Hoofdmenu

Long shot

Gestart door wouterbosgra, maart 05, 2010, 10:24:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Ik had me lang verheugd op een hele dag vogelen in Limburg, maar toen ik aankwam ontdekte ik dat ik m ijn verrekijker thuis had laten liggen  :'( . Het werd dus vogelen met een handicap, maar opzich was bijna alles toch wel prima op geluid te doen. Op een probleemgeval na:

Op een akker zat een flinke wolk geelgorzen. Mooi te horen en te zien, ook zonder verrekijker. Maar in deze groep zaten ook andere vogeltjes. Qua formaat en vliegwijze deden ze me aan kneutjes denken. Ze waren vrij lichtbruin, met een rossige stuit. Ze waren erg roeperig, roep deed erg denken aan het tikken van een roodborst. Eigenlijk leek het er sprekend op. Helaas kreeg ik ze steeds maar niet goed te zien, maar het waren er heel wat. Ze waren behoorlijk schuw en vlogen bij paniek direct een hoge boom in, waar ze redelijk in de top gingen zitten.

Om even wat obvious soorten af te strepen: Het waren geen putters, roodborsten of vinken.

Ben benieuwd!

Vincent Hart

Geen onvolwassen geelgorzen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

en waarom geen kneu? (aangezien je zegt dat ze je er wel aan deden denken)

tevens vind ik onvolwassen geelgors ook een goeie optie
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

gko

met vr gr gkoopman

Thijs Fijen

In zuid limburg.. een groep..
Thijs Fijen

JohanvantBosch

Met een rossige stuit en deze roep zou ik denken aan geelgorzen.

Herman van der Klis

Citaat van: wouterbosgra op maart 05, 2010, 10:24:56 AM
Hoi,


Qua formaat en vliegwijze deden ze me aan kneutjes denken.....
Ze waren vrij lichtbruin, met een rossige stuit........ Ze waren erg roeperig, roep deed erg denken aan het tikken van een roodborst......
Ben benieuwd!


De combinatie van al je genoemde kenmerken maakt het niet gemakkelijk.
Qua formaat  kleiner , dan geen jonge geelgorzen dus , deze zijn altijd van formaat adulten.
Rossige stuit en tikkende ?? ,laten we zeggen wat scherpe geluiden . Dan denk ik in de richting van batmsijzen.
Maar....deze vogels maken over het algemeen geen bruine indruk , eerder erg licht (wit) met bruin.
Wanneer we het rossige wegdenken dan maken de kneuen als lichtbruine vogels nog de meeste kans.


mvg

Herman van de Klis
Herman van der Klis

JohanvantBosch

Citaat van: Herman van der Klis op maart 05, 2010, 11:37:44 AM
Citaat van: wouterbosgra op maart 05, 2010, 10:24:56 AM
Hoi,


Qua formaat en vliegwijze deden ze me aan kneutjes denken.....
Ze waren vrij lichtbruin, met een rossige stuit........ Ze waren erg roeperig, roep deed erg denken aan het tikken van een roodborst......
Ben benieuwd!


De combinatie van al je genoemde kenmerken maakt het niet gemakkelijk.
Qua formaat  kleiner , dan geen jonge geelgorzen dus , deze zijn altijd van formaat adulten.
Rossige stuit en tikkende ?? ,laten we zeggen wat scherpe geluiden . Dan denk ik in de richting van batmsijzen.
Maar....deze vogels maken over het algemeen geen bruine indruk , eerder erg licht (wit) met bruin.
Wanneer we het rossige wegdenken dan maken de kneuen als lichtbruine vogels nog de meeste kans.


mvg

Herman van de Klis
Tja.... denk je de rossige stuit weg, of denk je de aangegeven grootte weg... is een beetje willekeur  ;D

gko

#8
groepen fraters worden ook in het binnenland wel waargenomen,
maar zoek op de geluidensite de roep eens op van de genoemde soorten,
dan kom je misschien wat verder
met vr gr gkoopman

JohanvantBosch

Citaat van: gko op maart 05, 2010, 13:07:36 PM
groepen fraters worden ook in het binnenland wel waargenomen,
maar zoek op de geluidensite de roep eens op van de genoemde soorten,
dan kom je misschien wat verder
Vroeger misschien wel, maar tegenwoordig zijn fraters zowiezo zeldzaam in NL, behalve in het noorden van het land (friese en groningse waddenkust, waddeneilanden). Dit lijkt me (ook gezien de beschrijving) niet de soort om bij te zoeken.

frankneijts

En voor de duidelijkheid:
Fraters-mannetjes (dus maximaal de helft van zo'n groep...) hebben een roze en géén rossige stuit, da's echt een heel andere kleur! En zoals Johan al zegt: een groep Fraters in het binnenland is geschiedenis, voor mij in elk geval ruim 30 jaar geleden......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Als Flevoland als 'binnenland' mag gelden, bied ik twintig jaar ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gko

ik heb het inderdaad over langere tijd geleden,
wist niet dat fraters ook al 'endangered' waren',
het was trouwens een suggestie, zie het vraagteken.
kneu is natuurlijk altijd aannemelijker, maar als hij ze gehoord heeft,
kan hij het geluid toch opzoeken?
met vr gr gkoopman

Justin Jansen

Citaat van: frankneijts op maart 05, 2010, 13:26:58 PM
En voor de duidelijkheid:
Fraters-mannetjes (dus maximaal de helft van zo'n groep...) hebben een roze en géén rossige stuit, da's echt een heel andere kleur! En zoals Johan al zegt: een groep Fraters in het binnenland is geschiedenis, voor mij in elk geval ruim 30 jaar geleden......
Ben je al zo oud Frank..... :-)
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op maart 05, 2010, 18:16:45 PM
Kijk ook eens hier:  http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=16620&lang=nl

--
Groeten, Herman van der Meer

Je kunt je afvragen wat daar van klopt tenzij de achteruitgang c.q. quasi totale verdwijning in/uit de delta pas van zeer recente datum is. Immers worden anno 2009/2010 (vrijwel) geen Fraters meer waargenomen in de delta. Ook staan er nogal wat binnenlandgevallen op dat kaartje en ook die vinden we anno nu niet (meer). Er wordt nogal eens wat aangetobd met de herkenning van Fraters.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Justin Jansen op maart 05, 2010, 17:21:17 PM
Citaat van: frankneijts op maart 05, 2010, 13:26:58 PM
En voor de duidelijkheid:
Fraters-mannetjes (dus maximaal de helft van zo'n groep...) hebben een roze en géén rossige stuit, da's echt een heel andere kleur! En zoals Johan al zegt: een groep Fraters in het binnenland is geschiedenis, voor mij in elk geval ruim 30 jaar geleden......
Ben je al zo oud Frank..... :-)

Snotneus!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op maart 05, 2010, 18:23:36 PM
Citaat van: HPM op maart 05, 2010, 18:16:45 PM
Kijk ook eens hier:  http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=16620&lang=nl

--
Groeten, Herman van der Meer

Je kunt je afvragen wat daar van klopt tenzij de achteruitgang c.q. quasi totale verdwijning in/uit de delta pas van zeer recente datum is. Immers worden anno 2009/2010 (vrijwel) geen Fraters meer waargenomen in de delta. Ook staan er nogal wat binnenlandgevallen op dat kaartje en ook die vinden we anno nu niet (meer). Er wordt nogal eens wat aangetobd met de herkenning van Fraters.......
Het Sovon-kaartje is toch cumulatief voor de genoemde jaren (1989-2008)? Dat er in de Delta i.i.g. t/m eind jaren negentig nog groepen fraters voorkwamen, is ook hier bijvoorbeeld nog te zien - en dat zijn alleen 'nagekomen' meldingen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: vincenthart op maart 05, 2010, 18:37:24 PM
Citaat van: frankneijts op maart 05, 2010, 18:23:36 PM
Citaat van: HPM op maart 05, 2010, 18:16:45 PM
Kijk ook eens hier:  http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=16620&lang=nl

--
Groeten, Herman van der Meer

Je kunt je afvragen wat daar van klopt tenzij de achteruitgang c.q. quasi totale verdwijning in/uit de delta pas van zeer recente datum is. Immers worden anno 2009/2010 (vrijwel) geen Fraters meer waargenomen in de delta. Ook staan er nogal wat binnenlandgevallen op dat kaartje en ook die vinden we anno nu niet (meer). Er wordt nogal eens wat aangetobd met de herkenning van Fraters.......
Het Sovon-kaartje is toch cumulatief voor de genoemde jaren (1989-2008)? Dat er in de Delta i.i.g. t/m eind jaren negentig nog groepen fraters voorkwamen, is ook hier bijvoorbeeld nog te zien - en dat zijn alleen 'nagekomen' meldingen.

In Telmee kan je wat beter spelen met periodes. De laatste jaren daar nog maar een paar waarnemingen van Fraters in de delta, en een sterke 'concentratie' in het waddengebied.
Maar over een paar jaar kan het best weer anders zijn. We zitten nu weer eens in een dal.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

gko

#19
Citaat van: wouterbosgra op maart 05, 2010, 10:24:56 AM
Om even wat obvious soorten af te strepen: Het waren geen putters, roodborsten of vinken.

Over ons, tegen ons en vooral zonder ons (of iets dergelijks)
laat wouter(eerste berichtje) n.m.m. eerst de geluidjes eens nalopen en de resultaten delen
met vr gr gkoopman

Herman van der Klis

Citaat van: JohanvantBosch op maart 05, 2010, 12:34:39 PM
Citaat van: Herman van der Klis op maart 05, 2010, 11:37:44 AM
Citaat van: wouterbosgra op maart 05, 2010, 10:24:56 AM
Hoi,


Qua formaat en vliegwijze deden ze me aan kneutjes denken.....
Ze waren vrij lichtbruin, met een rossige stuit........ Ze waren erg roeperig, roep deed erg denken aan het tikken van een roodborst......
Ben benieuwd!


De combinatie van al je genoemde kenmerken maakt het niet gemakkelijk.
Qua formaat  kleiner , dan geen jonge geelgorzen dus , deze zijn altijd van formaat adulten.
Rossige stuit en tikkende ?? ,laten we zeggen wat scherpe geluiden . Dan denk ik in de richting van barmsijzen.
Maar....deze vogels maken over het algemeen geen bruine indruk , eerder erg licht (wit) met bruin.
Wanneer we het rossige wegdenken dan maken de kneuen als lichtbruine vogels nog de meeste kans.


mvg

Herman van de Klis
Tja.... denk je de rossige stuit weg, of denk je de aangegeven grootte weg... is een beetje willekeur  ;D

Niet helemaal Johan ,  grootte wegdenken niet , hij had tenslotte vergelijkingsmateriaal. Als het om vermelding van 'rossige' kleuren gaat , spelen natuurlijk allerlei atmosferische invloeden een rol. Dit laatste kun je dan iets minder serieus nemen.

Wij als vogelaars, in je omgeving bekend staand als  'vogelexpert' , worden wel vaker belaagd door mensen die met , ik weet niet wat voor onmogelijke beschrijvingen van een vogeltje , die ze ergens gezien hebben. Ze komen bij jou op een verjaardagsavond even vragen wat het is.
Alle kenmerken/beschrijvingen bij elkaar kom je zomaar net niet uit op Oostelijke Weidespreeuw of Geelkeellangklauwpieper.
Afin , je herkent het wel.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

Citaat van: Herman van der Klis op maart 06, 2010, 11:38:07 AM
Wij als vogelaars, in je omgeving bekend staand als  'vogelexpert' , worden wel vaker belaagd door mensen die met , ik weet niet wat voor onmogelijke beschrijvingen van een vogeltje , die ze ergens gezien hebben. Ze komen bij jou op een verjaardagsavond even vragen wat het is.
Alle kenmerken/beschrijvingen bij elkaar kom je zomaar net niet uit op Oostelijke Weidespreeuw of Geelkeellangklauwpieper.
Afin , je herkent het wel.

mvg

Herman van der Klis

Een tip Herman: geef zo iemand een stuk papier & kleurpotloden!
(Alweer een tijd terug op een zonnig terras de ontdekking van een Grote Grijze, mei 2000 Logtse Baan bij de Kampina, aan 't vieren als een moeder-met-kindertjes die onze spullen ziet, om raad vraagt over een bijzonder beestje in haar tuin. Met de beschrijving kunnen we echter niet veel totdat ze de kleurspulletjes van de kleintjes pakt en, een tikkeltje amateuristisch maar o zo duidelijk, een Japanse Nachtegaal tekent.....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'