al geringd; nu volgt hopelijk nog een flink aantal in de andere kasten.
Fred v. Vemden

Peter Boelee

Het is leuk om te lezen dat de steenuilpopulatie in Zuid West Drenthe de winter toch nog goed heeft doorstaan. Zeker gezien het feit dat de meeste steenuilen tot 2009 geen enkele strenge winter hadden ervaren en dan opeens twee achter elkaar. Ik hoorde iemand vertellen dat er na de hele strenge winter van 1963 hier in Zeeland nog maar enkele steenuiltjes over waren. Maar dat was wel een extreem koude en lange winter.
In mijn gebied zijn er toch gevoelige klappen uitgedeeld, veel van de vrouwtjes die ik ieder jaar in dezelfde kasten tegenkwam, waren vervangen door een nieuw vrouwtje of ik vond helemaal geen uilen meer in die kasten. Zeker drie territoria waren dit jaar leeg. De twee vrouwtjes die ik in één kast op eieren tegenkwam, zaten op onbevruchte eieren. Zouden die twee hier bij gebrek aan een man, bijelkaar gekropen zijn?
Ik vond nog iets opmerkelijks, op nog geen 300 meter naast een reeds jaren bezet territorium zat opeens een niet geringd vrouwtje op drie jongen. In de kast waar voorgaande jaren steeds door hetzelfde vrouwtje werd gebroed zat die ook weer op 3 eieren, maar die bleken al na twee weken verlaten te zijn, de eieren waren wel bevrucht. Zou hier één man twee vrouwen gehad kunnen hebben? En heeft vrouw 1 haar eieren in de steek gelaten toen bleek dat pa liever bij zijn nieuwe vrouw wilde blijven?
Om achter al die verassingen te komen, zouden we in elke kast een webcam moeten plaatsen... :rolleye:
Uiteindelijk zijn er hier 49 jonge steenuilen geringd, dat is gemiddeld 2 jongen per kast. Terwijl er 4 eieren per kast zijn gelegd.
Ik ben benieuwd of dit het algemene beeld is in België en Nederland?
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds