Hoofdmenu

Vogelgeluiden

Gestart door Marianne, maart 22, 2005, 16:40:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marianne

Vanmiddag liep ik in het Arboretum in Wageningen en hoorde een vogel hard roepen. Het klonk vreemd in mijn oren. Het hield een beetje het midden tussen een schelle lach en een hinnikend paard. Op het moment dat ik hem gelocaliseerd had stond ik tegen de zon in te kijken, en toen ik "omgelopen" was was de vogel gevlogen (het was er erg druk).
Heeft er iemand enig idee wat het geweest zou kunnen zijn?
groet,
Marianne Cramer

Jan-Pieter

groen spechten lachen maar de alarmroep van een merel kan misschienook zo geInterpreteerd worden.

JP

Marianne

Ik heb er inderdaad een groene specht gezien, dus dat zou heel goed kunnen. Hij zat wel in een ander deel van het Arboretum, maar het zouden er natuurlijk twee geweest kunnen zijn waarvan de één de ander riep.
Bedankt voor de snelle reactie, trouwens.  
groet,
Marianne Cramer

thijs

Twee uur geleden is het me opgevallen hoe erg die twee op elkaar kunnen lijken.
Merel is iets meer als een belletje, sorry, maar een geuid omschrijven is nogal lastig :rolleyes:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Groene Specht geluid
Beetje met een dialect naar mijn idee, hier klinken ze anders.
Merel nog even zoeken...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

Oeps, Hisko heeft iets eerder precies dezelfde upgeload.
Merel kan ik alleen de zang vinden...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Marianne

Citeergroene specht http://www.waarneming.nl/sound/40.wav
Ik heb geluisterd en het klopt inderdaad: een groene specht! Bedankt
groet,
Marianne Cramer

Volstrekt Ridicuul

#8
Hihi, ik had vandaag hetzelfde.. Ik twijfelde of ik inderdaad het typerende lachje hoorde of dat ik het zeg maar te graag wílde horen.
Gegroet L. van der Weide

Freek Verkerk

Vogel geluiden; iets algemener.

Is er ook een site waar je de vogelnamen kunt vinden aan de hand van hun geluiden.

Een soort hulpmiddel bij de determinatie? Als ik een (waarschijnlijk) vogel geluid hoor; (onbeschrijflijk) kan ik dat dan ergens checken?

En accepteren jullie een waarneming op alleen het geluid?





B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

CiteerEn accepteren jullie een waarneming op alleen het geluid?

Als je geheel zeker bent van je zaak wel, maar dit is voor de meer geoefende vogelaars. Voor zeldzame soorten ben ik zelf terughoudener.

Veel soorten zijn op zang te herkennen, maar pas op voor spreeuwen en ander tuig....
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Marianne

Er is wel een site die ik nogal eens gebruik waar je geluiden vindt bij vogelnamen: http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels/
misschien heb je er wat aan
groet,
Marianne Cramer

DaanKuiper

Inderdaad marianne, je was me met voor. Pas hier nog het geluid van eenWespendief opgezocht. Reuze handig!
Verder zijn de vogel cd's m.i. onmisbaar.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.