Hoofdmenu

MIBO Almelo

Gestart door Jan Jacobs, februari 23, 2010, 09:48:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Herman van der Klis

Citaat van: frankneijts op februari 25, 2010, 12:55:56 PM
Wèl vermeldt hij een Mibo uit Tsjechië die abnormaal wit was m.u.v. rode kruin en roze onderzijde, dus nog veel witter dan deze......


Jawel Frank , witter..., maar geeft hij of anderen ook nog beschrijvingen in hoeverre de vogel witter is (lichaamsdelen).
Ik denk dat hier bij deze vogel veeleer het probleem ligt bij de combinatie rose broek en zebrarug.
Ik kan met de beste wil van de wereld geen plaatje of beschrijving vinden die deze combinatie beschrijft. Mutaties lijken mij wellicht uitgesloten , omdat hier eigenlijk kenmerken worden toegevoegd i.p.v. reducties.
Om die reden begin ik toch aan een hybride te denken tussen D.minor en D.medius.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

HPM

Hier hoe de vogel er in vlucht ongeveer uit zou moeten zien.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

frankneijts

Via www.bird-hybrids.com is te vinden dat er hybridisatie bekend is van Grote Bonte X Mibo en andersom (maar niet van Kleine Bonte!). Eén van de referenties die daarvoor is opgegeven is het 'Handbook of Avian Hybrids of the World' uit 2006 van Eugene M. McCarthy. Heeft iemand op dit forum dat boek of kan er wellicht aan komen?

Blijkbaar komt hybridisatie (iets) vaker voor bij Mibo's dan Gorman suggereert maar daarmee is natuurlijk nog niet gezegd dat de Almelose vogel 'dus' ook een hybride zal zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

PieWie

Citaat van: vincenthart op februari 23, 2010, 13:43:01 PM
Word ondertussen wel benieuwd hoe z'n linkerkant eruitziet (die hAd ie wel nl, in het veld).

Op verzoek van Jaap dan nog een nieuw plaatje met de onderdelen goed zichtbaar. En dan ook nog zijn linkerzijde.
Opvallend licht met nauwelijks streping. Dit vond ik in het veld opvallender dan de rugtekening. Zat er een jaar of 4, 5 terug ook niet een mibo in het Posterholt met wat tekening op de rug?

Pierre

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op februari 25, 2010, 18:51:12 PM
Via www.bird-hybrids.com is te vinden dat er hybridisatie bekend is van Grote Bonte X Mibo en andersom (maar niet van Kleine Bonte!). Eén van de referenties die daarvoor is opgegeven is het 'Handbook of Avian Hybrids of the World' uit 2006 van Eugene M. McCarthy. Heeft iemand op dit forum dat boek of kan er wellicht aan komen?

Blijkbaar komt hybridisatie (iets) vaker voor bij Mibo's dan Gorman suggereert maar daarmee is natuurlijk nog niet gezegd dat de Almelose vogel 'dus' ook een hybride zal zijn.

Crex 27/2007 str. 161-164

Pozorování pravdepodobných hybridu strakapouda malého 
a prostredního (Dendrocopos minor x D. medius) a žluny šedé 
a zelené (Picus canus x P.  v i r id is)

Probable hybrids of the Lesser Spotted and Middle Spotted Woodpecker
(Dendrocopos minor x D. medius) and the Grey-headed and Green Woodpecker
(Picus canus x P.  v i r i di s)

David HORAL

SUMMARY Probable hybrids of Middle and Lesser Spotted Woodpeckers (Dendrocopos medius x D. minor)
and Green and Grey-headed Woodpeckers (Picus viridis x P. canus) were obser-ved on the same day and
the same locality (10th August 2006, Soutok game preserve near Lanhžot village, Breclav district, South
Moravia, the Czech Republic, 154 m a.s.l., 7367 grid square). The article describes the plumage of both
birds in detail and discusses further published sources on woodpecker hybrids. ...

Het hele artikel heb ik niet kunnen vinden. Maar ja, het is toch in het Tjechisch.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Vincent Hart

Goeie kans lijkt me dat het door jou genoemde boek bij Joern Lehmus in de kast staat, Frank. PM'tje naar hem?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op februari 26, 2010, 00:29:58 AM
Goeie kans lijkt me dat het door jou genoemde boek bij Joern Lehmus in de kast staat, Frank. PM'tje naar hem?

Dank Vincent, heb echter inmiddels al een reactie gehad van Arjan Boele die het voor zich had liggen. Vooralsnog brengt ons dat helaas niet erg veel verder. Probleem met oude opgaven/meldingen is dat ze vaak niet ondersteund worden door foto's en dus alleen gebaseerd zijn op beschrijvingen. In het geval van de Almelose vogel hebben we wèl foto's maar dan nog lopen de conclusies over wat het nu eigenlijk is nogal uiteen, kun je nagaan als er alleen sprake was van een beschrijving.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

#38
Citaat van: frankneijts op februari 26, 2010, 11:08:06 AM
... In het geval van de Almelose vogel hebben we wèl foto's maar dan nog lopen de conclusies over wat het nu eigenlijk is nogal uiteen, ...

Conclusies zijn er door niemand getrokken, er zijn hooguit suggesties gedaan. Alle opties liggen dus feitelijk nog open.

EDIT: Nou vooruit, Frank en ook Kees (buiten dit forum om) trekken allebei een conclusie...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Citaat van: Jaap Denee op februari 26, 2010, 11:11:59 AM
Citaat van: frankneijts op februari 26, 2010, 11:08:06 AM
... In het geval van de Almelose vogel hebben we wèl foto's maar dan nog lopen de conclusies over wat het nu eigenlijk is nogal uiteen, ...

Conclusies zijn er door niemand getrokken, er zijn hooguit suggesties gedaan. Alle opties liggen dus feitelijk nog open.

Klopt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citaat van: frankneijts op februari 26, 2010, 11:22:07 AM
Citaat van: Jaap Denee op februari 26, 2010, 11:11:59 AM
Citaat van: frankneijts op februari 26, 2010, 11:08:06 AM
... In het geval van de Almelose vogel hebben we wèl foto's maar dan nog lopen de conclusies over wat het nu eigenlijk is nogal uiteen, ...

Conclusies zijn er door niemand getrokken, er zijn hooguit suggesties gedaan. Alle opties liggen dus feitelijk nog open.

Klopt.

Nou, okay dan...  ;)  (zie mijn edit hierboven). Maar er verandert inderdaad niets aan mijn conclusie in die post.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Hier een compilatietje om eens te kijken in hoeverre er in direct vergelijk aanwijzingen zijn voor een hybride Kleine x Mibo of dat een afwijkend gekleurde Mibo misschien méér voor de hand ligt (suggestief taalgebruik, ik weet het..).
Links een normale Kleine uit Budel, midden een normale Mibo uit Mierlo (foto wijlen Rob Bouwman) en rechts Mobi (Dick) uit Almelo, gejat van Pierre vd W (dank Pierre!).
Verder commentaar hopelijk van de lezers.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Waarom zou een bleke Mibo strepen op de rug krijgen?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Herman van der Klis

#43
Citaat van: HPM op februari 26, 2010, 12:22:12 PM
Waarom zou een bleke Mibo strepen op de rug krijgen?

--
Groeten, Herman van der Meer

Dat is ook mijn mening .

opties:
-  1.  Een medius met een minor-rug.
-  2.  Een minor met een medius-broek
-  3.  Zeer variabel kenmerk voor medius , bijna uitgesloten bij minor.
-  4.  Mutant.

optie -4  Mutant lijkt mij vrijwel uitgesloten , omdat hier kenmerken toegevoegd worden , meestal zien we eigenlijk altijd gereduceerde faktoren bij een mutatie in vogelveren. Er is misschien een  zeldzame combinatie van genen , waarvan er één of meerdere uitgeschakeld worden of juist tot expressie kunnen komen te bedenken , die een zebrarug of een rode broek kunnen opleveren , maar ik acht die kans uitermate gering zo niet uitgesloten.

optie -3  Variabel kenmerk voor medius .
Juist dit kenmerk zien we nergens varieren bij medius , ook niet iets wat in de verste verte  op lijkt.
Een minor met een rode broek is in theorie mogelijk , omdat uitwendige invloeden hier heel misschien ( tijdelijk dan ) een rol kunnen spelen door bv. caroteen bevattend voedsel , die in dit geval in een ongebruikelijke vorm lokaal voorhanden zou kunnen zijn geweest en vervolgens in de broek tot expressie komen. Maar wanneer deze vogel de afmeting heeft van een medius en niet van minor, dan sluit ik deze mogelijkheid ook vrijwel uit. Omdat lichaamsgrootte bij vogels eigenlijk altijd dominant is over klein.

optie -2  Een minor mer een rode broek heb ik eigenlijk bij de vorige optie al uitgesloten .

optie -1  Een medius met een zeer duidelijke zebrarug kan haast niet anders verkregen worden door inkruisen met minor.

Ik geef zelf de meeste kans op een hybride: D.medius x D.minor , of reciprook , dat weet ik niet.

mvg

Herman van der Klis

Herman van der Klis

snwja3

Wat mij opvalt is dat de handpennen ook veel meer wit bevatten dan normaal bij minor of medius.
Dat verklaar je m.i. dus niet met de optie hybride .......
Wietze Janse

Vincent Hart

Helemaal eens!

Citaat van: vincenthart op februari 07, 2010, 23:21:20 PM
Eveneen zijpaadje: De mibo die ik vanmiddag in Almelo zag (1 vd 3), hadopvallend veel wit op de vleugel. Waar normaal de handpennen zwart zijnmet witte dwarsbandjes, was het hier zo'n beetje andersom (wit op devleugelboeg zijn overhangende veren van de normale 'witte vlek'). Zie,om een idee te krijgen, foto hieronder. Ook op betere foto's is ditzichtbaar, geen lichteffect o.id. dus. Iemand een idee wat/waarom? Ofis dit normale variatie?
(http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99858.msg675300.html#msg675300)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Herman van der Klis

Citaat van: snwja3 op februari 26, 2010, 13:09:58 PM
Wat mij opvalt is dat de handpennen ook veel meer wit bevatten dan normaal bij minor of medius.
Dat verklaar je m.i. dus niet met de optie hybride .......

Juist wel Wietze. Bepaalde samegevoegde faktoren (genen) kunnen juist elkaar versterken ( ook elkaar soms helemaal uitschakelen natuurlijk) door alle mogelijke crossing-over events .
De kleurkanariekwekers ( vlak deze tak van sport niet uit , en ook niet de kennis van de genetika binnen deze wereld)) zij kunnen je er alles over vertellen.
Er zijn hierover meters dikke leesvoer voorhanden. Juist over het exterieur (veren) van vogels.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

snwja3

#47
Citaat van: Herman van der Klis op februari 26, 2010, 13:25:17 PM
Citaat van: snwja3 op februari 26, 2010, 13:09:58 PM
Wat mij opvalt is dat de handpennen ook veel meer wit bevatten dan normaal bij minor of medius.
Dat verklaar je m.i. dus niet met de optie hybride .......

Juist wel Wietze. Bepaalde samegevoegde faktoren (genen) kunnen juist elkaar versterken ( ook elkaar soms helemaal uitschakelen natuurlijk) door alle mogelijke crossing-over events .
De kleurkanariekwekers ( vlak deze tak van sport niet uit , en ook niet de kennis van de genetika binnen deze wereld)) zij kunnen je er alles over vertellen.
Er zijn hierover meters dikke leesvoer voorhanden. Juist over het exterieur (veren) van vogels.

mvg

Herman van der Klis

Inderdaad 'kunnen', maar meer niet.
Zie regelmatig mussen met meer en soms veel meer wit, met de door jouw genoemde literatuur betekend dat nog steeds niet dat dat kruizingen met Sneeuwvink/gors moeten zijn, er zijn meer opties ......
Kan dus ook nog steeds zijn dat we een afwijkende 'gewone' vogel met meer wit hebben, zeker omdat we verder geen enkele aanwijzingen zijn van andere bloed.

Bovenstaande betekend niet dat ik jouw optie direct afwijs, maar andere opties staan beslist nog open, jouw stelligheid is totdusver het enige wat mij over de streep zou moeten trekken, dat is voor mij iets te weinig.  ;)
Wietze Janse

frankneijts

#48
Herman, als je mijn compilatie bekijkt dan zie je toch dat 3 helemaal niks van 1 heeft? De kruintekening klopt voor geen meter (bij 1 veel beperkter en met brede zwarte rand), de zijhalsvlek is veel groter en loopt uit op de borst (bij 1 kleiner en niet uitlopend) en er is een grote ovale schoudervlek: precies allemaal zoals bij 2 dus. 
Er is inderdaad véél meer wit in de vleugels dan bij 1 en 2. Zie ook dat de vogel nagenoeg 'streeploos' is van onderen en zowel Kleine als Mibo hebben een gestreepte onderzijde. En dan de rugtekening: die bestaat bij 3 uit afzonderlijke blokjes en niet uit vrijwel volledige strepen zoals bij Kleine Het ontbreken van die zwarte tekening op onderzijde èn in de vleugels (méér wit = minder zwart) duiidt op gebrek aan pigment en niet op hybridisatie. Maar zo kun je ook de aanwezigheid van dat wit in de rug verklaren uit de afwezigheid van pigment..... Dan nog de bouw van de vogel en het formaat: in het veld qua grootte vergeleken met echte Mibo en niet afwijkend bevonden.
M.a.w. de vogel lijkt sprekend op een gedeeltelijk leucistische Mibo en heeft maar in 1 opzicht "iets" weg van een Kleine maar dat zou wat mij betreft louter toeval kunnen zijn.
(Bijgevoegde foto is van Steef van Lith, dank daarvoor!)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#49
En zie bij deze vogel http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=86931 dat die witte blokjes op de rug eigenlijk altijd (?) aanwezig zijn, als een soort Sneeuwklokjes zeg maar, wachtend op de dooi............ 8)

En bij Grote Bonte: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=169212
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Herman van der Klis

#50
Citaat van: frankneijts op februari 26, 2010, 13:54:28 PM

Herman, als je mijn compilatie bekijkt dan zie je toch dat 3 helemaal niks van 1 heeft? .....

En dan de rugtekening: die bestaat bij 3 uit afzonderlijke blokjes zo groot als een rugveer en niet uit vrijwel volledige strepen zoals bij Kleine .......!)



We moeten ons toch echt vastbijten in die overduidelijke zebrarug , die opgebouwd is uit afzonderlijke blokjes per veer , dit zien we bij close-ups van minor ook
.
Dit is echt een op zich zelf staande eigenschap ,die komt niet zomaar uit de lucht vallen.
We kunnen dit eigenlijk helemaal geen variabel kenmerk noemen , omdat dit kenmerk bij medius helemaal nooit ? (tot zover onze kennis rijkt) voorkomt ,dus kan ie nooit variabel zijn.
Zie foto's van - oorspronkelijke post - van Jan Jakobs aan 't begin en de foto van Steef v. Lith in de post van Steven Wytema. Hier zien we overduidelijk een ladder backed vogel (bijna) zoals we die in de VS ook kennen. (Ik weet , ik overdrijf nu een beetje.) Voor mij een kenmerk , heel cruciaal waar alles omdraait. Alle andere kenmerken hebben we helemaal geen vat op en daar moeten we ons niet op focussen, omdat een aantal van deze kenmerken onder variabele kenmerken kunnen vallen. (wit en het zwart)

Zeker wanneer er sprake is van een hybride kunnen al deze andere genoemde afwijkende kenmerken zomaar (sterk) afwijken van minor en medius.

Uiteindelijk moet ik natuurlijk mij enigszins genuanceerd uitdrukken , omdat ik en wij allen niet de genetische achtergrond kennen van deze vogel.

Een veertje van deze vogel zou uitkomst kunnen bieden.

mvg

Herman van der Klis



Edit :

(Maar met de genetika in mijn achterhoofd , vooral ook t.a.v. de vererving van het verenkleed bij vogels neig ik sterk naar een door mij eerder genoemde hybride.)

Edit :

Die eerste foto Frank, daar verras je mij toch wel een beetje mee. Had ik nog niet eerder gezien.
Herman van der Klis

Jaap Denee

Citaat van: Herman van der Klis op februari 26, 2010, 14:31:46 PM
Edit :

Die eerste foto Frank, daar verras je mij toch wel een beetje mee. Had ik nog niet eerder gezien.

Over welke foto gaat het nu? Toch niet deze?

Citaat van: frankneijts op februari 26, 2010, 14:03:01 PM
En zie bij deze vogel http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=86931 dat die witte blokjes op de rug eigenlijk altijd (?) aanwezig zijn, als een soort Sneeuwklokjes zeg maar, wachtend op de dooi............ 8)

Frank, ik begrijp namelijk niet goed wat je nu wil zeggen en ben zelfs bang dat je ons witte blokjes probeert te verkopen voor wat eigenlijk een speling van het licht is op een zwarte veer die -afhankelijk van de hoek t.o.v. het licht- dieper, glanzend zwart, of lichter, matter zwartgrijs lijkt (net als bijv. op de tertials [binnen/buitenvlag] en handpennen [links/rechts] te zien is). Dus hopelijk bedoel je iets anders met die Sneeuwklokjes die wachten op de dooi, want anders zul je lang op de lente moeten wachten...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Citaat van: Jaap Denee op februari 26, 2010, 15:13:03 PM
Citaat van: Herman van der Klis op februari 26, 2010, 14:31:46 PM
Edit :

Die eerste foto Frank, daar verras je mij toch wel een beetje mee. Had ik nog niet eerder gezien.

Over welke foto gaat het nu? Toch niet deze?

Citaat van: frankneijts op februari 26, 2010, 14:03:01 PM
En zie bij deze vogel http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=86931 dat die witte blokjes op de rug eigenlijk altijd (?) aanwezig zijn, als een soort Sneeuwklokjes zeg maar, wachtend op de dooi............ 8)

Frank, ik begrijp namelijk niet goed wat je nu wil zeggen en ben zelfs bang dat je ons witte blokjes probeert te verkopen voor wat eigenlijk een speling van het licht is op een zwarte veer die -afhankelijk van de hoek t.o.v. het licht- dieper, glanzend zwart, of lichter, matter zwartgrijs lijkt (net als bijv. op de tertials [binnen/buitenvlag] en handpennen [links/rechts] te zien is). Dus hopelijk bedoel je iets anders met die Sneeuwklokjes die wachten op de dooi, want anders zul je lang op de lente moeten wachten...

Ik denk dat de structuur/opbouw o.i.d. van die rugveren van Mibo (en Grote Bonte +?) zodanig is dat er iets van een lichtere/grijzere/wittere basis in zit die je inderdaad onder verschillende lichtinval beter of slechter ziet. Het zou zo maar kunnen (?) dat bij een enkel individu door pigmentgebrek (?) het wittige in die veer gaat overheersen, zoals bij de Almelose vogel (ik vergeleek dat voor de gein en vanwege een stiekeme hunkering naar het voorjaar met die Sneeuwklokjes.... 8) ).  Niet gek want ook op andere plekken in het verenkleed is daar van sprake en dat is alleen met erg veel mitsen en maren uit hybridisatie te verklaren en dan nog. Je ziet, ik gebruik nogal wat ?? maar ik heb dan ook geen verstand van hoe dat allemaal werkt of zou kunnen werken, maar iets zegt mij  dat dat (of iets dergelijks) die witte blokjes beter verklaart dan een mogeijke hybride-onvloed van Kleine. Want ik hoop toch  Jaap dat ook jij inziet dat de Almelose vogel verder helemaal niks van een Kleine heeft en dat zou je toch echt mogen verwachten bij een heuse bastaard .....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

#53
Maar dit soort lichtere bases zitten wel over het gehele deel van de zwarte rug. Áls dat al een aanzet zou moeten zijn voor de witte rugstrepen/blokjes bij een wittere variant (de Mobi), zoals je bepleit, dan zou je toch mogen verwachten dat de vogel over de gehele rug witter zou zijn (net zoals de vogel over alle handpennen witter is)? Het gekke is dat 'onze' Mobi alleen witter is op de onderrug, maar gewoon zwart is op de bovenrug. Precies zoals bij een Kleine bonte specht... Herman zei het in feite al.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat er geen andere kenmerken zijn die op Kleine- wijzen. De vraag echter is of dat echt wel nodig is voor een hybride. Ik weet het niet.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Herman van der Klis

Foto id=86938 in post van Frank bedoelde ik idd.  De witte vlekjes duiden er toch op dat bij de vogel in kwestie minimaal de aanleg aanwezig is . Dus op de een of andere manier kan het toch zeer expressief naar boven komen. Dus hoeft dat niet persee door hybridisatie verkregen te worden .

De mogelijkheid om sterk te denken aan een hybride wordt hiermee natuurlijk niet sterker door.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

#55
Citaat van: Jaap Denee op februari 26, 2010, 16:46:23 PM
Maar dit soort lichtere bases zitten wel over het gehele deel van de zwarte rug. Áls dat al een aanzet zou moeten zijn voor de witte rugstrepen/blokjes bij een wittere variant (de Mobi), zoals je bepleit, dan zou je toch mogen verwachten dat de vogel over de gehele rug witter zou zijn (net zoals de vogel over alle handpennen witter is)? Het gekke is dat 'onze' Mobi alleen witter is op de onderrug, maar gewoon zwart is op de bovenrug. Precies zoals bij een Kleine bonte specht... Herman zei het in feite al.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat er geen andere kenmerken zijn die op Kleine- wijzen. De vraag echter is of dat echt wel nodig is voor een hybride. Ik weet het niet.

Ooit kwam ik eens in contact met een Duitse deskundige op het gebied van vogel-hybridisatie. Helaas ben ik haar gegevens kwijt maar zij vertelde me dat sommige hybriden ogenschijnlijk niet op beide ouders lijken (niet altijd een zuivere 'intermediair'), dat voor het uiterlijk van belang is wie de vader was en wie de moeder (klinkt wat raar maar een kruising Putter x Kanarie ziet er heel anders uit dan een Kanarie X Putter), dat hybrides soms (veel) groter zijn dan de ouders ('Lijger' bijv. de kruising tussen Leeuw x Tijger!) en nog zo wat zaken. Daar staat tegenover dat ik in gevangenschap vele 100-en hybriden van dichtbij heb bekeken en ze altijd nog als 'hybride' heb kunnen herkennen ook al was in in een aantal gevallen niet zeker van de identiteit van beide ouders. Ik heb nog nooit een hybride gezien die voor 99,9% op 1 der beide ouders leek (ook structureel) en maar 1 veerpartijtje van die andere had 'overgenomen'. (Dat kan wel bij terugkruisingen uiteindelijk maar dan zouden Mibo en Kleine zó nauw verwant moeten zijn dat ze vruchtbare nakomelingen produceren en dan zou je ze veel vaker zien.)

Overigens lijkt het patroon van de Almelose vogel natuurlijk ook op Wirugspecht. Die is erg variabel als het gaat om de 'witte' rug en ook bij vogels die tot de nominaat worden gerekend komen min of meer 'dwars-gestreepte' vogels voor (zie Gorman voor tekeningen van vogels uit Hongarije) zoals bij lilfordi uit Z-Europa. En die heeft wèl een roze kont....... 8) 

Tja en waarom pigmentverlies in bepaalde veren wèl en andere niet optreedt weet ik niet maar lang niet alle leucistische vogels die ik zag waren helemaal wit en in geval van gedeeltelijk soms zelfs niet symmetrisch!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citaat van: frankneijts op februari 26, 2010, 17:27:54 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 26, 2010, 16:46:23 PM
Maar dit soort lichtere bases zitten wel over het gehele deel van de zwarte rug. Áls dat al een aanzet zou moeten zijn voor de witte rugstrepen/blokjes bij een wittere variant (de Mobi), zoals je bepleit, dan zou je toch mogen verwachten dat de vogel over de gehele rug witter zou zijn (net zoals de vogel over alle handpennen witter is)? Het gekke is dat 'onze' Mobi alleen witter is op de onderrug, maar gewoon zwart is op de bovenrug. Precies zoals bij een Kleine bonte specht... Herman zei het in feite al.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat er geen andere kenmerken zijn die op Kleine- wijzen. De vraag echter is of dat echt wel nodig is voor een hybride. Ik weet het niet.

Ooit kwam ik eens in contact met een Duitse deskundige op het gebied van vogel-hybridisatie. Helaas ben ik haar gegevens kwijt maar zij vertelde me dat sommige hybriden ogenschijnlijk niet op beide ouders lijken (niet altijd een zuivere 'intermediair'), dat voor het uiterlijk van belang is wie de vader was en wie de moeder (klinkt wat raar maar een kruising Putter x Kanarie ziet er heel anders uit dan een Kanarie X Putter), dat hybrides soms (veel) groter zijn dan de ouders ('Lijger' bijv. de kruising tussen Leeuw x Tijger!) en nog zo wat zaken. Daar staat tegenover dat ik in gevangenschap vele 100-en hybriden van dichtbij heb bekeken en ze altijd nog als 'hybride' heb kunnen herkennen ook al was in in een aantal gevallen niet zeker van de identiteit van beide ouders. Ik heb nog nooit een hybride gezien die voor 99,9% op 1 der beide ouders leek (ook structureel) en maar 1 veerpartijtje van die andere had 'overgenomen'. (Dat kan wel bij terugkruisingen uiteindelijk maar dan zouden Mibo en Kleine zó nauw verwant moeten zijn dat ze vruchtbare nakomelingen produceren en dan zou je ze veel vaker zien.)

Overigens lijkt het patroon van de Almelose vogel natuurlijk ook op Wirugspecht. Die is erg variabel als het gaat om de 'witte' rug en ook bij vogels die tot de nominaat worden gerekend komen min of meer 'dwars-gestreepte' vogels voor (zie Gorman voor tekeningen van vogels uit Hongarije) zoals bij lilfordi uit Z-Europa. En die heeft wèl een roze kont....... 8) 

Tja en waarom pigmentverlies in bepaalde veren wèl en andere niet optreedt weet ik niet maar lang niet alle leucistische vogels die ik zag waren helemaal wit en in geval van gedeeltelijk soms zelfs niet symmetrisch!

Een dergelijk verhaal als van die Duitse deskundige heb ik ook ooit eens ergens opgestoken, vandaar mijn vraag (en ik sprak dus inderdaad niet de waarheid toen ik schreef: 'ik weet het niet'. Foei). Het valt dus niet altijd te voorspellen. Maar, hoe dan ook, Frank, ik heb verder niets in te brengen dus laten we de lente maar afwachten...  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Citaat van: Jaap Denee op februari 26, 2010, 17:47:47 PM
Maar, hoe dan ook, Frank, ik heb verder niets in te brengen dus laten we de lente maar afwachten...  ;)

Pfff... gelukkig Jaap, was ik toch echt effe bang dat-ie dit jaar aan mij voorbij zou gaan........ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

PieWie

Heeft iemand het hieronder genoemde boek van Gerard Gorman? Ik heb hem wat plaatjes gestuurd; zijn reactie staat hieronder.

On the basis of what you say about calls and size and it associating with a Middle Spotted, together with most of its plumage features in the photos, it looks like a leucistic Middle Spotted. And leucistic and aberrant MSW have been recorded (see page 119 in my book Woodpeckers of Europe). BUT as you all know those bars on the back do not fit at all with Middle Spotted. So is it also the result of interbreeding with Lesser Spotted at some stage along its genetic line ? I suppose the odds of a bird being aberrant, hybrid and leucistic are very, very low.  Regards,Gerard.

Groeten, Pierre

HPM

Hij weet het dus ook niet.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer