Weet iemand deze sprinkhaan met rode gewrichten?

Gestart door boogey55, juli 19, 2006, 23:33:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55





Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jeroen Nagtegaal

iig een spitkopje en volgens mij een gewoon,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

characea

#2
Ik zou voor een zuidelijk spitskopje gaan al loop je inderdaad een risico met de zeldzame langvleugelige vorm van het gewoon spitskopje. Waar had je deze soort ook al weer gezien ?

Bij een zuidelijk spitskopje zijn de vleugels langer dan het achterlijf.
Bij de gewoon spitskopje of rietsprinkhaan zijn de vleugels korter dan het achterlijf.

Waar zie je de rode gewrichten ?

Gewoon spitskopje Conocephalus dorsalis

Zuidelijk spitskopje Conocephalus discolor


boogey55

#3
CiteerWaar had je deze soort ook al weer gezien ?

Bij een zuidelijk spitskopje zijn de vleugels langer dan het achterlijf.
Bij de gewoon spitskopje of rietsprinkhaan zijn de vleugels korter dan het achterlijf.

Waar zie je de rode gewrichten ?
Gevonden op het plafond van onze flat in Wageningen.
Vleugels zijn korter dan het achterlijf
Ik noem die rode gewrichten, omdat die op de foto niet uikomen. Ik heb ze wel duidelijk gezien.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jeroen Nagtegaal

CiteerVleugels zijn korter dan het achterlijf
Ik noem die rode gewrichten, omdat die op de foto niet uikomen. Ik heb ze wel duidelijk gezien.
heb je de verkeerde foto's gepost?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

gewoon spitskopjes met lange vleugels hebben vaak ietsje beschadigde of kromme vleugels, maar dat is natuurlijk geen hard kenmerk. Langvleugelige mannetjes van beide soorten zijn op uiterlijk niet makkelijk uit elkaar te houden en al hememaal niet vanaf ene foto. Dat wordt dus zoeken naar een vrouwtje (vorm legboor is duidelijk verschillend - zoeken in hoog gras, zeggen of russen vegetaties). deze opslaan als zuidelijk spitskopje (grotere kans vanweze de lange vleugels) met een vraagteken (determinatie onzeker).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

florisbrekelmans

Wat betreft zachte kenmerken: de vleugels van macroptere Gewoon spitskopje zouden wat breder moet zien dan bij (extra langvleugelige) Zuidelijk spitskopje. Met name het einde van de vleugels is dan fors verbreed, een kenmerk wat inderdaad te zien is bij de macroptere exemplaren die ik in mijn hand heb gehad. Heb een tijdje naar de foto's zitten staren maar durf het niet te zeggen, de kenmerken op het achterlijf man houd ik altijd als doorslaggevend aan. Ik neig naar Zuidelijk spitskop...

boogey55

Citeer
CiteerVleugels zijn korter dan het achterlijf
Ik noem die rode gewrichten, omdat die op de foto niet uikomen. Ik heb ze wel duidelijk gezien.
heb je de verkeerde foto's gepost?
Nee, geen verkeerde foto's. Op de bovenste foto kan je de kortere vleugel redelijk goed zien.
Ik krijg het idee, dat het geen gewoon of zuidelijk spitskopje is. De kleur van de ogen klopt niet en het lijf is veel smaller, minder gedrongen.

Maar ja, verstand heb ik er niet van.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

florisbrekelmans

Hmm, de bovenste drie foto's tonen toch echt een langvleugelig dier en als drie personen melden dat het een spitskopje is moet je dat toch echt voor waar aannemen...

Van de zijkant kan je overigens goed zijn hoe het dier aan zijn naam komt (dat zit ook in de wet naam: cono-cephalus). Maar waarom denk je dat de vleugels korter zijn dan het achterlijf?





characea

Even een andere vraag, de kans dat je een zuidelijk spitskopje in een flat aantreft is (veel) groter dan een gewone rietsprinkhaan ? De laatste houdt vast aan zijn nattere leefmilieu en gaat niet op het licht af of zo ?

florisbrekelmans

Niet helemaal, juist de langvleugelige dieren kunnen zich goed verspreiden (zie nu bijvoorbeeld weer de melding van de tweede Metrioptera bicolor in NL). Je mag er  in de zuidelijke helft van NL wel van uitgaan dat de kans dat een langvleugelig dier een Zuidelijk spitskopje is, veel groter is dan een langvleugelig Gewoon spitskopje.

Het Gewoon spitskopje zit idd veel bij water, maar ook in de kurkdroge helmvegetaties op de Maasvlakte komt de soort voor.  

marcel123

CiteerVleugels zijn korter dan het achterlijf
Zijn er meer mensen die dat zo zien? Als ik naar de bovenste foto kijk zijn de achtervleugels langer dan de voorvleugels en tot slot komt het achterlijf...