Hoofdmenu

MIBO Almelo

Gestart door Jan Jacobs, februari 23, 2010, 09:48:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

#60
In mijn eerste post in dit topic heb ik het geval dat Gorman in zijn boek noemt al aangehaald Pierre (ja, ik heb dat boek dus.... 8) ): het betrof een vrijwel witte Mibo met alleen rode pet en roze anaalstreek.
Zoals wel vaker met "experts van buiten" houden die zich (beleefdheidshalve ?) wat op de vlakte maar ik denk toch dat zijn laatste zin "... the odds of a bird being aberrant, hybrid and leucistic are very, very low." boekdelen spreekt.....

P.S. Pierre heb je Gorman gewezen op die Birdpix plaatjes?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Maar daarvoor zegt hij:
   "it looks like a leucistic Middle Spotted"
   "BUT as you all know those bars on the back do not fit at all with Middle Spotted."

Daarmee lijkt hij te zeggen dat die gestreepte rug ook niet past op een leucistische Mibo.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

frankneijts

O.a. de Birdpix-foto (en zo zijn er ongetwijfeld meer te vinden) laat zien dat die vlekken "in potentie" bij méér vogels aanwezig kunnen zijn en het is dus de vraag of Gorman dat weet. Het lijkt er toch sterk op dat het geen toeval is dat die vlekken juist bij een leucistische vogel zo duidelijk te zien zijn.
Daarbij komt dat de 'hybride-saga' natuurljk niet vol te houden is als je de Almelo-vogel direct vergelijkt met een gewone Mibo en een Kleine tenzij de F1 hybride vruchtbaar is en terugkruist. Dat impliceert dan echter een zeer nauwe verwantschap en die zou in een veel groter aantal (mogelijke) hybrides moeten resulteren en dat is beslist níet zo: Gorman zelf zegt immers "does not seem to hybridize with other woodpeckers" en de nu opgedoken gevallen worden niet ondersteund door foto's en kunnen dus evengoed betrekking hebben gehad op gevallen als de Almelose vogel (vogels met opvallender witte rugvlekken..).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op februari 28, 2010, 11:59:15 AM
O.a. de Birdpix-foto (en zo zijn er ongetwijfeld meer te vinden) laat zien dat die vlekken "in potentie" bij méér vogels aanwezig kunnen zijn en het is dus de vraag of Gorman dat weet. Het lijkt er toch sterk op dat het geen toeval is dat die vlekken juist bij een leucistische vogel zo duidelijk te zien zijn.
...
Ik ben het met je eens. Ook op enkele foto's die op Waarneming staan lijken er 'vale' punten
aan de rugveren te zitten.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

PieWie

Hoi Frank,


P.S. Pierre heb je Gorman gewezen op die Birdpix plaatjes?


Ja en hem ook de link naar deze discussie gegeven om wat extra plaatjes te zien van deze vogel.

Groeten,

Pierre

frankneijts

Bedankt Pierre, ben benieuwd wat hij er van vindt. Overigens kan-ie gewoon in Hongarije blijven voor een foto van een Mibo die zulke vage vlekjes toont: http://www.birding.hu/viewImage.do?id=23472&type=foto .....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankw

#66
Bij het zien van onderstaande waarneming moest ik direct denken aan dit topic. Wat denkt men van deze vogel? Mogelijk nog meer wit, weinig roze op anaalstreek, snorstreep lijkt vaag aanwezig zover ik het kan inschatten. Rode petje is ook niet echt fors lijkt me. Enz... Het formaat klopte iig wel gewoon voor Mibo heb ik begrepen.
http://gelderland.waarneming.nl/waarneming/view/62223242




frankneijts

Wat een grappig beest! Heeft inderdaad nòg meer wit en de rode tinten (kruin, anaalstreek) zijn/lijken opgebleekt en/of beperkt. Ook hier weer dat rare blokjespatroon op de rug.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankw

#68
Hier wat fotos van mogelijk/waarschijnlijk dezelfde vogel. Petje en rug komen op deze foto's toch wel anders over.. Maar dat kan goed met de kwaliteit van de foto's te maken hebben..
http://gelderland.waarneming.nl/waarneming/view/62146116?_popup=1



frankw

Hier een vrij duidelijke foto van de bovenzijde. Foto van "Rob - Arnhem".


Jeroen Nagtegaal

Even wat vragen opgooien.
Zijn er eigenlijk zulke gevallen bekend in de kern van een populatie?
Zijn er voorbeelden van bewezen hybriden tussen Middelste en Grote of Middelste en Kleine?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 24, 2011, 17:30:18 PM
Even wat vragen opgooien.
Zijn er eigenlijk zulke gevallen bekend in de kern van een populatie?
Zijn er voorbeelden van bewezen hybriden tussen Middelste en Grote of Middelste en Kleine?

Misschien eerst het topic lezen Jeroen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankneijts op december 24, 2011, 18:44:03 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 24, 2011, 17:30:18 PM
Even wat vragen opgooien.
Zijn er eigenlijk zulke gevallen bekend in de kern van een populatie?
Zijn er voorbeelden van bewezen hybriden tussen Middelste en Grote of Middelste en Kleine?

Misschien eerst het topic lezen Jeroen?
Dan is er alleen tekstueel hybridisatie tussen Grote bonte en Mibo bekend. Foto's zijn er nog niet van. Blijft de andere vraag als nog staan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

Zou dit niet kunnen komen door inteelt? Aangezien wij hier aan de rand van het verspreidingsgebied zitten en de aantallen lager zijn is de kans groter dat een specht zn vader, moeder, broer, zus etc.  tegenkomt op zoek naar een partner lijkt me. Als dit soort gevallen alleen voorkomen aan de rand van het verspreidingsgebied waar de soort zich uitbreid is dit misschien een optie? Vandaar denk ik ook de vraag van Jeroen "Zijn er eigenlijk zulke gevallen bekend in de kern van een populatie?".